2025-09-20, 20:29
Jednostki wojskowe w grze dzielą się na 5 generacji. Oddział wyższych poziomów są skuteczniejsze w boju, mają większy zasięg operacyjny Ogólne założenie jest takie, że:
I generacja - improwizowane i prototypowe postnuklearne oddziały. Działają, chociaż mają wiele bolączek.
II generacja - zorganizowane i standaryzowane oddziały wykorzystujące sprzęt z początków zimnej wojny.
III generacja - sprzęt wojskowy z peaku zimnowojennego wyścigu zbrojeń lat '80, powszechnie korzystający z pocisków rakietowych. Okręty są wyposażane w napęd jądrowy.
IV generacja - poziom wojsk odpowiadający najlepszemu sprzętowi z XXI wieku, wykorzystanie technologii stealth oraz dronów.
V generacja - technologie przyszłości będące sumą wszystkich doświadczeń.
Jednostki w grze zapisujemy według wzoru: [typ jednostki][generacja][specjalizacja], np. piech III sg - piechota III generacji ze specjalizacją strzelcy górscy.
Piechota (piech X) - dywizja piechoty, podstawowy rodzaj wojsk w grze. Są to żołnierze uzbrojeni w broń ręczną dysponujący minimalną ilością ciężkiego sprzętu i pojazdów. Jedna dywizja wystarczy do pełnego obsadzenia prowincji. Bez wsparcia jest bardzo nieskuteczna w ofensywie, szczególnie atakując prowincję o trudnym terenie, szczególnie próbując przedostać się przez rzekę lub desantując się z wody.
Specjalizacje piechoty:
*Piechota morska (Xm) - specjalizowana piechota, przygotowana do prowadzenia operacji desantowych i przepraw przez rzekę. Dodatkowo znacznie lepiej od standardowej piechoty radzą sobie w walce w prowincjach z lasami deszczowymi.
*Strzelcy górscy (Xsg) - specjalizowana piechota do walki w górskich prowincjach szczególnie skuteczna przeciwko dywizjom nieprzystosowanym do tego. Pomimo specjalizacji atak na górskie pozycje na wzgórzach nadal wymaga przewagi liczebnej lub wsparcia innych formacji.
*Spadochroniarze (Xsp) - specjalizowana piechota mogąca przeprowadzać desant powietrzny z pomocą lotnictwa i operować w odcięciu od zaopatrzenia przez turę wojenną.
*Milicja (mil) - paramilitarne bojówki mogące służyć do pacyfikacji buntów albo w desperacji obsadzenia szerokiego frontu. Nie posiadają generacji, nie mogą być specjalizowane, liczą 5 tys. żołnierzy. Do ich stworzenia potrzeba połowy sprzętu z dywizji piechoty (I generacji). Ich utrzymanie nie kosztuje zaopatrzenia. Nie nadają się do ataku na wrogie pozycje, ale mogą zajmować niebronione prowincje albo obsadzać umocnienia i bronić się przed wrogą piechotą.
*Partyzanci (part) - grupy partyzanckie mogące dokonywać sabotażu na tyłach wrogach i zajmować niebronione prowincje. Nie nadają się do otwartej konfrontacji z regularnym wojskiem. Działając w prowincjach o trudnym terenie i górskich mogą ukrywać się przed wrogimi oddziałami. Ich reguły tworzenia są takie same jak w przypadku milicji.
Piechota zmechanizowana (zmech X) - dywizja zmechanizowana dysponuje większą liczbą bojowych wozów piechoty oraz zmotoryzowanym zapleczem. Wojska zmechanizowane są skutecznie w ataku i obronie od dywizji piechoty, jednak ich skuteczność spada w trudnym terenie oraz wymagają dostarczania paliwa. Opancerzenie dywizji zmechanizowanych powoduje, że wygrywają konfrontację z piechotą niższej generacji jeżeli ta nie ma odpowiedniej specjalizacji bądź wsparcia artylerii lub lotnictwa. Mogą uzyskać specjalizację przeciwpancerną i przeciwlotniczą.
