Q&A do edycji Nandan - Wersja do druku +- Post Nuclear World - The Dark Souls of PBFs (https://pnwpbf.eu) +-- Dział: Szermierka bagnetem (https://pnwpbf.eu/forumdisplay.php?fid=4) +--- Dział: Rozmowy o grze (https://pnwpbf.eu/forumdisplay.php?fid=5) +--- Wątek: Q&A do edycji Nandan (/showthread.php?tid=1007) |
Q&A do edycji Nandan - prehi - 2021-08-16 Uwaga1: Q&A były dyskutowane między mną i VGZ. Uwaga2: Q&A można przesyłać na PW / na discordzie do mnie lub VGZ, będą o nie aktualizowane (dotyczy pytań wysłanych po tym jak przedyskutowaliśmy te tutaj - pojawią się w aktualizacji) Uwaga3: na posty w tym temacie nie będę odpowiadał. Jakby VGZ się chciało, proszę bardzo. Pytania wrzucam w pisowni oryginalnie nadesłanej. Na pytania mniej więcej się dublujące odpowiadam tylko na jedno - pierwsze chronologicznie. *** Pytania do lore: Q: Co to jest Nandan? A: Jest planeta pozaziemska, nazwana tak przez Hindusów którzy ją odkryli. Nandan - "raj". Kiedy została wynaleziona technika umożliwiająca względnie sprawne loty międzygwiezdne, najbogatsze mocarstwa rzuciły się na finansowanie misji badawczych do różnych układów - głównie bezzałogowych, do "ciekawszych" układów misji załogowych. Hindusi trafili na układ z planetą o tlenowej atmosferze i zbliżonej do Ziemi wielkości którą nazwali Nandanem ze względu że wszystkie kosztowne makroprocesy terraformacyjne (cykl wody, tlen itd) można zignorować. Takiego znaleziska jak Nandan, unikalnego (jak Ziemia), utrzymać się w tajemnicy nie dało, więc szybko zaczęła się "uczta dla wron" i wyszarpywanie zastawów czerwonego sukna. Nandan jest w chwili rozpoczęcia gry kolonizowany od około trzydziestu lat, a w chwili rozpoczęcia gry Komitet ONZ ds. Nandanu [czyli wszystkie wielkie mocarstwa Ziemi razem] zgodził się na oficjalne wytyczenie granic kolonii ziemskich na planecie. Q: Jak będzie z państwami na ziemi? Albo zagram Szwajcarią albo ruską kolonią, ale zależy mi na spójności. Nie chce żeby było jakieś gowno że pół Rosji to carat a pół ZSRR. Czyli czy będzie jakaś spójność korowa? A: Gracze mogą opisywać wyłącznie swoją kolonię i inicjatywę jaka doprowadziła do jej powstania, nie mogą nijak opisywać (kreować) statusu Ziemi - MGowie na podstawie podań, układu gwiazd i swojego humoru napiszą jak wygląda sytuacja. Q: Co jeśli będę otoczony graczami a wezmę terytorium 2? Czy oni po prostu zostaną przesunięci aby terytorium 2 miało sens? A: Terytorium 2 automatycznie oznacza posiadanie placówki na Południowym Kontynencie, niezależnie od innych czynników. W wypadku terytorium 1 będzie przesunięcie (ale może być lekkie, we'll see) lub dodatkowe terytoria (jeśli ktoś weźmie flotę). Anyway, niekoniecznie będzie w rozdziale "terytorium" wg nazwy, może znajdziemy jakiś odpowiednik... Ale będzie działało jak "terytorium", Q: Czy będzie psionika A: Nie ma magii na Nandanie, ale technologia jest bliskiego sci-fi więc mogą pojawiać się rzeczy niespotykane dzisiaj. Q: Czy będą funny sci fi technologie? A: Tak. IMO będą jakieś od nas i można samemu wymyślać, ALE - ile trzeba wybadać dowiadujesz się po rozpoczęciu badań ^^ *** Pytania ogólne o zasady: Q: Co z wywiadem i czy istnieje jakiś szkic sensownej