Draft Kodexu Rakietowego do Nandanu - poddawany pod publiczne hejcenie
#1
Zmiany są pod hejcenie, przynajmniej gdy chodzi o kwestie mechaniczne (nie o kwestie obowiązków graczy).
Zwłaszcza kwestia ilości produkowanych rakiet na slot jest do wyważenia i może ulec zmianie po testach na nowej mechanice (kursywa, bo zjawiskom mitycznym należy się kursywa jak wiejskiemu psu buda).

Muszę zaznaczyć że interpretacja rakiet taktycznych w walce [której tu nie ma podanej, bo będzie w proszonej w jednym z pytań do Q&A "interpretacji siły] będzie taka że niepowstrzymany zestaw rakiet taktycznych w korzystnych warunkach* może znulifikować pół dywizji piechoty.
*korzystne warunki - dywizja atakuje, albo jest atakowana przez duże siły. Chodzi o to że jest to spadek siły dywizji o połowę na turę wojenną, który przechodzi w ewentualne wyniszczenie dopiero w razie boju; jeśli dywizja siedzi na dupie i nic poza rakietami ja nie atakuje, to może ją walnąć i 10 zestawów i nic się nie stanie.
I tych warunków na których oceniałem możliwości załatwiania rakiet... cóż, je też można hejcić, ale nie będę na to zwracał uwagi - hejćcie to co jest w cytacie, to co napisałem w akapicie niniejszym jest raczej wyjaśnieniem dla szczególnie dociekliwych.

Cytat:Jak obecnie jest w zasadach:

* Atak rakietowy - ostrzeliwujemy jednostką rakietową (okręt rakietowy, silos, zmech IV+) wrogie oddziały. Zasięgiem strategicznym >1 dysponują silosy rakietowe oraz okręty podwodne - dodatkowy koszt: 2 Z za każdą zaangażowaną jednostkę albo 3 Z w przypadku zasięgu strategicznego.
* Obrona rakietowa - zestrzeliwuje wrogie rakiety balistyczne, operacja dla silosów - od 1 do 3 Z za silos
  • istnieją silosy rakietowe i radary.

Cytat:Kodex rakietowy


Zmiana w produkcji, możliwości wystrzeliwania i co jakkolwiek dotyczy ataków rakietowych:
*) Rakiety są produkowane odtąd w slotach, tak samo Rakiety strategiczne (o zasięgu >1), Zestawy rakiet taktycznych jak i przeciwrakiety.
Koszt produkcyjny zestawu rakiet taktycznych i rakiety strategicznej to 5 mln $, koszt przeciwrakiety to 3 mln $.
Można robić 4 rakiety w slocie. Nie jest to zwiększalne żadnymi standardowymi rozwiązaniami mechanicznymi.
*) Rakiety taktyczne ORAZ przeciwrakiety mogą być wystrzeliwane z/przez:
- niespecjalizowane jednostki piechoty i zmechanizowane co najmniej IV generacji (lub specjalne konstrukcje zmechanizowane co najmniej III generacji).
- niszczycieli, krążowników, pancerników i okrętów podwodnych (od III generacji wzwyż);
- silosów rakietowych.
Rakiety taktyczne nie mogą przenosić głowic atomowych, a przeciwrakiety w ogóle nie mogą posiadać głowic.
*) Rakiety strategiczne mogą być wystrzeliwane tylko z okrętów podwodnych, pancerników (od III generacji wzwyż) i silosów rakietowych.
*) Do zwalczania rakiet przydatne też są jednostki plot powyżej III generacji (piechIIIplot i więcej oraz zmechIIIplot i więcej) oraz radary (struktura stacjonarna).
*) Zestawy rakiet taktycznych mają zasięg maksymalny równy 1. Rakiety strategiczne mają zasięg określany na podstawie technologii. Przeciwrakiety mają zasięg rakiet strategicznych.
Zasięg liczymy tak samo jak dla jednostek lotniczych.

