Post Nuclear World - The Dark Souls of PBFs

Pełna wersja: Q&A do edycji Nandan
Aktualnie przeglądasz uproszczoną wersję forum. Kliknij tutaj, by zobaczyć wersję z pełnym formatowaniem.
Stron: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23
Uwaga1: Q&A były dyskutowane między mną i VGZ.
Uwaga2: Q&A można przesyłać na PW / na discordzie do mnie lub VGZ, będą o nie aktualizowane (dotyczy pytań wysłanych po tym jak przedyskutowaliśmy te tutaj - pojawią się w aktualizacji)
Uwaga3: na posty w tym temacie nie będę odpowiadał. Jakby VGZ się chciało, proszę bardzo.

Pytania wrzucam w pisowni oryginalnie nadesłanej. Na pytania mniej więcej się dublujące odpowiadam tylko na jedno - pierwsze chronologicznie.

***
Pytania do lore:

Q: Co to jest Nandan?
A: Jest planeta pozaziemska, nazwana tak przez Hindusów którzy ją odkryli. Nandan - "raj".
Kiedy została wynaleziona technika umożliwiająca względnie sprawne loty międzygwiezdne, najbogatsze mocarstwa rzuciły się na finansowanie misji badawczych do różnych układów - głównie bezzałogowych, do "ciekawszych" układów misji załogowych. Hindusi trafili na układ z planetą o tlenowej atmosferze i zbliżonej do Ziemi wielkości którą nazwali Nandanem ze względu że wszystkie kosztowne makroprocesy terraformacyjne (cykl wody, tlen itd) można zignorować.
Takiego znaleziska jak Nandan, unikalnego (jak Ziemia), utrzymać się w tajemnicy nie dało, więc szybko zaczęła się "uczta dla wron" i wyszarpywanie zastawów czerwonego sukna.
Nandan jest w chwili rozpoczęcia gry kolonizowany od około trzydziestu lat, a w chwili rozpoczęcia gry Komitet ONZ ds. Nandanu [czyli wszystkie wielkie mocarstwa Ziemi razem] zgodził się na oficjalne wytyczenie granic kolonii ziemskich na planecie.

Q: Jak będzie z państwami na ziemi? Albo zagram Szwajcarią albo ruską kolonią, ale zależy mi na spójności. Nie chce żeby było jakieś gowno że pół Rosji to carat a pół ZSRR. Czyli czy będzie jakaś spójność korowa?
A: Gracze mogą opisywać wyłącznie swoją kolonię i inicjatywę jaka doprowadziła do jej powstania, nie mogą nijak opisywać (kreować) statusu Ziemi - MGowie na podstawie podań, układu gwiazd i swojego humoru napiszą jak wygląda sytuacja.

Q: Co jeśli będę otoczony graczami a wezmę terytorium 2? Czy oni po prostu zostaną przesunięci aby terytorium 2 miało sens?
A: Terytorium 2 automatycznie oznacza posiadanie placówki na Południowym Kontynencie, niezależnie od innych czynników. W wypadku terytorium 1 będzie przesunięcie (ale może być lekkie, we'll see) lub dodatkowe terytoria (jeśli ktoś weźmie flotę).
Anyway, niekoniecznie będzie w rozdziale "terytorium" wg nazwy, może znajdziemy jakiś odpowiednik... Ale będzie działało jak "terytorium", Wink

Q: Czy będzie psionika
A: Nie ma magii na Nandanie, ale technologia jest bliskiego sci-fi więc mogą pojawiać się rzeczy niespotykane dzisiaj.

Q: Czy będą funny sci fi technologie?
A: Tak.
IMO będą jakieś od nas i można samemu wymyślać, ALE - ile trzeba wybadać dowiadujesz się po rozpoczęciu badań ^^

***
Pytania ogólne o zasady:

Q: Co z wywiadem i czy istnieje jakiś szkic sensownej reformy.
A: Są koncepcje, moja rozpisana na forum i VGZ w trakcie rozpisywania., Wywiad na pewno będzie zmieniony.