---
Sprzęt ciężki:
Czołgi (panc X) - ciężkie dywizje pancerne w skład których wchodzi po 200 czołgów podstawowych oraz zmotoryzowana logistyka. Są skuteczne w starciach na równinach, mogą przełamywać okopane dywizje piechoty i wymuszają od przeciwnika korzystania z broni przeciwpancernej. Dywizje pancerne trzeba chronić przed nalotami wrogiego lotnictwa, atakami dronów i ostrzałem artyleryjskim.
Przykładowymi czołgami podstawowymi w dywizjach zależnie od generacji są: I - radziecki T-34/76, II - M48 Patton, III - T-72, IV - M1A2 Abrams
Artyleria (art X) - brygada zawierająca kilka rodzajów armat i haubic oraz niezbędną logistykę do niej. Artyleria to bardzo skuteczna broń zarówno w ataku jak i w obronie, jednak wymaga osłony innymi dywizjami lądowymi i obrony przeciwlotniczej. Od III generacji mogą służyć do wystrzeliwania zestawów rakiet SRBM i SAM. W kluczowych punktach frontu można zlecić artylerii zmasowany ostrzał co kosztuje dodatkowo 1 Z.
Wspólne specjalizacje wojsk lądowych:
* Wojska przeciwpancerne (Xpp) - dywizje dostosowane do walki z wrogimi dywizjami pancernymi i zmechanizowanymi. Mogą skutecznie powstrzymać takie dywizje do poziomu swojej generacji. W starciach przeciwko sile żywej ich skuteczność jest niższa, niż w przypadku standardowej dywizji.
* Wojska przeciwlotnicze (Xpl) - dywizja z dodatkowymi batalionami przeciwlotniczymi. Mogą skutecznie powstrzymywać wrogie lotnictwo do poziomu swojej generacji, o ile nie zostanie przeciążona ilością wrogiego lotnictwa. Od III generacji mogą być wyposażone w zestawy rakiet SAM. Wojska przeciwlotnicze są mniej skuteczne w walce z wojskami naziemnymi, niż w przypadku standardowych dywizji.
I generacja - improwizowane i prototypowe postnuklearne oddziały. Działają, chociaż mają wiele bolączek.
II generacja - zorganizowane i standaryzowane oddziały wykorzystujące sprzęt z początków zimnej wojny.
III generacja - sprzęt wojskowy z peaku zimnowojennego wyścigu zbrojeń lat '80, powszechnie korzystający z pocisków rakietowych. Okręty są wyposażane w napęd jądrowy.
IV generacja - poziom wojsk odpowiadający najlepszemu sprzętowi z XXI wieku, wykorzystanie technologii stealth oraz dronów.
V generacja - technologie przyszłości będące sumą wszystkich doświadczeń.
Jednostki w grze zapisujemy według wzoru: [typ jednostki][generacja][specjalizacja], np. piech III sg - piechota III generacji ze specjalizacją strzelcy górscy.
Wojska lądowe
Piechota (piech X) - dywizja piechoty, podstawowy rodzaj wojsk w grze. Są to żołnierze uzbrojeni w broń ręczną dysponujący minimalną ilością ciężkiego sprzętu i pojazdów. Jedna dywizja wystarczy do pełnego obsadzenia prowincji. Bez wsparcia jest bardzo nieskuteczna w ofensywie, szczególnie atakując prowincję o trudnym terenie, szczególnie próbując przedostać się przez rzekę lub desantując się z wody.
Specjalizacje piechoty:
*Piechota morska (Xm) - specjalizowana piechota, przygotowana do prowadzenia operacji desantowych i przepraw przez rzekę. Dodatkowo znacznie lepiej od standardowej piechoty radzą sobie w walce w prowincjach z lasami deszczowymi.
*Strzelcy górscy (Xsg) - specjalizowana piechota do walki w górskich prowincjach szczególnie skuteczna przeciwko dywizjom nieprzystosowanym do tego. Pomimo specjalizacji atak na górskie pozycje na wzgórzach nadal wymaga przewagi liczebnej lub wsparcia innych formacji.