reformy. A: Są koncepcje, moja rozpisana na forum i VGZ w trakcie rozpisywania., Wywiad na pewno będzie zmieniony. Q: Zmiany w ustrojach gospodarczych (osłabienie leseferyzmu i uczynienie centralnego planowania silniejszym), ale to tyle razy padło, że już chyba wiadomo A: Będą. Docelowo leseferyzm i centralne planowanie będą miały dość specjalistyczne zastosowanie i nie będą uniwersalnie silne. Keynesizm będzie wyśrodkowany i najczęściej najlepszy. Q: Czy będą zmiany w produkcji Zaopatrzenia i Paliwa? A: tak. złoże ropy daje +5 paliwa na turę pasywnie oraz +2 ze slota zaopatrzeniowego Q: Czy stabilność pozostaje w systemie 0-10? A: Tak Q: Czy ludność uzyska jakieś dodatkowe funkcje poza byciem generalnie przeszkadzajką i tylko wyznacznikiem ile luda można do wojska dać? A: Zyska, ale niewielkie i poboczne. Generalnie ludności będzie bazowo mniej. Q: W jaki sposób zostaną “rozlosowane” surowce? Chodzi o precyzyjną procedurę (spoiler, w Warhammer 2.0… był z tym problem). A: Będzie to mocno uzależnione od geografii i w niewielkim zakresie od losowania (bazowo każdy będzie miał relatywnie mało). Ustalamy pulę surowców, po zgłoszeniach rozdajemy surowce (losując gdzie które lądują), potem losujemy w puste prowy surowce z puli tajnej. Q: Zastanowiłbym się czy nie zaadaptować zasad z Czasu Nowoczesnej Wojny do normalnych zasad i by surowce rzadkie otrzymały dodatkowe zastosowanie w produkcji. A: Surowce rzadkie służą do ulepszania slotów: mogą ulepszyć slota w produkcji, w nauce lub w wywiadzie Q: Chociaż niektóre jednostki morskie powinno się dać produkować w rok, nie dwa lata A: Rzadkie surowce mogą ulepszyć slota produkcji floty, zmniejszając czas budowy okrętu (nie mniej niż do jednej tury) - taki jest plan do zasad. Chyba sensowny. Q: Wydajność produkcji powinna zostać zmieniona z systemu 3-1-1 na 3-2-1 (piech-zmech-panc). A: Zmechy zostają uznane za piechotę pod względem produkcyjnym, czyli będą produkowane w ilościach piechoty. Możliwe że zmieni się ich koszt pieniężny, ale będą na pewno produkowane na zasadach piechoty - wg obecnych zasad 3 na slot, gdy dywizje pancerne w ilości 1 na slot. ** Pytania o militaria i ich zasady: Q: Czy będziemy bawić się w specjalizacje dla okrętów, na przykład krążownik przeciwlotniczy/AEGIS czy specjalizacje eskortowa do zwalczania subów/przeciwlotnicza/torpedowa dla niszczycieli A: nie, ale można ten efekt uzyskać doktrynami i konstrukcjami specjalnymi. Według nowych zasad konstrukcje specjalne nie będą wymagały poświęcenia TT, tylko będą badane jak technologie Q: Czy baterie rakietowe albo inne osobne jednostki do obrony przeciwlotniczej zostaną przywrócone? A: Jednostkami obrony przeciwlotniczej chroniącymi terytorium są dywizje plot. W bardzo ograniczonym zakresie mogą ograniczać szkody ze zmasowanych ataków rakietowych - ale podstawową obroną przed atakami rakietowymi pozostaną przeciwrakiety. Dywizje plot (zmech i piech) będą służyć utrzymywaniu nieba nad prowincją, od pewnego stopnia nasycenia zapewniając pełną kontrolę nieba. Oczywiście, nadal będzie można wykonać np. nalot i bombardowanie, choćby w celu wybicia części wrażych dywizji, ale skuteczność tego może być różna - nalot bombowców IV na pozycje dywizji plot III to po prostu dodatkowe straty, a przy bombowcach III na plot IV w pełnej obsadzie to masakra, poruta i nawet uda im się zrzucić kilka bomb.