Wielka Wojna (2714-2715) - Front Krańca Świata
#1
2714


[Obrazek: 9196c83ae581259ce6d22e42ebcca3cb.jpg]
Moździerze FKKA prowadzące desperacki ostrzał wśród ruin Grom Peak, 2714

Podczas gdy Bretonnia, ZSRR i Moyolequetzal przygotowali się do eskalacji i rozpoczęcia właściwej operacji wojskowej na szeroko pojmowanym wschodzie Starego Świata armie poszczególnych państw przygotowywały się do jeszcze niewypowiedzianego konfliktu. 

Na początku roku 2714 w Hegemonii Kurgan doszło do wojskowego puczu. Według informacji nielicznych obserwatorów, klika generałów skrajnie niezadowolonych z haniebnego narzuconego traktatu przez Wspólnotę Wzniesienia Ludzkości podniosło bunt przeciwko władzy wodzów. Za kluczową postać w puczu uważa się niejakiego “Łamto Pożeracza”, który miał być odpowiedzialny za zapewnienie finansowania dla puczu. Starcia między wojskami buntowników a lojalistów rozpoczęły się przede wszystkim w głównych miastach - Kislevie oraz Praag. Lojaliści generalnie byli w stanie zachować porządek a ostateczny kres buntu przyniosło nadejście olbrzymich sił wojskowych ze strony Imperium Pyłu oraz WWL które wspólnie zmiażdżyły puczystów. Najważniejszą konsekwencją puczu w istocie okazało się znaczące spowolnienie wojsk Imperium Pyłu oraz WWL, których cel był znacząco inny oraz zdziesiątkowanie armii Kurgan w której rozpoczęto masową czystkę by podobny bunt nie wydarzył się ponownie. W trakcie puczu I Korpus Zmechanizowany FKKA przekroczył granicę Hegemonii Kurgan, ale jego dowódca  Drugler Strażnik Gór dosyć szybko uznał, że w obliczu olbrzymich posiłków ze strony Imperium Pyłu oraz WWL ratowanie buntowników zwyczajnie nie ma sensu i się wycofał. Wtargnięcie sił FKKA zostało odnotowane przez legalne władze Kurgan, którzy już po całym buncie wysłali Legion “Agiel” do Belev by zabezpieczyć granicę z FKKA i powstrzymać ewentualny kolejny atak. Kurganowie jak się okazało nie zamierzali uczestniczyć ostatecznie w działaniach wojennych. Los puczystów, w tym Łamto Pożeracza nie jest znany, choć podejrzewa się, że ten ostatni był w stanie uciec, bo wśród rozstrzelanych przywódców buntu brakowało ogra. W tym samym czasie też, umykając wiedzy dowódcóm Międzyrasówki do Ziemi Pasterza przebazowywano słynne bretońskie fezastraty - zgrupowania bombowców strategicznych Couronne.
[Obrazek: SscuLZg.png]

WWL oraz Imperium Pyłu widocznie były zainteresowane dołączeniem do wielkiego światowego konfliktu, ale po drodze miały jeszcze jeden kraj - Republikę Erengradu. W tym wypadku nie było żadnych “próśb dyplomatycznych” i obydwa państwa de fakto wtargnęły na jego terytorium swymi siłami zbrojnymi. Erengrad stawiał opór około 30 godzin po czym zgodził się bezwarunkowo na udzielenie akcesu wojskowego. Pomimo, że ostatecznie straty koalicji Chaosu były właściwie żadne, to zabezpieczenie trasy, logistyka oraz utrzymanie bezpieczeństwa na trasie ponownie opóźniła całą operację. Z perspektywy frontu zachodniego w Bretonnii, miało to o tyle istotne znaczenie, że wojska Imperium Pyłu i WWL przybyły względnie późno by odciążyć Królestwo Bretonnii i Zakon Wybrańców Chaosu, którzy walczyli o przetrwanie. Jednocześnie, wszystkie te opóźnienia sprawiły, że FKKA były całkowicie przygotowane i wiedziały o zbliżającym się ataku - jeszcze przed wkroczeniem do Erengradu FKKA przerzuciło II i III Korpus Zmechanizowany do Ostlandu by powstrzymać natarcie wojsk Chaosu. Niestety dla krasnoludów z Grom Peak, choć wszystkie te opóźnienia dały szansę, to zostały one kompletnie zaprzepaszczone, a ostateczna dyslokacja sił FKKA okazała się katastrofalnie wadliwa.

Inwazja Chaosu na FKKA rozpoczęła się od “symulowanego” ataku na Karak Baraz z Seepsud przez jednostki krasnoludów Chaosu z Grupy Armii “Wschód”, a przynajmniej można tak to uznać - bowiem pomijając liczne wystrzały artyleryjskie oraz kiepsko zrobione makiety i dmuchane czołgi, to aktywność Imperium Pyłu była niska. Przekonało to FKKA o tym, że to na pewno nie jest główny kierunek natarcia i rezerwy FKKA nie zostały ruszone nawet o metr. Pobocznym skutkiem tej słabej “symulacji walki” był fakt, że Ziemie Pasterza same nie uznały tego za poważny atak i opóźnili wprowadzenie swoich planów wojskowych w życie.
[Obrazek: zNj7wAN.png]

Pierwszym prawdziwym atakiem był skoncentrowany atak II Korpusu Pancernego i III Rezerowego Korpusu Zmechanizowanego Imperium Pyłu (Grupa Armii “Środek”) z dodatkowym wsparciem dywizji piechoty oraz pomocniczymi dywizjami Wspólnoty Wzniesienia Ludzkości. Strona atakująca dysponowała nie tylko miażdżącą przewagą liczebną - czołgi krasnoludów Chaosu były o generacje lepsze, magowie Hashuta wsparli swe siły swoimi zaklęciami, WWL dostarczyło helikopterów oraz wreszcie, wykonali skoncentrowany atak “in detail” podczas gdy obydwa korpusy zmechanizowane FKKA były rozrzucone po łącznie czterech prowincjach. To skończyło się masakrą i obydwa korpusy zmechanizowane krasnoludów z Grom Peak  natychmiast ruszyły do odwrotu, bezwzględnie ścigane po równinach Ostlandu. Sam Wolny Ostland posiadał niewielkie wojsko, ale nie pomogło ono zbyt bardzo - przewaga liczebna i operacyjna wroga była miażdżąca. Przed kompletną anihilacją obydwu korpusów ocalił I Korpus Zmechanizowany z Varsag, który nieznacznie odsłonił odwrót a następnie wycofał się wraz z pozostałymi rozbitymi jednostkami.