Q: Zmiany w ustrojach gospodarczych (osłabienie leseferyzmu i uczynienie centralnego planowania silniejszym), ale to tyle razy padło, że już chyba wiadomo
A: Będą. Docelowo leseferyzm i centralne planowanie będą miały dość specjalistyczne zastosowanie i nie będą uniwersalnie silne. Keynesizm będzie wyśrodkowany i najczęściej najlepszy.

Q: Czy będą zmiany w produkcji Zaopatrzenia i Paliwa?
A: tak. złoże ropy daje +5 paliwa na turę pasywnie oraz +2 ze slota zaopatrzeniowego

Q: Czy stabilność pozostaje w systemie 0-10?
A: Tak

Q: Czy ludność uzyska jakieś dodatkowe funkcje poza byciem generalnie przeszkadzajką i tylko wyznacznikiem ile luda można do wojska dać?
A: Zyska, ale niewielkie i poboczne. Generalnie ludności będzie bazowo mniej.

Q: W jaki sposób zostaną “rozlosowane” surowce? Chodzi o precyzyjną procedurę (spoiler, w Warhammer 2.0… był z tym problem).
A: Będzie to mocno uzależnione od geografii i w niewielkim zakresie od losowania (bazowo każdy będzie miał relatywnie mało).
Ustalamy pulę surowców, po zgłoszeniach rozdajemy surowce (losując gdzie które lądują), potem losujemy w puste prowy surowce z puli tajnej.

Q: Zastanowiłbym się czy nie zaadaptować zasad z Czasu Nowoczesnej Wojny do normalnych zasad i by surowce rzadkie otrzymały dodatkowe zastosowanie w produkcji.
A: Surowce rzadkie służą do ulepszania slotów: mogą ulepszyć slota w produkcji, w nauce lub w wywiadzie

Q: Chociaż niektóre jednostki morskie powinno się dać produkować w rok, nie dwa lata
A: Rzadkie surowce mogą ulepszyć slota produkcji floty, zmniejszając czas budowy okrętu (nie mniej niż do jednej tury) - taki jest plan do zasad. Chyba sensowny.

Q: Wydajność produkcji powinna zostać zmieniona z systemu 3-1-1 na 3-2-1 (piech-zmech-panc).
A: Zmechy zostają uznane za piechotę pod względem produkcyjnym, czyli będą produkowane w ilościach piechoty. Możliwe że zmieni się ich koszt pieniężny, ale będą na pewno produkowane na zasadach piechoty - wg obecnych zasad 3 na slot, gdy dywizje pancerne w ilości 1 na slot.


**
Pytania o militaria i ich zasady:

Q: Czy będziemy bawić się w specjalizacje dla okrętów, na przykład krążownik przeciwlotniczy/AEGIS czy specjalizacje eskortowa do zwalczania subów/przeciwlotnicza/torpedowa dla niszczycieli
A: nie, ale można ten efekt uzyskać doktrynami i konstrukcjami specjalnymi. Według nowych zasad konstrukcje specjalne nie będą wymagały poświęcenia TT, tylko będą badane jak technologie

Q: Czy baterie rakietowe albo inne osobne jednostki do obrony przeciwlotniczej zostaną przywrócone?
A: Jednostkami obrony przeciwlotniczej chroniącymi terytorium są dywizje plot. W bardzo ograniczonym zakresie mogą ograniczać szkody ze zmasowanych ataków rakietowych - ale podstawową obroną przed atakami rakietowymi pozostaną przeciwrakiety.
Dywizje plot (zmech i piech) będą służyć utrzymywaniu nieba nad prowincją, od pewnego stopnia nasycenia zapewniając pełną kontrolę nieba. Oczywiście, nadal będzie można wykonać np. nalot i bombardowanie, choćby w celu wybicia części wrażych dywizji, ale skuteczność tego może być różna - nalot bombowców IV na pozycje dywizji plot III to po prostu dodatkowe straty, a przy bombowcach III na plot IV w pełnej obsadzie to masakra, poruta i nawet uda im się zrzucić kilka bomb.[/i]

Aktualnie przychylam się do określenia stopnia nasycenia na 6 dywizji.