[/i] Aktualnie przychylam się do określenia stopnia nasycenia na 6 dywizji. Q: Można byłoby bardziej precyzyjne zasady działania rakiet? A: Można. Zasady wojny rakietowej zostaną skodyfikowane przed zaczęciem rekrutacji. Q: Czy MGowie też zarzucą jakąś ogólną interpretację jak traktują siłę bojową poszczególnych jednostek i działają? Dla ułatwienia, możesz powiedzieć “jak w edycji X, ale…” A: Tak. Q: Czy Zasięg okrętów będzie “twardy” (nie da się pływać poza ograniczoną ilość akwenów) czy “miękki” (można pływać poza zasieg, tylko mniejsza skuteczność?) A: Normalnie tylko twardy zasięg (liczbowy z zasad), miękki zasięg tylko przy przebazowaniu (analogicznie jak lotnictwo). Ale to flota, więc w skrajnych przypadkach istnieje pewna tolerancja - nie zatoną z braku paliwa na granicy (samolot by spadł), ale efektywność spada. Rożestwienski się tutaj kłania. Q: Jak ze skutecznością floty we wspieraniu wojsk lądowych (ostrzał wybrzeża, skuteczność lotnictwa z lotniskowca w walkach lądowych). Czy dalej będzie kompletnie bez sensu by budować lotniskowce? Czy państwa lądowe, które chciałyby budować floty będą w dupie? A: Flota będzie skuteczna w ostrzale strefy przybrzeżnej / przy wielkich rzekach. Nie odnosimy się do sensu budowania lotniskowców czy budowania floty będąc państwem lądowym - prosimy pytania o sensowność kierować do USA i ZSRR. Q: Ze względu na istnienie bombowców, jak będzie się miała skuteczność myśliwców we wspieraniu wojsk lądowych? A: Myśliwce są mniej skuteczne od bombowców, a bardziej skuteczne od balonów i latawców. ... myśliwce są w stanie zadawać nieznaczne straty przeciwnikowi, ale bez wyraźnych rozkazów będą to wykonywać tylko w sytuacji dominacji powietrznej (braku konieczności walki z wrażymi myśliwcami). Q: Czy śmigłowce dalej będą “pseudo-jednostką lądową” czy może zostanie to rozwiązane inaczej - jak np. uznanie śmigłowców za jednostkę lotniczą z zasięgiem? A: Śmigłowce są jednostką lotniczą i będzie zasięg (1, na najwyższych poziomach 2). Ale są dołączane do wojsk lądowych lub działają jako samodzielna jednostka kawalerii powietrznej. No chyba że ktoś lubi robić mieszane jednostki zmechanizowano-pancerno-piechotno-śmigłowcowe. Nie wytykając nikogo palcem --- ale to już kwestia gustu i lubienia, nie skuteczności. Ja na przykład lubię pociągi pancerne, nawet jak są czasem mało efektywne (np w XXV wieku). I wara innym od tego co ja lubię! Q: Czy dojdą jakieś nowe techy, nowe rodzaje jednostek albo specjalizacji? Np. systemy zakłócenia, wspomniane w pytaniu 6. SAMy, powietrzne tankowce, zmechanizowani marines (szczególnie to ostatnie). A: Nie, nie i nie! Konstrukcje specjalne i doktryny. Ale bez powietrznych tankowców. Q: Nie pamiętam, kto na to wpadł na discordzie, ale ktoś zaproponował, aby takie fortyfikacje w zasadzie były tylko jedną strukturą, którą się ulepsza i w dodatku powinna kosztować siłę ludzką, co odwzorowuje garnizon. Poziomy radarów też chyba mogą wrócić? A: Nie, nie i nie! Q: Można dać precyzyjne określenia