Wraz z inwazją na Ostland wreszcie zaczęła się właściwa bitwa na niebie i w reakcji na właściwe rozpoczęcie działań wojennych, dowództwo FKKA zapewniło koordynaty dla ZSRR, które wystrzeliło ponad 13 zestawów rakiet strategicznych nie tylko w Imperium Pyłu, ale też w Ziemie Pasterza, które jeszcze wtedy nie uczestniczyło w działaniach wojennych. Faktem jest, że Ziemie Pasterza dopiero teraz zaczęły się mobilizować i przerzucać siły do ataku na FKKA, ale wtedy dopiero Ziemie Pasterza wzięły się na poważnie do wojny, uznając, że atak Imperium Pyłu na Ostland można już uznać za inwazję na FKKA (malkontenta w sztabie, który próbował prawnikować i gadać, że “jeszcze nie możemy atakować FKKA, bo mamy napisane, że mamy czekać na inwazję na FKKA, a Ostland to nie" FKKA został rozstrzelany). Za cele dla rakiet strategicznych FKKA wyznaczyło siedem różnych lotnisk, 3 w Imperium Pyłu oraz 4 w Ziemiach Pasterza. Ogólnie, efektywność ostrzału rakietowego była względnie niewielka ze względu na zbytnie rozbicie ostrzału - Imperium Pyłu jak się okazało nie miało ani dużo, ani dobrego lotnictwa, a lotnisko w Zharr-Naggrund w ogóle było puste, zaś na Ziemiach Pasterza 2 z 4 zaatakowanych lotnisk były puste. Dodatkowo - na akurat najważniejsze lotnisko w Morag-Bador gdzie stacjonowała Flota Lotniczka “Skarr” myśliwców IV generacji poszło stosunkowo najmniej rakiet oraz ukryte siloysy rakietowe Ziemi Pasterza zdołały zestrzelić część z nich. Straty wśród samych samolotów od bombardowań były niewielkie, a infrastrukturalnie miejsc na lotniskach dalej było wystarczająco dla wojsk Chaosu. Możliwe, że straty dałoby się ograniczyć jeszcze bardziej, ale jak się okazało - silosy rakietowe Imperium Pyłu z nieznanego powodu nie reagowały na ten ostrzał rakietowy. Zamiast tego Imperium Pyłu rozpoczęło bombardowanie rakietowe lotnisk FKKA w prowincjach Varsag, Karak Durak oraz Karak Vulbih. Chociaż wystrzelono znacznie mniej rakiet (i też rozbito to na 3 cele), to głowice były uzbrojone w spaczenie, powiększając ich efektywność. Większe straty odnotowano w Varsag, a w Karak Vulbih nie odnotowano żadnych samolotów. Użyte spaczenie wytworzyło silne skażenie i promieniowanie które uczyniło korzystanie ze sporych części lotniska niemożliwe, ale i tak krasnoludzkie lotnictwo miało sporo miejsca - zwłaszcza, że straty na nieboskłonie okazały się bardzo wysokie. Pomijając ostrzał rakietowy, lotnictwo Chaosu w znacznym stopniu zdominowało pole bitwy i chociaż myśliwce FKKA były szczególnie wysokiej jakości, to model ten nie miał rozwiązań technicznych jakie zastosowano już w czwartej generacji myśliwców wielozadaniowych Ziemi Pasterza. Im dłużej w wojnę, tym mocniej komuniści z FKKA tracili pozycję w powietrzu co było o tyle bolesne, że nie mogli już kontestować i strącać swobodnie potencjalnych ataków śmigłowców szturmowych.
[Obrazek: XyvtQTD.png]

Ze względu na liczne opóźnienia i wielką nieufność, ostateczny atak Ziemi Pasterza się bardzo opóźnił w stosunku do działań Imperium Pyłu ale gdy wreszcie ruszył całe góry się trzęsły - dosłownie. Ogrzy magowie  przywołali bowiem wielkiego czerwia, co siłą swojego kwasu topił beton umocnień i niszczył skały w Ethan Dvarik, a sama siła ataku na tę prowincję była porażająca - ponad 60 dywizji. W samej akcji przebicia wzięły też udział pomocniczo słynne bretonńskie fezastraty. Na tak ciasnym obszarze z oczywistych przyczyn nie mogły walczyć wszystkie te dywizje jednocześnie, nawet połowa nie była w stanie, więc technicznie FKKA mogłoby się wybronić. Niestety, Ziemie Pasterza wyczuły dobrze swego wroga i zaatakowały najsłabszy punkt Linii Thorgrima - stacjonowało w nim ledwie 3 dywizje raczej przeciętnej jakości, a najbliższa rezerwa - 3 dywizje górskie II Frontu Rezerwowego choć były prowincję dalej w Schosselnud, to między innymi ze względu na fakt, że nie były zmechanizowane nie były w stanie przyjść z pomocą zanim główna linia fortyfikacji częściowo już nie padła i obrona w tej prowincji zatraciła sens. Ze względu na fakt, że FKKA nie miało żadnych korpusów zmechanizowanych na południu, Grupa Bojowa Minos oraz Armia Góry Grimfang przebiła się za linię fortyfikacji i zaatakowała Kazak Drung oraz Schosselnud. II Front Rezerwowy poszedł w rozsypkę i wojska Ziemi Pasterza rozlały się po kraju - między innymi ze względu na atak Imperium Pyłu od północy i brak jakichkolwiek sił w zachodniej części kraju oddelegowane pojedyńcze dywizje zmechanizowane przejęły kontrolę nad całym zachodem FKKA. 