Zapis rakiet w rozpisce i ich przechowywanie
Rakiety powinny być zaznaczone w rozpisce wojska - zarówno jeśli mają być użyte w ataku rakietowym, kiedy są zestawem taktycznym trzymanym w rezerwie, przeciwrakietami, a także jak są trzymane po prostu w stanie magazynowym. Informacja że są w budżecie z poprzedniej tury nie jest wystarczająca.
Stosujemy skróty: rakstr [rakietę strategiczną], zraktak [zestaw rakiet taktycznych. Tak, mi też się podoba skrót zraktak. Alternatywą był zesratak] oraz prak [przeciwrakieta].
Zapis rakiet dla jednostki wojskowej wygląda tak, że zapisujemy rakiety po jednostkach.
Przykład:
III Korpus Rakietowy (gen. Ketjabo) - 3zmechIV, 2zraktak, 1prak - Pcim Nandański
W wypadku silosów rakietowych, należy w rozpisce wojsk utworzyć wojska rakietowe. Nie muszą mieć dowódców [nic im nie dadzą].
I Oddział Rakietowy (brak) - 4rakstr, 2prak - silos rakietowy w Zasiedmiogórogrodzie [silos jest ukryty]

Wprowadzony zostaje limit dla rakiet: jednostka wojskowa (okręt, jednostka lądowa, zajedno) może przechowywać (i używać w turze) maksymalnie do 5 rakiet jakiegokolwiek typu (rakstr, zraktak i prak), a silos rakietowy - do 10.
Pozostałe, nadmiarowe rakiety należy zapisać w Informacjach Tajnych wraz z nieużywanym sprzętem wojskowym -> w rubryce “Ukryte struktury i postacie:”


Jak wygląda zrobienie ataku rakietowego:
W Rozkazach należy napisać osobny akapit (lub post z datą) odnoszący się do ataku rakietowego. Musi on być wyraźnie zaznaczony i nie pisany ciągiem wraz z innymi rozkazami.
W rozkazie musi być określone: skąd są wystrzeliwane rakiety (jeśli wystrzeliwuje się z ukrytego silosu, należy zaznaczyć że jest ukryty, inaczej za utrudnianie roboty MG rakiety mają mniejszą skuteczność), jakie rakiety, ile jest tych rakiet (inaczej domyślnie jest wystrzeliwana 1), jeśli mają głowice też należy o tym napisać… oraz oczywiście trzeba wyznaczyć cel. 
Jeśli cel nie leży w sąsiedniej prowincji, należy rozpisać trasę lotu rakiety, co jest jednocześnie wykazaniem że cel jest w zasięgu ataku rakietowego. Jeśli gracz nie rozpisze trasy lotu rakiety, MG rzutem oka na mapę sam ją wykreśla. Jeśli za pierwszym razem nie uda mu się doliczyć trasy mieszczącej się w zasięgu rakiety, to atak się nie odbywa z powodu braku odpowiedniego zasięgu.
Przykład.
[Obrazek: heJtuURMUTbmWX6Wf9A1GR7b3u8_-20GFijSge-Z...AMVXsW6lVA]

Gracz zadeklarował wystrzelenie dwóch rakiet strategicznych z silosu w Kreutzhofen w celu zbombardowania Mournwall. Ale nie podał trasy, a jego rakiety strategiczne mają tylko zasięg 2 [w edycji warhammer zasięg 2= 10 prowincji włącznie ze startem i celem]
MG na chybił trafił (zielona linia) określił trasę Kreutzhofen -> Sonnefurt -> Karak Hirn -> Khazid Hafak -> Munzig -> Dolina Sieci -> Zenres -> Las Czarnych Pająków -> Karaz-a-Karak -> Karak Magni… i tu mamy 10 prowów, koniec, dalej nie doleci.

Tymczasem wystarczyłoby, gdyby gracz sam wyznaczył trasę (brązowa linia) Kreutzhofen -> Sonnefurt -> Karak Hirn -> Vidovdan -> Akendorf -> Menres -> Levralian -> Dolina Grobowców -> Karak Moira -> Mournwall. (równo 10 prowincji).
Ten przykład jest jeszcze dość prosty, bo tylko 10 prowów i dość łatwo zoptymalizować. Ale kiedy zasięg już ma być 5 (25 prowów w edycji Warhammer)? Można liczyć i liczyć. A MG nie jest od tego by optymalizować działania graczy, tylko je oceniać. Jeśli Gracz prowadzi ostrzał na granicy swojego zasięgu rakietowego, powinien podać trasę (najlepiej z mapką), by można było to łatwo sprawdzić i przyznać mu rację. Albo udowodnić, że się pomylił w dodawaniu i o jeden prow za daleko.
Ps. jak Wam się nie podoba wypisywanie, możecie nie używać rakiet strategicznych. W innych trudniej o pomyłkę MG.

