Post Nuclear World - The Dark Souls of PBFs
Reforma wywiadu - Wersja do druku

+- Post Nuclear World - The Dark Souls of PBFs (https://pnwpbf.eu)
+-- Dział: Szermierka bagnetem (https://pnwpbf.eu/forumdisplay.php?fid=4)
+--- Dział: Rozmowy o grze (https://pnwpbf.eu/forumdisplay.php?fid=5)
+--- Wątek: Reforma wywiadu (/showthread.php?tid=969)

Strony: 1 2


Reforma wywiadu - prehi - 2021-05-17

Jako ko-MG przyszłej edycji chciałem rozpisać i zaproponować nowe zasady wywiadu.

Celowo są one tak zrobione, by nie przewracać systemu do góry nogami od razu - to co proponuję można jeszcze zreformować dalej.

Cytat:Suma WP naszego państwa decyduje o liczbie szpiegów, którymi dysponujemy. Pula szpiegów może być zwiększona przez cechy państwa oraz utworzone centra wywiadowcze. Szpiegów lokujemy w wybranych państwach - wysłanie szpiega trwa jedną turę, podczas której tworzy siatkę wywiadowczą bez bezpośredniego efektu w grze.
Liczbę szpiegów można zmieniać tylko na poziomie 1/turę (mogą to zwiększyć cechy państwa i centra wywiadowcze)

Szpiedzy mogą działać w kraju ojczystym prowadząc działania kontrwywiadowcze. Liczbę szpiegów w kontrwywiadzie można zmieniać dowolnie w skali tury (w jednej turze jest 0 [co nie jest dobrym pomysłem], w kolejnej 3). Bez kar można ulokować w kontrwywiadzie maksymalnie:
- 2 dla demokracji/autorytaryzmu z leseferyzmem.
- 3 dla demokracji/autorytaryzmu  z centralnym planowaniem/keynesizmem.
- 4 dla totalitaryzmu.
Kara za nadmierną liczbę agentów wynosi 5% dochodu za każdego nadprogramowego agenta.
Kontrwywiad może być modyfikowany za pomocą akcji kontrwywiadowczych.

W każdej turze gracz może zlecić 1 operację wywiadowczą + 1 za każde posiadane centrum wywiadowcze, z czego każda operacja musi być wykonywana w innym kraju. Z tej puli operacji wykonujemy również operacje kontrwywiadowcze - ich liczba nie jest ograniczona, jednak każda musi być wymierzona w szpiegów innego państwa.

O prowadzonych operacjach wywiadowczych informujemy w wydarzeniach tajnych podając ilość posiadanych agentów w kraju, który jest celem akcji. Każda operacja ma swój koszt pieniężny oraz liczbę agentów wymaganych by ją w ogóle odpalić. Jeśli dana akcja nie jest dedykowana dla konkretnej sfery działań operacyjnych (wojsko/nauka/produkcja/państwo [inne]) musimy określić w której sferze ją prowadzimy.
O sukcesie operacji decyduje porównanie z wartością kontrwywiadu przeciwnika:
Liczba agentów w siatce > kontrwywiad --> operacja się powiodła
Liczba agentów w siatce = kontrwywiad --> operacja się nie powiodła, ale uniknięto wpadki.
Liczba agentów w siatce <= kontrwywiad --> operacja się nie powiodła, państwo-cel dowiaduje się o akcji i wie jaki kraj ją wykonał. Kraj próbujący dokonać akcji traci 1 agenta.
Jeśli akcja się nie powiodła i kontrwywiad jest wyższy o co najmniej 2 od liczby agentów, kraj dokonujących akcji traci wszystkich agentów (i kraj-cel o tym się dowiaduje).

Przykład: Abacja infiltruje Bebacje od wielu lat i ma tam 3 agentów wywiadu. Gracz Abacji decyduje się na wykonanie operacji kradzieży kredek bojowych o wymaganiach 2 agentów, koszcie 5 mln $ i sferze militarnej. Bebacja dysponuje 2 szpiegami w kontrwywiadzie, zatem ostateczna wartość kontrwywiadu Bebacji wynosi 2.
3>2 zatem operacja się udaje Abacja przejmuje kredki.

Operację kontrwywiadowczą przeprowadzamy niezależnie od szpiegów działających w kontrwywiadzie. Wybieramy jedną ze sfer wojsko/nauka/produkcja/państwo [inne] i akcją kontrwywiadowczą zwiększamy poziom kontrwywiadu w niej o 2.
W jednej sferze można przeprowadzić tylko jedną akcję kontrwywiadowczą w turze.