Widząc katastrofalne przebicie linii fortyfikacji oraz nadciągający atak od Ostlandu, dowództwo naczelne Grom Peak podjęło decyzję o generalnym skróceniu frontu oraz ściągnięciu wszystkich wojsk do najważniejszych krasnoludzkich twierdz. W samą porę, bo wojska Ziemi Pasterza priorytezowały ominięcie fortecy w Górze Gunbad i zamiast tego atak na stolicę w Grom Peak. Ze względu na posiłki, opór obrońców, względnie ciasny front oraz brak czasu wojska Chaosu nie były w stanie zdobyć stolicy krasnoludzkich komunistów przed końcem roku.
[Obrazek: UdKl0p6.png]

Rozwiązanie alternatywne?

Chociaż FKKA w znacznym stopniu walczy samo przeciwko siłom trzech państw, to największy wpływ na taki wynik wojny miała zła dyslokacja sił FKKA i dowodzenie. Korpusy Zmechanizowane ponieważ były rozrzucone po granicy Ostlandzko-Erengradzkiej i nieskoncentrowane, zmuszone do obrony na płaskim obszarze zostały rozbite in detail w bitwie granicznej i utraciły większość swojej siły bojowej, podczas gdy takiego korpusu zabrakło by powstrzymać przebicie się wojsk Ziem Pasterza od południa. Istniała też opcja by użyć Korpusów Zmechanizowanych do ataku na samo terytorium Imperium Pyłu, które miało słabą linię frontu pozbawioną umocnień. Inne scenariusze jak prewencyjny atak na Erengrad by powstrzymać nadejście wojsk wroga na przejściu Vitzy-Kislev też nie zostały wzięte pod uwagę przez sztab FKKA. Przebicie od południa mogło się dokonać głównie przez doskonałą koncentrację siły bojowej Ziemi Pasterza w jednym punkcie i brak mobilnych rezerw na miejscu - dywizje z Schosselnud nie zdążyły wesprzeć atakujących zanim przebicie umocnień nastąpiło. Front Krańca Świata w rezultacie dowiódł kompletną supremację inicjatywy, agresji i koncentracji sił do punktowego ataku nad pasywną obroną. Wreszcie, jednym ze względu na bardzo słaby wynik wojsk FKKA w walce o Ostland, pozostałe dywizje WWL oraz Imperium Pyłu mogły względnie bezpiecznie dokonać ataku na ZSRR i dawne ziemie DR-WAAAGH.

Jednocześnie, państwa Chaosu również narobiły wiele błędów, które przesądziły o tym, że FKKA nie zostało zniszczone w rok. Krytyczne opóźnienia w Hegemonii Kurganów wywołane puczem i Erengradzie były prawdopodobnie do uniknięcia, podczas gdy porażająca nieufność Ziemi Pasterza uzależniła w ogóle ich przygotowanie do wojny ofensywnej i ustawienie wojsk na poprawnym froncie od wpierw ataku Imperium Pyłu.  Wywołało to kolejne opóźnienia i cel jakim było zdobycie Grom Peak jeszcze w tym roku znalazł się poza zasięgiem atakujących. Daje to nadzieje dzielnym komunistom z FKKA do dalszej obrony ich ojczyzny.

-------------------------

Ziemie Pasterza

///. Notka od MGa dla el roberto: weź rozdziel po ludzku te armie do kolejnej rozpiski, bo to jedno, że sobie ujebałeś efektywność swojego wojska w ten sposób, ale mnie to też wkurza przy ocenianiu działań wojennych.

Armia Góry Grimfang (gen. Keluzhard***){Wkurwomir Okrutnik*****} - 9 zmech II 5 zmech III 4 piech III ppanc 5 piech II sg 1 piech III sg, 1 ś III - Grom Peak, Karak Bulgan, Kazak Dund (-4 zmech II, -1 piech III sg, -1 piech II sg, -1 panc II, -1 ś III)
Grupa Bojowa Minos (gen. Rżnijto**) {J02JAS2-G01D|33RG****} - 8 zmech II 5 zmech III 3 piech III ppanc 5 piech II sg 1 piech III sg 1 panc II 2 ś III - Karak Eksfilaz, Karak Kighduar (-4 zmech II, -1 piech III ppanc, -1 piech III sg, -1 piech II sg)

1. Flota Przechwytująca (gen. lot. Korbac 'Skrzydło Ważki')  - 7 m III - ??? (-3 m III)
Flota Lotnicza Skarr (gen. lot. Pao Kai*) - 7 mIV - Morag-Bedor (-1 mIV)

FZS I (Andre****[Niszczyciel fortyfikacji]): 4 bIIstr 1 mIII - Craighack
FZS II (Romatet**): 4 bIIstr 1 mIII - Craighack

Imperium Pyłu

II Korpus Pancerny (gen. Asurulhad Skullglaive***){ Gothkad Goreflame****}- 3 panc III, 3 zmech III, 2 zmech II, 3 zmech IIplot - Fort Jakova (-1 panc III, -1 zmech II)
III Rezerwowy Korpus Zmechanizowany (gen. Thardohz Hellcutter){Draal Goldhorn**} - 2 panc III, 2 zmech III, 2 zmech IIIplot - Karak Grong (-1 panc III)
I Armia (gen. Lharakka Hellcarver) - 3 piech III - Rheder
IV Armia (gen. Zhuhutti Bloodback) - 3 piech III - Nagenhof