Osobną kwestią jest pozostawienie zestawu rakiet taktycznych na wyposażeniu jednostki lądowej/morskiej (mogącej je wystrzeliwywać) i określenie w rozkazach, że żołnierze mają dowolność ich użycia. W takim wypadku rakiety są używane w starciu bezpośrednim (w prowincji/ na akwenie gdzie jednostka toczy walki) zwiększając znacząco siłę rażenia jednostki - wymaga znacząco mniej pracy koncepcyjnej, więc do tego gorąco zachęcam.


Ochrona przed rakietami.
Akcja powoduje reakcję, więc nikt nie chce być bezbronny przy bezkarnym atakowaniu go rakietami. Z pomocą przychodzą tu jednostki plot, niszczyciele, przeciwrakiety i radary stacjonarne.
Uwaga: nie ma możliwości strącania przeciwrakiet kiedy wykonują misje obronne, w innym przypadku traktujemy je jak rakiety taktyczne.
Uwaga2: wszystkie zaokrąglenia odbywają się zgodnie z ogólnymi zasadami zaokrąglania, czyli od 0,01 do 0,49 rakiety to “0”, a od 0,5 do 0,99 to “1”
Uwaga3: poniższe zasady dotyczą rozliczania ataków które są skomasowane. Jeśli ataki są rzadsze, MG może je rozpatrywać jako skomasowane, ale nie musi..

*) Jednostki plot (piechXplot i zmechXplot, od III generacji wzwyż):
Jednostki plot zapewniają pewną osłonę w konkretnej prowincji [stacjonowania] przed atakami rakietami taktycznymi i marną przed atakami rakietami strategicznymi - a prawie żadną przed przelotem .
Jedna dywizja zapewnia osłonę równą strąceniu:
-> 1/5 atakujących w danej prowincji zestawów rakiet taktycznych; 1/10 dla więcej niż 3 dywizji; brak postępu dla więcej niż 6 dywizji (90% to skuteczność maksymalna).
W wypadku radaru stacjonarnego pokrywającego obszar atakowanej prowincji, skuteczność jest jednakowa dla wszystkich dywizji i równa 1/5, acz nie może wynosić więcej niż 100%.
-> 1/10 atakujących rakiet strategicznych / przelatujących nad prowincją rakiet taktycznych; 1/20 dla więcej niż 3 dywizji; brak postępu dla więcej niż 6 dywizji (45% to skuteczność maksymalna).
W wypadku radaru stacjonarnego pokrywającego obszar danej prowincji, skuteczność jest jednakowa dla wszystkich dywizji i równa 1/10, acz nie może wynosić więcej niż 60%.
-> brak możliwości strącania rakiet strategicznych przelatujących nad prowincją.
W wypadku radaru stacjonarnego pokrywającego obszar atakowanej prowincji, skuteczność strącania wynosi 5%, ale nie więcej niż 30%.

*) Niszczyciele (od III generacji wzwyż):
- W czasie pobytu w bazie, jeśli jednostka nie jest zaangażowana przez całą turę w działania wojenne, zapewniają osłonę identyczną jak jednostki plot lądowe. Dotyczy też baz na rzekach.
- W czasie rejsu na akwenie/rzece, zapewniają flocie do której są dołączone osłonę przed zestawami rakiet taktycznych na poziomie 30% dla dla każdej eskadry niszczycieli, aż do maksymalnych 100% dla 4 i więcej eskadr niszczycieli.
Rakiety strategiczne mają zerową skuteczność w użyciu przeciw flocie, więc nie są rozpatrywane.

*) Przeciwrakiety [działają tak samo na zestawy rakiet taktycznych i rakiety strategiczne! -> jedna “przeciwrakieta” to tak naprawdę ich zestaw]:
- Jeśli cel nie posiada radarów stacjonarnych, przeciwrakiety chronią tylko w prowincji w której “stacjonują”. Strącają rakiety 1:1 automatycznie, ale tylko nad niebem tej prowincji. Pozostałe rakiety atakującego są strącane przez inne jednostki zgodnie z powyższymi zasadami dla jednostek plot i niszczycieli.
- Inaczej jest, jeśli rakiety przelatują przez obszar pokryty radarami. Rakiety są wtedy wykrywane w czasie rzeczywistym. Jeśli po wleceniu w obszar objęty osłoną radarową dzieli je od celu mniej niż dwukrotność odległości od najbliższego silosa z przeciwrakietami, są przechwycone (ale tylko przez rakiety z tego silosa). Przeciwrakiety są wtedy zużywane w stosunku 1:1; w innym wypadku nie są zużywane w ogóle.