jak produkuje się broń biologiczną? Przy okazji, czy można ostatecznie produkować szczepionki/leki na chorobę bez tech teamu na broń biologiczną czy nie? A: Broń biologiczna będzie robiona w slotach. Szczepionki i leki można robić bez tech teamu, to kwestia posiadanej technologii. Q: Czy dodany zostanie jakiś koszt utrzymania jednostek? (pieniężny?) A: Nie. Q: Czy zasięgi lotnictwa zostaną potężnie znerfione by utrudnić łatwe przebazowanie pierdyliarda lotnictwa i wsparcie sojuszników po dwóch stronach świata? (i jednocześnie zbuffowałoby to lotniskowce?) Q2 (ale o tym samym): W ostatniej edycji, szczególnie w ostatnich turach była **masa** dywizji, co męczyło zarówno graczy jak i MGów przy rozpiskach rozkazów i wojen, mocny overkill jak na realną populację państw. Czy pomijając pomysł z kosztem utrzymania, jest jakiś pomysł na ograniczenie spamu? A: Zasięgi lotnictwa zostaną trochę znerfione (zasięg nie na 5 prowów, tylko 3-4). Ale tylko trochę, bo mamy dużo prowów na mapie - to takie samo zagadnienie jak "duże ilości dywizji". Jak mamy dużo prowów, to musi być dużo wojska i duże zasięgi. Grałem ZSRR i naprawdę wiem o czym mówię. Q: Czy będzie można budować struktury wojskowe jak lotniska na terytorium okupowanym przez nas? A: Tak. RE: Q&A do edycji Nandan - Troll - 2021-09-18 Czy za kontrolę znacznej części rzeki, lub nawet jej całości będą wynikać jakieś bonusy? W końcu to darmowe autostrady, a że bawimy się w kolonizatorów, warto pamiętać jak przydatne były rzeki w poprzednich stuleciach. RE: Q&A do edycji Nandan - Richtus - 2021-09-18 PNW: Flisacy xD RE: Q&A do edycji Nandan - prehi - 2021-09-19 (2021-09-18, 14:19)Troll napisał(a): Czy za kontrolę znacznej części rzeki, lub nawet jej całości będą wynikać jakieś bonusy? W końcu to darmowe autostrady, a że bawimy się w kolonizatorów, warto pamiętać jak przydatne były rzeki w poprzednich stuleciach. Taki sam bonus jak za kontrolę akwenu: możesz nakładać cła i domagać się piniądza. Tylko łatwiej ostrzelać cały obszar akwenu. Cytat:PNW: Flisacy To kolejna edycja! RE: Q&A do edycji Nandan - Richtus - 2021-10-06 Pytanie o polityki. Jeśli rządzi u mnie koalicja partii np. cen + lib, to czy mogę korzystać z polityk dostępnych dla obu tych ideologii? RE: Q&A do edycji Nandan - Fogler - 2021-10-06 Pytanie podobne do Richtusa, czy jeżeli w partii rządzącej jest połączenie kilku ideologii to mamy dostęp do kilku czy jedna musimy ustawić jedną dominującą ideologie? RE: Q&A do edycji Nandan - prehi - 2021-10-06 Nie konsultowałem z VGZ teraz, ale znając ideę zmian i ducha, musi być ideologia jednej partii - dominującej. Np. w wypadku obecnej sytuacji w Niemczech, przy koalicji SPD (socjaldemokracja) + Zieloni + FDP (liberałowie) -> SPD mają dominację, będą mieć kanclerza, ergo ich polityka dominuje. Dlatego mimo wszelkich prób VGZ by mechanizować politykę, spodziewam się że w razie występowania koalicji mogą być zgniłe kompromisy czyt. np. rządzi partia z ideologią cen, ale bez możliwości wprowadzenia jednej z dostępnych polityk. (tak będzie u mnie w razie koalicji) ... rozszerzenie by było tylko na mocy indywidualnego i bardzo szerokiego porozumienia z MG. A ja teraz nie