II Armia (gen. Khokur Orefire) - 2 piech IIIsg, 1 piech III – Khazid Irkulak
Legion Śmierci (gen. Halkhorth Heavyaxe*) - 2 piech III  - Karak Baraz
V Armia (gen. Khuuram Redhoof) - 3 piech III – Południowe Szczyty Żebrowe
VII Armia (gen. Rygar Dreadside) - 3 piech IIIsg  - Szczyty Żebrowe
Stalowy Legion (gen. Rhakezhar Harshheart*)- 2 piech IIIsg, 1 piech III - Północne Góry Śliskie

I Skrzydło Myśliwskie (gen. lot. Wahlund Rockmask*) - 3 m II - Gnashrak (-3 m II)
I Skrzydło Mieszane (gen. lot. Nagar Heavyhat**) - 4 m II, 2 b II - Vargh-Meorot

WWL

VIII Armia Lojalności(gen. Vagner Bach** [Niszczyciel czogłów] ) - 3 piech II plot, 4 śII, 2 zmech III - Fort Jakova (-1 piech II plot)

Kurganowie
Uwaga: straty Kurgan wynikają tylko z puczu, nie uczestniczyli w wojnie w żaden poważny sposób.

Legion "Dakra" (***gen. Vadash'sko "Zabójca") - 4 piech III, 2 zmech II, 1 zmech II plot,1 zmech II ppanc - Kislev (-4 piech III, -1 zmech II)
Legion "Agiel" (***gen. Lewle'sko "Duch") - 4 piech III, 1 zmech II plot, 1 zmech II ppanc - Belev (-3 piech III, -1 zmech II)
Eskadra "Orden" (**gen. Levedi'sko "Gołąb) - 2 myś III - Praag (-1 m III)

FKKA

I Korpus Zmechanizowany (Drugler Strażnik Gór***[Guerre Eclair!]) - 2 panc II, 2 zmech III - Karak Angor (-1 panc II, -2 zmech III)
II Korpus Zmechanizowany (Khargor Kurwistrach*) -  1 zmech III - Zulbar (-3 panc II, -2 zmech III)
III Korpus Zmechanizowany (Golar Marzyciel) - 1 panc II, 1 zmech III - Karak Durkar (-2 panc II, -2 zmech III)

I Armia Obronna (Gongrogg Marny) - 2 piech IIsg - Karak Raziak
II Armia Obronna (Sukik Twardostopy)- 1 piech III sg, 2 piech IIsg - Karak Raziak
III Armia Obronna (Sregen Srogi) - 1 piech III sg, 2 piech IIsg - Waraka Khum
IV Armia Obronna (Ikrun Paskudny) -  3piech IIsg - Karak Grund
V Armia Obronna (Krithar Wysoki) -  3 piech IIsg - Szczyty Żebrowe
VI Armia Obronna (Drondreg Draczny) - 3 piech IIgar, 1 piech IIIsg,  - Południowe Szczyty Żebrowe
VII Armia Obronna (Raonred Stalowa Burza) - 3 piech IIIsg - Karak Angor
VIII Armia Obronna (Etek Silny) - rozbite! - Enthan Dvarik (-2 piech IIgar, -1 piech III sg)
I Front Rezerwowy (Thaulgrac Rudobrody) {Gandalfis***} - 1 piech IIIsg - Grom Peak (-3 piech III sg)
II Front Rezerwowy (Rigdird Mały) - rozbite! - Schosselnud (-3 piech III sg)
III Front Rezerwowy (Trogic Monobrew) - 3 piech III sg - Góra Gunbad
IV Front Rezerwowy (Athon Poskramiacz Żelaza) - 1 piech III sg - Grom Peak (-2 piech III sg)

I Skrzydło Lotnicze (Brobren Bombowy**) - 2 mIII**, 4bIIstr - Varsag (-2 mIII*, -2 mIII, -4 bIIstr)
II Skrzydło Lotnicze (Mufrun Jednooki) - 1 mIII - Karak Durak (-4 m III)

ZSRR

*wystrzelono łącznie około ??? j. zaopatrzenia rakiet balistycznych o zasięgu strategicznym

Ostland

Armia Ostlandu - rozbite! - Tczew (-3 piech III)

Awanse:

Wkurwomir Okrutnik +1
Pao Kai +1, +[Sęp przestworzy] (myśliwce generują większą presję i dominację powietrzną na przeciwniku pomimo obecności wrogiego lotnictwa)
Korbac +1
Romatet, +[Niszczyciel fortyfikacji]

Asurulhad Skullglaive, +1, +[Guerre Eclair!]
Hellcutter +1, +[Guerre Eclair!]
Hellcarver +1
Rockmask +1

Bach +1

Golar +1
Etek Silny +1
Thaulgrac Rudobrony, +1, +[Egida Socjalizmu]
Gandalfis +1
Athon Poskramiacz Żelaza, +1
Mufrun +1
Brobren +1
Odpowiedz
#2
2715

[Obrazek: AAUWDb0.jpg]
Oddziały szturmowe Imperium Pyłu używają miotaczy ognia do wypalenia obrońców z ruin, Karak Durak, 2715

Chociaż jeszcze pod koniec roku 2714 sytuacja FKKA wyglądała co najmniej tragicznie, wraz z początkiem 2715 szala wojny zaczynała się przechylać na stronę komunistów. W wyniku awaryjnej mobilizacji, obrońcy Grom Peak powołali dodatkowe 24 elitarne dywizje do obrony górskich twierdz. Sojusz komunistyczny został też wzmocniony przez dołączenie do wojny Sylwanii i ZKA, dwóch państw posiadających względnie słabe armie, ale nadal ważne geograficznie położenie i pozwalające odciągnąć siłę ataku Chaosu. Wreszcie, ZSRR w tym roku wojny zdecydowało o priorytezacji frontu wschodniego przez wysłanie znaczącej części korpusów pancernych, lotnictwa oraz wsparcia strategicznego (rakietowego) na front Gór Krańca Świata. Jedyną dobrą wiadomością dla Chaosu na tym froncie okazało się pojawienie nowych myśliwców Wspólnoty Wzniesienia Ludzkości, które były w stanie kontestować powietrze przeciwko siłom Armii Czerwonej.