Przykład [uwaga, z edycji WH, więc zasięg 1=5 prowincji]:
Rozpatrujemy atak rakietowy jak przy mapce do przykładowego rozkazu ataku rakietowego.
Wariant1: w Karak Retong znajduje się radar, zaś w Cha-Thair silos z przeciwrakietami.
Rakiety są wykryte w Levralian, które dzieli od celu 4 prowincje, a od silosu 6. Rakiety są więc wyniszczone na tyle na ile starczy przeciwrakiet.
Wariant2: w Karak Retong znajduje się radar, zaś w Cha-Thair silos z jedną przeciwrakietą, kolejny silos znajduje się daleko na wschodzie (dalej niż 4 prowincje od Mournwall).
Rakiety są wykryte w Levralian, które dzieli od celu 4 prowincje, a od pierwszego silosu 6. Ale tylko jedna rakieta zostaje strącona, pozostałe już nie, bo za daleko.
Wariant3: radar znajduje się w Denville, a silos nadal w Cha-Thair.
Rakiety są wykryte w Karak Moir, 2 prowincje od celu i 4 prowincji od silosu. Przeciwrakiety nie mają ich możliwości przechwycić, obrońcy Mournwall mogą liczyć tylko na jednostki plot...

*) Radary stacjonarne bez jednostek plot, niszczycieli i przeciwrakiet:
Pasywnie pozwalają na ewakuację regionów zagrożonych, co ogranicza straty w ludziach [np. w rządzie]. 
Przykład: jeśli w stolicy znajduje się radar, to atak rakietowy nawet z głowicą nuklearną nie zada coup de grace i nie znulifikuje rządu gracza. Co innego jeśli w ataku będzie więcej rakiet z głowicami nuklearnymi… tutaj już można się zastanawiać, jak silne schrony ma cel Wink
Odpowiedz
#2
ok ale nazwy skrótowe rakiet to tragedia
Odpowiedz
#3
Trochę skomplikowane i skróty rakiet z dupy totalnie.
Odpowiedz
#4
(2021-08-23, 20:12)książę napisał(a): Trochę skomplikowane

zaproponuj sensowne uproszczenie.
Odpowiedz
#5
- Wydaje mi się, że podział rakiet z przeszłości (taktyczne i balistyczne) wydaje się łatwiejszy i bardziej intuicyjny niż strategiczne i taktyczne. Trzeba lepiej w zasadach określić, która jest mała, a która duża,
- przeciwrakiety w ogóle bym wyrzucił, bo niepotrzebnie komplikują i po prostu zastąpiłbym je taktycznymi wystrzeliwanymi z jednostek plot i silosów. Czy jest sens robić osobną kategorię dla takich rakiet?
- radary dałbym jako wymóg to działalności obrony przeciwrakietowej i umożliwiłbym jakąś mobilną wersję takiego radaru.
- wywaliłbym w ogóle to pojęcie zasięgu tylko po prostu zrobił, że dana jednostka ma zasięg 5 prowincji. Po co używać skali "1 zasięg = 5 prowincji" jak można od razu pisać o zasięgu 5 prowincji?
- nie opisywałbym w miejscu gdzie są zasady o rakietach, która generacja zmechów czy piechoty może strzelać z rakiet, bo to samo będzie trzeba potem powielić w opisie jednostek i myślę, że tam to powinno się znaleźć. Można jakiegoś linka dać z przekierowaniem do spisu jednostek.
- jak działają wojska przeciwrakietowe złożone z dywizji piechoty? Czy takie plot rakietowy nie powinien być tylko w zmechach?
Odpowiedz
#6
Dwie uwagi z mojej strony:

1. Jak reszta, uważam, że skróty są bardzo niefortunne. Powinny być one możliwie krótkie. Proponuję znacznie solidniejsze:

Rakieta taktyczna (balistyczna) - "srbm" (short range ballistic missile)

Rakieta strategiczna (międzykontynentalna) - "icbm" (Intercontinental ballistic missile)

Przeciwrakieta - "sam" (surface-to-air missile)

2. Sposób działania radarów jest dla mnie ok, ale pomijając stacjonarne instalacje radarowe przydałoby się określić czy radarami dysponują też inne jednostki bardziej mobilne. Wydaję mi się, że można uznać, że takie jednostki jak okręty II poziomu mają radar domyślnie (ograniczonego zasięgu) podobnie jak jednostki lądowe plot III zasięgu. Po prostu radar taki działa tylko tam gdzie jednostka jest (w wypadku jednostek morskich, tylko na ograniczonym terenie akwenu gdzie jest, w wypadku dywizji tylko nad tym polem).
Odpowiedz