Przykład: Abacja infiltruje Bebacje od wielu lat i ma tam 3 agentów wywiadu. Gracz Abacji decyduje się na wykonanie operacji kradzieży kredek bojowych o wymaganiach 2 agentów, koszcie 5 mln $ i sferze militarnej. Bebacja dysponuje 2 szpiegami w kontrwywiadzie, używa kontrwywiadu na sferze militarnej, zatem ostateczna wartość kontrwywiadu Bebacji wynosi 2+2=4.
4>3 zatem operacja się nie udaje. Abacja zostaje z 2 agentami i Bebacją mogącą spekulować ilu tych agentów jest.

+ odpowiednio cennikowe zmiany dotyczące wykrywania agentów, nie "akcją kontrwywiadowczą", a właśnie coś w stylu audytu. Ale jeszcze o tym nie myślałem.


RE: Reforma wywiadu - Gacuch - 2021-05-17

Mi się podoba, ale nie wiem czy ten podział na sfery ma sens. Jeżeli to jest tylko na potrzeby operacji kontrwywiadowczej to trochę meh.

Ale kluczowe wydaje mi się to wykrywanie agentów, bo aktualnie to jedna z największych bolączek tego systemu


RE: Reforma wywiadu - Troll - 2021-05-17

Czemu nie można zmieniać głosów w ankiecie ;_;

Zmieniam z Lepsze niż obecnie na Szału nie ma, to coś jak obecne.


RE: Reforma wywiadu - prehi - 2021-05-17

(2021-05-17, 21:23)Gacuch napisał(a): Mi się podoba, ale nie wiem czy ten podział na sfery ma sens. Jeżeli to jest tylko na potrzeby operacji kontrwywiadowczej to trochę meh.

Ale kluczowe wydaje mi się to wykrywanie agentów, bo aktualnie to jedna z największych bolączek tego systemu

Chodzi o to, że w ten sposób można się skupić kontrwywiadowczo na konkretnej sferze, znacząco zwiększając swoje szanse - ale coś kosztem czegoś.


RE: Reforma wywiadu - Varja - 2021-05-17

tl/dr, bo na samym początku dalej mamy rakotwórczych agentów - imo punkty infiltracji powinny ich zastąpić jako pula do rozdysponowania co turę


RE: Reforma wywiadu - prehi - 2021-05-17

(2021-05-17, 22:00)Varja napisał(a): tl/dr, bo na samym początku dalej mamy rakotwórczych agentów - imo punkty infiltracji powinny ich zastąpić jako pula do rozdysponowania co turę

to spór nieledwie światopoglądowy, bo ja PI i możliwość ich rośnięcia w nieskończoność uważam za najbardziej rakotwórcze Wink


RE: Reforma wywiadu - Richtus - 2021-05-18

(2021-05-17, 22:02)prehi napisał(a): PI i możliwość ich rośnięcia w nieskończoność uważam za najbardziej rakotwórcze Wink
Myślę, że dość trafna diagnoza. Jeśli państwo z drugiego końca mapy może wstawić jednego-dwóch agentów i nabijać PI do wartości kiedy ma się pewność, że akcja się powiedzie, to jest to rozwiązanie zbyt mocno promujące grę wywiadem i utrudniające bronienie się przed tymi akcjami chyba aż za bardzo.
Moje uwagi:
1) Jak przejdziemy na agentów, to możemy przegiąć w drugą stronę i zabetonować kontrwywiadem wszystkie akcje, bo jak wrzucę wszystkich agentów w kontrwywiad, to mam praktycznie pewność że akcje wrogów się nie powiodą (o ile mam maksymalną liczbę agentów, ale zwykle na starcie edycji tak jest, że wszyscy mają tyle samo).
2) Inny mankament - jak akcja kontrwywiadowcza się powiedzie to przeciwnik traci agenta - no i co że traci, w kolejnej turze wstawi go znów? Jak tak to słabo.