[Obrazek: r18ZWgv.png]

[Obrazek: Bnp5s20.png]

Ogólnie, generalnym planem komunistów było by FKKA utrzymało pozycję i z nowymi dywizjami wybroniło się przed generalnym szturmem Chaosu, podczas gdy ZSRR, Sylwania oraz ZKA przybędą z odsieczą. Elementarną częścią tego planu było dokonanie okrążenia Grupy Armii “Zachód” Imperium Pyłu w Ostlandii przez wykonanie ataku z dawnego DR-WAAGH oraz Sylwanii. Ku zaskoczeniu planistów Armii Czerwonej, Imperium Pyłu nie czekając nawet na posiłki i przegrupowanie wyruszyło do ataku na zachód niemalże natychmiast, szturmując Aukrug oraz Wolfenburg.


///. psst @Gandzia

Na niebie zaroiło się od nowych myśliwców Chaosu, które tym razem kontestowały dominację w powietrzu. Początkowo bardziej doświadczeni lotnicy Armii Czerwonej walczyli względnie skutecznie, ale wraz z kolejnymi tygodniami walk, Wspólnota Wzniesienia Ludzkości osiągała coraz lepsze rezultaty. Ku przerażeniu analityków, jak się okazało myśliwce Wspólnoty Wzniesienia Ludzkości nie mają pilotów i operują na samouczącym się AI. Z każdym kolejnym starciu w powietrzu, myśliwce Havarda osiągały większy poziom mistrzostwa, aż w końcu te zmiotły lotnictwo Armii Czerwonej z nieba. Biorąc pod uwagę również fakt, że na froncie bretonńskim Bretonnia oraz Zakon skutecznie zaczęły wypychać lotnictwo ZSRR z przestworzy, Karak Norn znalazło się w złej sytuacji - nie mieli już tak naprawdę dominacji powietrznej nad żadnym frontem. Częściowo sytuację naprawiło wystrzelenie kilku rakiet strategicznych w lotnisko w Sarls, ale okazało się, że niespecjalnie to pomogło - określany przez analityków ZSRR “HAVARDNET” zdaję się przewidział co do minuty ten atak i nie wykonał on żadnych strat, a następnie zwyczajnie przetransportował samoloty-drony na inne lotniska. Nad całym północnym Starym Światem przestworza należały do sojuszu Chaosu. Wywołało to spory problem dla Korpusów Kawalerii Powietrznej ZSRR, które były zmuszone operować znacznie ostrożniej, a i tak zaczęły odnosić straty.

Między innymi z powodu utraconej dominacji powietrznej kontratak Imperium Pyłu narobił zamieszania. O ile w Aukrug wojska zmechanizowane ZSRR dosyć skutecznie broniły się stosując obronę mobilną, tak na południu w Wolfenburgu piechota pozbawiona wsparcia pancernego odniosła względnie spore straty próbując utrzymać prowincję za wszelką cenę. Sytuację ustabilizowało dopiero przybycie II Korpusu Rakietowego, który zaczął masowo bombardować wojska krasnoludów chaosu rakietami taktycznymi oraz niszczyć infrastrukturę potrzebną do transportu zaopatrzenia dla tych wojsk. Zmasowany ostrzał rakietowy z silosów ZSRR pozwolił na zniszczenie części ważnych obiektów infrastruktury w okupowanym FKKA, ale skuteczność ognia by odciąć Grupę Armii “Zachód” od zaopatrzenia była gorsza ze względu na brak dominacji powietrznej i danych ze zwiadu powietrznego. Dodatkowo, po raz pierwszy aktywna były przeciwrakiety Imperium Pyłu, choć ich skuteczność nie była spektakularna.

[Obrazek: 00DtrtD.png]

Sylwania, która dołączyła do wojny po stronie ZSRR chciała wykonać atak dopiero wraz z przybyciem I Korpusu Pancernego generała Makadana. Generał Makadan w porozumieniu z Dupeckiem ostatecznie dokonał strategicznej relokacji do Dozlshen skąd był już gotowy wyprowadzić atak. Sylwania dołączyła do wojny, wysyłając swoje piesze armie na front wschodni do FKKA, zaś korpus pancerny i zmechanizowany wysyłając jako wsparcie na północ do Ostlandu. W tej sytuacji, nawet ze wsparciem rezerwowym jakie Imperium Pyłu wysłało do ochrony tej graincy w postaci Korpusów Rezerwowych, naczelny dowódca grupy Armii Zachód Drugler Htharam rozkazał odwrót, a następnie prowadzenie generalnej wojny manewrowej na terytorium samego Ostlandu, by powstrzymać komunistów od wkroczenia do Erengradu jak i przedostania się do północnego FKKA. Dzięki przewadze w powietrzu oraz rezerwowym korpusom zmechanizowanym odwrót został poprowadzony względnie solidnie - pomimo bycia ciągle bombardowanymi przez rakiety taktyczne. HAVARDNET zdecydował też o odesłanie części armii z Erengradu do łatania dziury we froncie w Ostlandzie. Ogólnie, ZSRR sukcesywnie udało się wypchnąć kompletnie wojska Chaosu ze swojego terytorium, ale nadal potrzebowano czasu by się przebić do FKKA.