*Spadochroniarze (Xsp) - specjalizowana piechota mogąca przeprowadzać desant powietrzny z pomocą lotnictwa i operować w odcięciu od zaopatrzenia przez turę wojenną.
*Milicja (mil) - paramilitarne bojówki mogące służyć do pacyfikacji buntów albo w desperacji obsadzenia szerokiego frontu. Nie posiadają generacji, nie mogą być specjalizowane, liczą 5 tys. żołnierzy. Do ich stworzenia potrzeba połowy sprzętu z dywizji piechoty (I generacji). Ich utrzymanie nie kosztuje zaopatrzenia. Nie nadają się do ataku na wrogie pozycje, ale mogą zajmować niebronione prowincje albo obsadzać umocnienia i bronić się przed wrogą piechotą.
*Partyzanci (part) - grupy partyzanckie mogące dokonywać sabotażu na tyłach wrogach i zajmować niebronione prowincje. Nie nadają się do otwartej konfrontacji z regularnym wojskiem. Działając w prowincjach o trudnym terenie i górskich mogą ukrywać się przed wrogimi oddziałami. Ich reguły tworzenia są takie same jak w przypadku milicji.
Piechota zmechanizowana (zmech X) - dywizja zmechanizowana dysponuje większą liczbą bojowych wozów piechoty oraz zmotoryzowanym zapleczem. Wojska zmechanizowane są skutecznie w ataku i obronie od dywizji piechoty, jednak ich skuteczność spada w trudnym terenie oraz wymagają dostarczania paliwa. Opancerzenie dywizji zmechanizowanych powoduje, że wygrywają konfrontację z piechotą niższej generacji jeżeli ta nie ma odpowiedniej specjalizacji bądź wsparcia artylerii lub lotnictwa. Mogą uzyskać specjalizację przeciwpancerną i przeciwlotniczą.
---
Sprzęt ciężki:
Czołgi (panc X) - ciężkie dywizje pancerne w skład których wchodzi po 200 czołgów podstawowych oraz zmotoryzowana logistyka. Są skuteczne w starciach na równinach, mogą przełamywać okopane dywizje piechoty i wymuszają od przeciwnika korzystania z broni przeciwpancernej. Dywizje pancerne trzeba chronić przed nalotami wrogiego lotnictwa, atakami dronów i ostrzałem artyleryjskim.
Przykładowymi czołgami podstawowymi w dywizjach zależnie od generacji są: I - radziecki T-34/76, II - M48 Patton, III - T-72, IV - M1A2 Abrams
Artyleria (art X) - brygada zawierająca kilka rodzajów armat i haubic oraz niezbędną logistykę do niej. Artyleria to bardzo skuteczna broń zarówno w ataku jak i w obronie, jednak wymaga osłony innymi dywizjami lądowymi i obrony przeciwlotniczej. Od III generacji mogą służyć do wystrzeliwania zestawów rakiet SRBM i SAM. W kluczowych punktach frontu można zlecić artylerii zmasowany ostrzał co kosztuje dodatkowo 1 Z.
Wspólne specjalizacje wojsk lądowych:
* Wojska przeciwpancerne (Xpp) - dywizje dostosowane do walki z wrogimi dywizjami pancernymi i zmechanizowanymi. Mogą skutecznie powstrzymać takie dywizje do poziomu swojej generacji. W starciach przeciwko sile żywej ich skuteczność jest niższa, niż w przypadku standardowej dywizji.
* Wojska przeciwlotnicze (Xpl) - dywizja z dodatkowymi batalionami przeciwlotniczymi. Mogą skutecznie powstrzymywać wrogie lotnictwo do poziomu swojej generacji, o ile nie zostanie przeciążona ilością wrogiego lotnictwa. Od III generacji mogą być wyposażone w zestawy rakiet SAM. Wojska przeciwlotnicze są mniej skuteczne w walce z wojskami naziemnymi, niż w przypadku standardowych dywizji.