Q: Można byłoby bardziej precyzyjne zasady działania rakiet?
A:
Można. Zasady wojny rakietowej zostaną skodyfikowane przed zaczęciem rekrutacji.


Q: Czy MGowie też zarzucą jakąś ogólną interpretację jak traktują siłę bojową poszczególnych jednostek i działają? Dla ułatwienia, możesz powiedzieć “jak w edycji X, ale…”
A: Tak.

Q:  Czy Zasięg okrętów będzie “twardy” (nie da się pływać poza ograniczoną ilość akwenów) czy “miękki” (można pływać poza zasieg, tylko mniejsza skuteczność?)
A: Normalnie tylko twardy zasięg (liczbowy z zasad), miękki zasięg tylko przy przebazowaniu (analogicznie jak lotnictwo). Ale to flota, więc w skrajnych przypadkach istnieje pewna tolerancja - nie zatoną z braku paliwa na granicy (samolot by spadł), ale efektywność spada.
Rożestwienski się tutaj kłania.

Q: Jak ze skutecznością floty we wspieraniu wojsk lądowych (ostrzał wybrzeża, skuteczność lotnictwa z lotniskowca w walkach lądowych). Czy dalej będzie kompletnie bez sensu by budować lotniskowce? Czy państwa lądowe, które chciałyby budować floty będą w dupie?
A: Flota będzie skuteczna w ostrzale strefy przybrzeżnej / przy wielkich rzekach. Nie odnosimy się do sensu budowania lotniskowców czy budowania floty będąc państwem lądowym - prosimy pytania o sensowność kierować do USA i ZSRR.

Q: Ze względu na istnienie bombowców, jak będzie się miała skuteczność myśliwców we wspieraniu wojsk lądowych?
A: Myśliwce są mniej skuteczne od bombowców, a bardziej skuteczne od balonów i latawców.
... myśliwce są w stanie zadawać nieznaczne straty przeciwnikowi, ale bez wyraźnych rozkazów będą to wykonywać tylko w sytuacji dominacji powietrznej (braku konieczności walki z wrażymi myśliwcami).


Q: Czy śmigłowce dalej będą “pseudo-jednostką lądową” czy może zostanie to rozwiązane inaczej - jak np. uznanie śmigłowców za jednostkę lotniczą z zasięgiem?
A: Śmigłowce są jednostką lotniczą i będzie zasięg (1, na najwyższych poziomach 2). Ale są dołączane do wojsk lądowych lub działają jako samodzielna jednostka kawalerii powietrznej. No chyba że ktoś lubi robić mieszane jednostki zmechanizowano-pancerno-piechotno-śmigłowcowe. Nie wytykając nikogo palcem --- ale to już kwestia gustu i lubienia, nie skuteczności.
Ja na przykład lubię pociągi pancerne, nawet jak są czasem mało efektywne (np w XXV wieku). I wara innym od tego co ja lubię!

Q: Czy dojdą jakieś nowe techy, nowe rodzaje jednostek albo specjalizacji? Np. systemy zakłócenia, wspomniane w pytaniu 6. SAMy, powietrzne tankowce, zmechanizowani marines (szczególnie to ostatnie).
A: Nie, nie i nie!
Konstrukcje specjalne i doktryny. Ale bez powietrznych tankowców.


Q: Nie pamiętam, kto na to wpadł na discordzie, ale ktoś zaproponował, aby takie fortyfikacje w zasadzie były tylko jedną strukturą, którą się ulepsza i w dodatku powinna kosztować siłę ludzką, co odwzorowuje garnizon. Poziomy radarów też chyba mogą wrócić?
A: Nie, nie i nie!