W międzyczasie, w Górach Krańca Świata toczyły się gigantyczne bitwy o kontrolę nad kluczowymi twierdzami i miastami FKKA. Do wojny dołączyła też ZKA, która choć miała względnie liczną, to raczej przestarzałą armię, próbując się przebić do FKKA oraz dokonać ataku zaczepnego na same Ziemie Pasterza. Atak na same Ziemie Pasterza okazał się raczej wydmuszką i chociaż związał walką siły Ziemii Pasterza na miejscu, to nie dokonał większych osiągnięć. Sytuacja była bardziej skomplikowana na froncie północnym, gdzie ZKA próbowało pchnąć i przebić się do FKKA. Początkowo odniesiono małe lokalne sukcesy i udało się nawet zdobyć prowincję Schosselnud zanim II Armia Ziemi Pasterza zdołała przesłać posiłki by ustabilizować sytuację. Sprawiło to, że do odsieczy i połączenia z FKKA brakowało tylko jednej prowincji by nawiązać kontakt z twierdzą w Górze Gunbad, ale na nieszczęście dla Międzyrasówki, sukcesy jeśli chodzi o atak z południa się skończyły. Dołączenie Sylwanii od zachodu raczej też niewiele zmieniło, bo siły wysłane tędy przez Sylwanię nie mogły poważnie zagrozić okrążeniem chaosytom.

[Obrazek: KZHouXy.png]

Podczas gdy komuniści desperacko walczyli by odsiecz przybyła do Grom Peak, Ziemie Pasterza i Imperium Pyłu kontynuowali bezlitosne miażdżenie FKKA. Chaos dysponował kompletną dominacją powietrzną, a bombowce “pożyczone” przez Bretonnię dokonały masowego ataku dywanowego na Karak Durak oraz Karak Grund, miażdżąc fortyfikacje oraz dokonując spustoszenia wśród obrońców - nie jako na deser Imperium Pyłu wystrzeliło też kilka zestawów rakiet taktycznych w kluczowe dla FKKA obiekty. Wraz z tym atakiem z powietrza nastąpił atak na lądzie. Wojska FKKA choć znacząco powiększone i doskonale wyposażone miały problem jakim było zbytnie rozproszenie i próba obrony każdej górskiej twierdzy. Ziemie Pasterza i Imperium Pyłu nie zamierzali bowiem atakować na całym froncie, a zamiast tego wykonali tylko serię ataków wiążących, podczas gdy generalny szturm mający zmiażdżyć FKKA został wyprowadzony tylko na trzy prowincje: Zulbar, Karak Durak oraz Karak Grund. Zulbar zostało zdobyte właściwie z miejsca, przewaga w powietrzu i na lądzie była stanowczo za duża by utrzymać miasto. O Karak Durak i Karak Grund rozgorzały się wielkie bitwy, do których FKKA wysłała przygotowane rezerwy. Pomimo tego, bombowce strategiczne i duża przewaga liczebna wroga sprawiła, że wojska krasnoludów były metodycznie wyniszczane.

W końcu, chociaż wojska ZSRR względnie były w stanie posuwać się do przodu w Ostlandzie stało się - zarówno Karak Durak jak i Karak Grung upadł. Wojska FKKA zaczęły ewakuację tuż przed upadkiem tych miast, acz ze względu na stałą presję ze strony innych armii Imperium Pyłu oraz miażdżącą dominację w powietrzu przeciwnika, odwrót zamienił się w masakrę i wiele żołnierzy z północy nie było w stanie sukcesywnie się wycofać. Upadek tych dwóch miast ograniczył terytorium FKKA do zaledwie dwóch prowincji - stolicy w Grom Peak oraz twierdzy Górze Gunbad.

Było to o tyle ważne, że Armia Czerwona mimo braku osłony powietrznej wraz ze wsparciem Sylwanii stale pokonywało i zmuszało wojska Imperium Pyłu do odwrotu w Ostlandzie. Problem polegał na tym, że wraz z redukcją terytorium FKKA do ledwie dwóch miast, realistyczna odsiecz dla tego państwa przestała mieć sens. Dupeck rozważał dwie opcje - pierwszą z nich było przebicie się do gór i tam stworzenie linii obrony, jednocześnie zmuszając wroga do odwrotu z Erengradu. Problem polegał na tym, że ten cel zwyczajnie nie był realistyczny, wymusiłby dekoncentracje grupy armii oraz obstawienie wielu licznych mini-frontów i prowincji. Zamiast tego zdecydowano się na opcję drugą, wyrzucenie sił Chaosu z Erengradu przez wyrzucenie sił WWL oraz zabezpieczenie prowincji Vitzy, a następnie utworzono nową linię obrony w Ostlandzie na miastach Choika, Adrkha oraz Svatinevo. Władze Republiki Erengradzkiej formalnie udzieliły zgody na militarny akces dla sił ZSRR oraz wypowiedziały wojnę WWL i Imperium Pyłu. Erengrad liczy na szybkie odbudowanie sił zbrojnych by nie pozwolić na ponowną inwazję. W obliczu kompletnej dominacji powietrznej, dowódcy Armii Czerwonej nie czuli się, że mogli zrobić cokolwiek więcej - atak dalej mógłby w Ostland i FKKA mógł grozić miażdżącym kontratakiem jeśli nie w tym roku, to następnym.

[Obrazek: LWeWOk1.png]
FKKA w międzyczasie walczyło ostatkiem sił, ale udało się kupić wystarczająco dużo czasu - zarówno Grom Peak jak i Góra Gunbad nie upadły do końca roku, w rezultacie czego znacząca część wojsk pancernych Ziemi Pasterza nie mogła zostać wysłana jeszcze bezpiecznie na zachód. Pomimo gigantycznego bombardowania stolicy, do końca roku nie udało się złamać obrońców FKKA. Ze względu jednak na fakt, że ZSRR nie jest nawet bliskie odsieczy, defetyzm zaczyna się przebijać i nie jest pewne czy władze FKKA w końcu nie kapitulują. Grom Peak wciąż się trzyma, ale jego los zdaje się być już przesądzony. Pomijając katastrofalną sytuację komunistycznych krasnoludów, ZSRR wyszło z tego frontu względnie wzmocnione na lądzie, odrzucając siły Chaosu daleko od swoich granic. Jednocześnie jednak, ujawnienie się HAVARDNETu wraz ze znacznym wsparciem powietrznym sprawiło, że ZSRR w 2715 roku odniósł bardzo duże straty w lotnictwie i jednocześnie - nie udało się realnie zatrzymać procesu upadku FKKA.