Jak dla mnie, to optymalnym rozwiązaniem byłoby usprawnienie obecnego systemu:
- utrudnić trochę przeprowadzanie akcji wywiadowczych
- utrudnić proceder "wypożyczania" wywiadu
- ułatwić trochę życie kontrwywiadowi
Jak?
Niech np. da się nabijać PI do oporu ale niech to kosztuje dodatkowe pieniądze - tzn. utrzymanie dużej siatki wywiadowczej (np. powyżej 10 PI, do przemyślenia) generuje dodatkowe koszty (niech się skalują podobnie jak koszty utrzymania magów), wtedy utrudniamy akcje gdzie ktoś po prostu siedzi cicho przez 15 tur i ciuła te 30 PI na jedną operację, ale kto chce to może się w to bawić i faktycznie inwestując w wywiad kasę robić nim różne cuda. Co więcej jeśli Abacja będzie chciała zlecić Bebacji szpiegowanie Cececji, to będzie wymagało to poniesienia dużych kosztów przez Abację (koszt siatki + ew. prowizja + ryzyko że Bebacja zrobi Abację w balona). Jak ktoś jest bogaczem, to go będzie na to stać, ubogie kraje raczej nie mają ultraskutecznego wywiadu.
Moje inne pomysły to zrobienie dodatkowej akcji kontrwywiadowczej, która blokuje danemu krajowi możliwość nabijania u nas PI w danej turze - to dodatkowo boostuje cały system kontrwywiadu, który jest obecnie dość biedny - jak ci się uda trafnie wytypować wrogie PI, to jest to wielkie święto, a i tak nie wiesz ile PI skasowałeś (może tylko 1?) i właściwie nie daje ci to żadnego bezpieczeństwa.
Dodatkowo dałbym jakąś akcję, która umożliwia jednorazowe odjęcie np. 5 PI wybranemu krajowi, czyli generalnie proponowałbym zmiany polegające na tym, że kontrwywiad nadal ma trudność w likwidowaniu PI wroga (trzeba trafnie wytypować liczbę PI) ale dochodzą narzędzia stopujące przyrost PI, które są bardzo skuteczne jeśli wiemy że Abacja ma u nas siatkę. Jeśli nie mamy pewności, że Abacja ma u nas PI, to możemy w ten sposób marnować czas ale zyskujemy jakąśtam pewność że jesteśmy bezpieczni - tutaj myślę że dobry byłby jakiś koszt w $ dla tej akcji, coś w stylu 10 KP i 10 mln$.


RE: Reforma wywiadu - prehi - 2021-05-18

(2021-05-18, 00:53)Richtus napisał(a): 1) Jak przejdziemy na agentów, to możemy przegiąć w drugą stronę i zabetonować kontrwywiadem wszystkie akcje, bo jak wrzucę wszystkich agentów w kontrwywiad, to mam praktycznie pewność że akcje wrogów się nie powiodą (o ile mam maksymalną liczbę agentów, ale zwykle na starcie edycji tak jest, że wszyscy mają tyle samo).
2) Inny mankament - jak akcja kontrwywiadowcza się powiedzie to przeciwnik traci agenta - no i co że traci, w kolejnej turze wstawi go znów? Jak tak to słabo.

Odpowiem na kwestie  do mojej propozycji, bo na więcej odpisywań czasu ni mam

Ad.1. nie do końca, bo to będzie kogoś dużo kosztować.
"Szpiedzy mogą działać w kraju ojczystym prowadząc działania kontrwywiadowcze. Liczbę szpiegów w kontrwywiadzie można zmieniać dowolnie w skali tury (w jednej turze jest 0 [co nie jest dobrym pomysłem], w kolejnej 3). Bez kar można ulokować w kontrwywiadzie maksymalnie:
- 2 dla demokracji/autorytaryzmu z leseferyzmem.
- 3 dla demokracji/autorytaryzmu  z centralnym planowaniem/keynesizmem.
- 4 dla totalitaryzmu.
Kara za nadmierną liczbę agentów wynosi 5% dochodu za każdego nadprogramowego agenta."
Celowo jest tak dużo. By nie przeginać.

Ad.2. No to jest do przemyśleń - ale chodzi o to że wtedy trzeba się bardziej postarać by usunąć siatkę wroga Wink


RE: Reforma wywiadu - Troll - 2021-05-18

Warto zauważyć że reforma gospodarki daje +10% do dochodu. To pozwala na wrzucenie 2 ponad progowych agentów w kontrwywiad i wychodzi się na 0.


RE: Reforma wywiadu - prehi - 2021-05-18

(2021-05-18, 17:29)Troll napisał(a): Warto zauważyć że reforma gospodarki daje +10% do dochodu. To pozwala na wrzucenie 2 ponad progowych agentów w kontrwywiad i wychodzi się na 0.

kosztem 10% WP.

+ teraz daje. Ja ciągle wierzę w zmianę ustrojów gospodarczych i raczej nie będzie szło w kierunku "każdy ma jak leseferyzm" tylko "każdemu ujebać, tylko CP nie ma co mieć ujebane" Tongue