Q: Można dać precyzyjne określenia jak produkuje się broń biologiczną? Przy okazji, czy można ostatecznie produkować szczepionki/leki na chorobę bez tech teamu na broń biologiczną czy nie?
A: Broń biologiczna będzie robiona w slotach. Szczepionki i leki można robić bez tech teamu, to kwestia posiadanej technologii.

Q: Czy dodany zostanie jakiś koszt utrzymania jednostek? (pieniężny?)
A: Nie.

Q: Czy zasięgi lotnictwa zostaną potężnie znerfione by utrudnić łatwe przebazowanie pierdyliarda lotnictwa i wsparcie sojuszników po dwóch stronach świata? (i jednocześnie zbuffowałoby to lotniskowce?)
Q2 (ale o tym samym): W ostatniej edycji, szczególnie w ostatnich turach była **masa** dywizji, co męczyło zarówno graczy jak i MGów przy rozpiskach rozkazów i wojen, mocny overkill jak na realną populację państw. Czy pomijając pomysł z kosztem utrzymania, jest jakiś pomysł na ograniczenie spamu?
A: Zasięgi lotnictwa zostaną trochę znerfione (zasięg nie na 5 prowów, tylko 3-4). Ale tylko trochę, bo mamy dużo prowów na mapie - to takie samo zagadnienie jak "duże ilości dywizji". Jak mamy dużo prowów, to musi być dużo wojska i duże zasięgi. Grałem ZSRR i naprawdę wiem o czym mówię.

Q: Czy będzie można budować struktury wojskowe jak lotniska na terytorium okupowanym przez nas?
A: Tak.
Czy za kontrolę znacznej części rzeki, lub nawet jej całości będą wynikać jakieś bonusy? W końcu to darmowe autostrady, a że bawimy się w kolonizatorów, warto pamiętać jak przydatne były rzeki w poprzednich stuleciach.
PNW: Flisacy xD
(2021-09-18, 14:19)Troll napisał(a): [ -> ]Czy za kontrolę znacznej części rzeki, lub nawet jej całości będą wynikać jakieś bonusy? W końcu to darmowe autostrady, a że bawimy się w kolonizatorów, warto pamiętać jak przydatne były rzeki w poprzednich stuleciach.

Taki sam bonus jak za kontrolę akwenu: możesz nakładać cła i domagać się piniądza.
Tylko łatwiej ostrzelać cały obszar akwenu.

Cytat:PNW: Flisacy

To kolejna edycja!
Pytanie o polityki. Jeśli rządzi u mnie koalicja partii np. cen + lib, to czy mogę korzystać z polityk dostępnych dla obu tych ideologii?
Pytanie podobne do Richtusa, czy jeżeli w partii rządzącej jest połączenie kilku ideologii to mamy dostęp do kilku czy jedna musimy ustawić jedną dominującą ideologie?
Nie konsultowałem z VGZ teraz, ale znając ideę zmian i ducha, musi być ideologia jednej partii - dominującej. Np. w wypadku obecnej sytuacji w Niemczech, przy koalicji SPD (socjaldemokracja) + Zieloni + FDP (liberałowie) -> SPD mają dominację, będą mieć kanclerza, ergo ich polityka dominuje.

Dlatego mimo wszelkich prób VGZ by mechanizować politykę, spodziewam się że w razie występowania koalicji mogą być zgniłe kompromisy czyt. np. rządzi partia z ideologią cen, ale bez możliwości wprowadzenia jednej z dostępnych polityk. (tak będzie u mnie w razie koalicji)
... rozszerzenie by było tylko na mocy indywidualnego i bardzo szerokiego porozumienia z MG. A ja teraz nie piję alkoholu, więc będzie trudno.
" Centrum przemysłowe - +1 produkowane DP, +2 produkowanego zaopatrzenia w slocie oraz druga jednostka surowca w prowincji gdzie jest centrum (musi zostać założone w prowincji z surowcem)"

"w grze występują 4 rodzaje surowców:
1) metale przemysłowe - zapewnia dodatkowy slot produkcyjny"