piję alkoholu, więc będzie trudno. RE: Q&A do edycji Nandan - Richtus - 2021-10-17 " Centrum przemysłowe - +1 produkowane DP, +2 produkowanego zaopatrzenia w slocie oraz druga jednostka surowca w prowincji gdzie jest centrum (musi zostać założone w prowincji z surowcem)" "w grze występują 4 rodzaje surowców: 1) metale przemysłowe - zapewnia dodatkowy slot produkcyjny" Załóżmy, że mam prowincję z metalami przemysłowymi. Stawiam tam centrum przemysłowe. Dostaję drugą jednostkę metali przemysłowych. Czyli w sumie kontrola nad tą prowincją pozwala mi generować 2 dodatkowe sloty produkcyjne, tak? Jeden za metale przemysłowe i jeden za drugą jednostkę surowca z centrum. RE: Q&A do edycji Nandan - prehi - 2021-10-17 (2021-10-17, 23:03)Richtus napisał(a): " Centrum przemysłowe - +1 produkowane DP, +2 produkowanego zaopatrzenia w slocie oraz druga jednostka surowca w prowincji gdzie jest centrum (musi zostać założone w prowincji z surowcem)" Dobrze myślisz. Pamiętaj jednak o drugim elemencie opisu metali "(uwaga! dodatkowych slotów z surowców może być maksymalnie tyle ile slotów produkcyjnych ma państwo z liczby WP);" Oznacza to, mając 59 WP (3 sloty bazowe) jak masz 2 metale i 2 centra przemysłowe, to masz 3 dodatkowe sloty i jeden nadmiarowy metal. RE: Q&A do edycji Nandan - Richtus - 2021-10-22 1. Czy centrum otrzymywane w strukturach startowych musi znajdować się w prowincji mającej minimum 25 WP? VZ chyba na discordzie twierdził, że nie i że będzie działało mimo to ale nie czytałem zbyt dokładnie. 2. W którym momencie tury rozstrzygana jest dominacja z połowów? Rozumiem, że jeśli zgarnę DP na następną turę, to mogę jeszcze po tym edytować budżet i zmienić slot produkujący DP na coś innego? 3. "* Leseferyzm - nie można używać slotów do industrializacji, sloty produkujące DP zwiększają dochód w przyszłej turze o 4 mln $, koszt przeszkolenia dywizji wzrasta o 1 mln $" Mowa tutaj o: "Przeszkolenie - 1 mln $ + siła ludzka (nie wymaga slotu przemysłowego)" czy o zwykłym produkowaniu dywizji? 4. Jeśli dobrze widzę, to eksploatacja złóż morskich odbywa się poprzez budowę platform wydobywczych i nie wymaga to żadnych technologii, prawda? 5. "Małe wyspy tj. prowincje na akwenach niesąsiadujące lądowo z żadną inną prowincją wymagają do kolonizacji tylko 5 PK. Można je kolonizować wyłącznie morsko, a po przyłączeniu nie zapewniają nowych mieszkańców. W edycji Nandan takich wysp nie ma" Serio nawet Ii20, Ii31, albo Wy4 wymagają 10 PK? 6. "Bogactwo I: +X WP gdzie X to zapotrzebowanie na DP" Grałem tylko CP we wcześniejszych edycjach, także wolę się upewnić: - te WP rozdzielam w dowolnych prowincjach wg własnego uznania, tak? - liczy się ostateczne zapotrzebowanie na DP wynikające z ludności, zamożności, ew. centrum finansowego i ew. cech, tak? 7. Na start piszemy w wydarzeniach jaką politykę wybieramy? 8. "metale przemysłowe - zapewnia dodatkowy slot produkcyjny (uwaga! dodatkowych slotów z surowców może być maksymalnie tyle ile slotów produkcyjnych ma państwo z liczby WP)" Zasada limitująca dodatkowe sloty, dotyczy tylko surowców, tak? Jeśli rozwijam techa "robotyzacja produkcji", to mogę tym swobodnie zwiększać liczbę slotów, prawda? |