ZSRR

I Korpus Pancerny (generał Makadan* [Guerre Eclair!]) - 3pancIII, 5zmechIII - Dozlschen?->Borkum/Kamysh (Sylvania)
IV Korpus Pancerny (generał Dupeck***) - 2pancIII, 4zmechIII, 1zmechIIIppanc - Aukrug
II Korpus Rakietowy (generał Makrung) - 1zmechIV, 2zmechIII - Breder

I KKP [Korpus Kawalerii Powietrznej] (generał Azog Shrimpeater***) - 5sIII - Middenheim

IV Armia (generał Raskolnikow*) - 4piechIII - Rossin
V Armia (generał Ingelstrom*) - 3piechIII - Wolfenburg
II Armia Spadochronowa (generał Michaił Frunze ***[Ekspert wojsk powietrzno-desantowych]) - 5piechIIIsp - Wolfenburg

IV Korpus Lotniczy (generał lotnictwa Fredegar Bolger**){Grimrin syn Grimrina ***} - 9mIII* - Altdorf

FKKA

I Korpus Zmechanizowany (Drugler Strażnik Gór***[Guerre Eclair!]) - 3 panc II, 4 zmech III - Karak Grimbaraz
II Korpus Zmechanizowany (Khargor Kurwistrach*) -  4 zmech IV - Karak Durak

I Armia Obronna (Rigdird Mały*Gongrogg Marny) - 3 piech IIsg - Zulbar
II Armia Obronna (Sukik Twardostopy)- 1 piech III sg, 4 piech IIsg - Karak Raziak
III Armia Obronna (Sregen Srogi) - 1 piech III sg, 2 piech IIsg - Waraka Khum
IV Armia Obronna (Ikrun Paskudny) -  2 piech IVsg, 1 piech IVplot, 3piech IIsg - Karak Grund
V Armia Obronna (Athon Poskramiacz Żelaza*) - 2 piech IVsg, 1 piech IVplot - Karak Durak
VI Armia Obronna (Drondreg Draczny) - 3 piech IIgar, 1 piech IIIsg,  - Góra Gunbad
VII Armia Obronna (Raonred Stalowa Burza) - 3 piech IIIsg - Karak Angor
Armia Obrony Stolicy (Thaulgrac Rudobrody**[Egida Socjalizmu]) {Gandalfis****} - 4 piech IVsg, 2 piech IVplot, 3 piech IIIsg - Grom Peak
Armia Obrony Gunbad (Trogic Monobrew) - 2 piech IVsg, 1 piech IVplot, 3 piech III sg - Góra Gunbad
I Front Rezerwowy (Krithar Wysoki) - 2 piech IVsg, 1piechIVplot - Karak Grimbaraz
II Front Rezerwowy (Etek Silny*) - 2 piech IVsg, 1 piech IVplot - Karak Grimbaraz
I Korpus Wsparcia (Trelagg Zamulony*) - 2 piech III  - Barak Varr

I Skrzydło Lotnicze (Brobren Bombowy***) - 2 mIII**, 1 mIII - Karak Durak

Sylwania

Korpus Pancerny - 3 panc II, 2 zmech III, 1 zmech II - Dozlshen
Korpus Zmechanizowany - 3 zmech II - Hazelhof
Armia I - 3 piech III, 1 piech III ppanc - Hazelhof

Armia II - 2 piech III, 1 piech III plot - Blutfurt
Armia III - 2 piech III, 1 piech III sg - Misty Woods
Armia IV - 2 piech III, 1 piech III sg - Teufelheim
Armia V - 2 piech III, 1 piech III sg - Dark Moor

Lotnictwo Sylwanii - 7 m II, 2 b I - Drakenhof

ZKA

Korpus Górsko-Pancerny - 2 panc III, 5 piech III sg, 1 ś II - Gallershlose
Korpus Rezerwy - 2 zmech III plot - Karak Ann

Korpus Wschodni (Voith Yaruzhel***) - 9piechIII sg, 2 piechIII, 3 piech III plot - Karak Mhtryn, Karak Moira, Traveler’s Roughroad
Korpus Zachodni (Gyorgir Jukhsson) -  2 piech III ppanc, 6piechII, 2 piech III plot, 2 zmechII - Karak Nagrund, Gallerschlose
Korpus Północny - 4 piechIII, 2 piechIIIsg, 1 piech III plot - Nachtschlosse

III Korpus Lotniczy (Migg Thupolev***) - 2 m III, 4bII, 4bI - Karak Ubvarak -> Karak Ziflin
Czerwony Dywizjon (Yagh Uaggh**) - 4 m III, 4mII, 2mI,  - Karaz-a-Karak
Żółty Dywizjon (Leh Mirher) - 1mI, 2bI - Karaz-a-Karak

Imperium Pyłu

I Korpus Pancerny (gen. Htharam Doomglair**[Obrona Mobilna]) - 3 panc III, 1 zmech III, 2 zmech II 2 zmech IIplot – Bohsenfels
IV Korpus Pancerny (gen. Maroth Burnflame*) - 2 panc III, 1 zmech III, 1 zmech II, 1 zmech IIplot - Steinhof
VI Armia (gen. Bharrahki Spitetusk*) -  1 piech III – Erengrad