Załóżmy, że mam prowincję z metalami przemysłowymi. Stawiam tam centrum przemysłowe. Dostaję drugą jednostkę metali przemysłowych. Czyli w sumie kontrola nad tą prowincją pozwala mi generować 2 dodatkowe sloty produkcyjne, tak? Jeden za metale przemysłowe i jeden za drugą jednostkę surowca z centrum.
(2021-10-17, 23:03)Richtus napisał(a): [ -> ]" Centrum przemysłowe - +1 produkowane DP, +2 produkowanego zaopatrzenia w slocie oraz druga jednostka surowca w prowincji gdzie jest centrum (musi zostać założone w prowincji z surowcem)"

"w grze występują 4 rodzaje surowców:
1) metale przemysłowe - zapewnia dodatkowy slot produkcyjny"

Załóżmy, że mam prowincję z metalami przemysłowymi. Stawiam tam centrum przemysłowe. Dostaję drugą jednostkę metali przemysłowych. Czyli w sumie kontrola nad tą prowincją pozwala mi generować 2 dodatkowe sloty produkcyjne, tak? Jeden za metale przemysłowe i jeden za drugą jednostkę surowca z centrum.

Dobrze myślisz. Pamiętaj jednak o drugim elemencie opisu metali

"(uwaga! dodatkowych slotów z surowców może być maksymalnie tyle ile slotów produkcyjnych ma państwo z liczby WP);"

Oznacza to, mając 59 WP (3 sloty bazowe) jak masz 2 metale i 2 centra przemysłowe, to masz 3 dodatkowe sloty i jeden nadmiarowy metal.
1. Czy centrum otrzymywane w strukturach startowych musi znajdować się w prowincji mającej minimum 25 WP? VZ chyba na discordzie twierdził, że nie i że będzie działało mimo to ale nie czytałem zbyt dokładnie.

2. W którym momencie tury rozstrzygana jest dominacja z połowów? Rozumiem, że jeśli zgarnę DP na następną turę, to mogę jeszcze po tym edytować budżet i zmienić slot produkujący DP na coś innego?

3. "* Leseferyzm - nie można używać slotów do industrializacji, sloty produkujące DP zwiększają dochód w przyszłej turze o 4 mln $, koszt przeszkolenia dywizji wzrasta o 1 mln $"
Mowa tutaj o:
"Przeszkolenie - 1 mln $ + siła ludzka (nie wymaga slotu przemysłowego)"
czy o zwykłym produkowaniu dywizji?

4. Jeśli dobrze widzę, to eksploatacja złóż morskich odbywa się poprzez budowę platform wydobywczych i nie wymaga to żadnych technologii, prawda?

5. "Małe wyspy tj. prowincje na akwenach niesąsiadujące lądowo z żadną inną prowincją wymagają do kolonizacji tylko 5 PK. Można je kolonizować wyłącznie morsko, a po przyłączeniu nie zapewniają nowych mieszkańców.
W edycji Nandan takich wysp nie ma"

Serio nawet Ii20, Ii31, albo Wy4 wymagają 10 PK?

6. "Bogactwo I: +X WP gdzie X to zapotrzebowanie na DP"
Grałem tylko CP we wcześniejszych edycjach, także wolę się upewnić:
- te WP rozdzielam w dowolnych prowincjach wg własnego uznania, tak?
- liczy się ostateczne zapotrzebowanie na DP wynikające z ludności, zamożności, ew. centrum finansowego i ew. cech, tak?

7. Na start piszemy w wydarzeniach jaką politykę wybieramy?

8. "metale przemysłowe - zapewnia dodatkowy slot produkcyjny (uwaga! dodatkowych slotów z surowców może być maksymalnie tyle ile slotów produkcyjnych ma państwo z liczby WP)"

Zasada limitująca dodatkowe sloty, dotyczy tylko surowców, tak? Jeśli rozwijam techa "robotyzacja produkcji", to mogę tym swobodnie zwiększać liczbę slotów, prawda?
Stron: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23