II Korpus Pancerny (gen. Asurulhad Skullglaive****[Guerre Eclair!])- 3 panc III, 3 zmech III, 2 zmech II, 3 zmech IIplot - Fort Jakova
III Rezerwowy Korpus Zmechanizowany (gen. Thardohz Hellcutter*[Guerre Eclair!]){Draal Goldhorn**} - 2 panc III, 2 zmech III, 2 zmech IIIplot - Karak Grong (Kula Ognia)
V Korpus Zmechanizowany (gen. Fhardohz Tincurse){ Gothkad Goreflame****} - 6 zmech III - Szczyty Żebrowe (K'ddai Zhar)
VI Korpus Zmechanizowany (gen. Varzherak Blackbarrel) - 5 zmech III - Północne Góry Śliskie
I Armia (gen. Lharakka Hellcarver*) - 3 piech III - Rheder
IV Armia (gen. Zhuhutti Bloodback) - 3 piech III - Nagenhof

II Armia (gen. Khokur Orefire) - 2 piech IIIsg, 1 piech III – Khazid Irkulak
Legion Śmierci (gen. Halkhorth Heavyaxe*) - 2 piech III  - Karak Baraz
V Armia (gen. Khuuram Redhoof) - 3 piech III – Południowe Szczyty Żebrowe
VII Armia (gen. Rygar Dreadside) - 3 piech IIIsg  - Szczyty Żebrowe
Stalowy Legion (gen. Rhakezhar Harshheart*)- 2 piech IIIsg, 1 piech III - Północne Góry Śliskie

I Skrzydło Myśliwskie (gen. lot. Wahlund Rockmask**) - 3 m II - Gnashrak
I Skrzydło Mieszane (gen. lot. Nagar Heavyhat**) - 4 m II, 2 b II - Vargh-Meorot

Ziemie Pasterza

1. Armia (gen. Keluzhard***) {Wkurwomir Okrutnik******} - 10 zmech III 10 piech II sg - Karak Lok
2. Armia (gen. Rżnijto**) {J02JAS2-G01D|33RG****} - 2 piech III sg 7 piech III ppanc 1 panc II 3 ś III - Susskeit
Armia Pancerna (gen. Gimper*) {Megaloman Bozzag****}  - 6 panc III, 6 panc II 2 zmech II - Venerhyr > Grey Hag

1. Korpus Zmechanizowany - (gen. Drax) - 3 zmech II - Grom Peak
2. Korpus Zmechanizowany - (gen. Gamorra) - 2 zmech II - Karak Bulgan
3. Korpus Zmechanizowany - (gen. Stakar) - 2 zmech II - Kazad Drung
4. Korpus Zmechanizowany - (gen. Yondu) - 2 zmech II - Schosselund
5. Korpus Zmechanizowany - (gen. Groot) - 2 zmech II - Karak Vulbihr
6. Korpus Zmechanizowany - (gen. Quill) - 2 zmech II - Karak Kighduar
7. Korpus Zmechanizowany - (gen. Ego) - 2 zmech II - Karak Eksfilaz
8. Korpus Zmechanizowany - (gen. Ronan) - 2 zmech II - Blutfurt

1. Armia Północy (gen. Rogatypazur) - 1 piech II ppanc - Krzesymar > Cha-Mythryn
2. Armia Północy (gen. Alkin Byczy)  - 1 piech II ppanc - Craighack > Cha-Mythryn
3. Armia Północy (gen. Bobołak) - 1 piech II ppanc - Riptear > Cha-Mythryn
4. Armia Północy (gen. Tiva) - 1 piech II ppanc - Dango > Cha-Mythryn

Kowale Przeznaczenia (gen. Kowal) - 1 zmech II 1 piech II plot 3 panc III - Cha-Mythryn
Grupa Bojowa Taurus (gen. Byku) - 1 zmech II 1 piech II plot - Mournwall
Strażnicy Karak Retong (gen. Wulfstan) - 1 zmech II 1 piech II plot - Karak Retong
Południowi Rozrabiacy (gen. Zehir) - 1 zmech II 1 piech II plot - Southern Mournwall

FZS I (Andre****[Niszczyciel fortyfikacji]): 4 bIIstr 1 mIII - Craighack
FZS II (Romatet** [Niszczyciel fortyfikacji]): 4 bIIstr 1 mIII - Craighack
1. Flota Przechwytująca (gen. lot. Pao Kai*** [Sęp przestworzy, Błyskawiczna operacja])  - 7 m IV - Dango
2. Skrzydło Przechwytujące (gen. lot. Korbac 'Skrzydło Ważki'*) - 7 mIII - Gorgoth

WWL

I Armia imienia Khorne'a (gen. Reinhardt Musel**) - 1 dywizje piech II plot, 1 zmech III - Erengrad
II Armia Wiecznego Zwycięstwa (ewangelista Havard 012***  [Obrona Mobilna]) - 1 dywizje piech I - Erengrad
III Armia Zjednoczonej Wspólnoty (gen. Johann Liebert*) - 1 dywizje piech I - Erengrad
IV Armia Obrońców Demokracji (ewangelista Havard 016***  [Obrona Mobilna]) - 1 dywizje piech I, 1 zmech III - Erengrad
V Armia Równości Ludzi (gen. Ragnar Dzikobrody***)  - 1 piech II, 2 zmech III - Erengrad
VI Armia Chaosu Sigmara (ewangelista Havard 003***  [Obrona Mobilna]) - 4 dywizje piech I - Erengrad
VII Armia Szczodrości imienia Apostoła(gen. Wolfgang von Reuenthal**)- 1 piech II plot -  Erengrad
VIII Armia Lojalności(gen. Vagner Bach** [Niszczyciel czogłów] ) - 3 piech II plot, 4 śII, 2 zmech III - Fort Jakova

Sol Squadron (ewangelista Havard 001 *** [Obrona Mobilna]) - 12 m III* - Sarls

Awanse:

lol
Odpowiedz