Ogłoszenia
#1
Drodzy gracze i graczki, zatem ruszyliśmy z II edycją z Azjatkami. Wszyscy otrzymali swoje startowe info, a część już nawet pierwsze reakcje na konkretne działania.

Tura A obejmująca lata 2100-2110 potrwa do piątku. Kilka tematów do doprecyzowania:

1) W turach ABC śmiało możecie wychodzić z inicjatywą i nie tylko ograniczać się do odpowiadania na pogrubione pytania.

2) Sytuacja państwa (WP, terytorium, ludność, wojsko, technologie etc) na start właściwej części gry będą wynikały z wybranych ethnosu i genezy w zgłoszeniu, podjętych decyzji podczas tur ABC (ale w małym stopniu) oraz rozdania 5 punktów startowych.

Punktów używamy w turach ABC do wzmacniania naszych akcji fabularnych, aby to co wybieramy miało też pokrycie w stanie świata w grze. Jest 8 dziedzin, w każdą z nich możemy przeznaczyć maksymalnie 2 punkty, ale co ważne - nie możemy przeznaczyć obu punktów w ten samej dziedzinie w jednej turze. Jeżeli po turze C komuś zostaną punkty wtedy przydzieli resztę. Co dają poszczególne dziedziny:
* Ludność - więcej mieszkańców spoza naszego miejsca startowego oraz związanych z nimi cechy
* Terytorium - więcej prowincji startowych, które mogą mieć strategiczne znaczenie lub zawierać surowce
* Przemysł - lepsze technologie przemysłowe na start, więcej WP, zagwarantowanie metali przemysłowych w startowych surowcach
* Nauka - technologie startowe i zespoły naukowe
* Wojska lądowe - większa startowa armia lądowa, możliwe dysponowanie umocnienia albo ciężkim sprzętem
* Lotnictwo - posiadanie lotnisk, technologii lotnictwa i większej liczby samolotów
* Flota - dostęp do portu morskiego, większej liczby okrętów, technologii floty, fabularne uzasadnienie posiadania stoczni, zagwarantowanie ropy w startowych surowcach
* Wywiad - siatki szpiegowskie, zespoły wywiadowcze i dodatkowe wpływy w krajach NPC


Drugi punkt przeznaczony w tę samą dziedzinę daje o połowę mniej niż pierwszy.

3) Mapa jeszcze jest mocno robocza, spróbuję to sprężyć w tym tygodniu. Niezbędniki i szablony to trochę błahostki. Jestem jeszcze trochę rozdarty w kwestii konstrukcji specjalnych, ale raczej będą jeszcze dopisane. Embargo mogą dostać ten mnożnik ze względu na CFy - innych zmian nie przewiduję. Duchy narodowe postaram się przetestować jeszcze przed startem i będą skonsultowane z poważnym niezależnym ekspertem ds. balansu.

4) Jak ktoś ma wątpliwości w dowolnej kwestii to śmiało założyć i pisać w temacie "Rozmowy z MG" na swoim tajnym forum. Podział między mną i Turkiem kto kogo MGuje po starcie właściwej części edycji się jeszcze nie dokonał, jak ktoś ma silną preferencję to może o tym wspomnieć w rozmowach z MG.
Odpowiedz
#2
[Obrazek: kguymq.jpg]
Odpowiedz
#3
Powodzenia i niech wygra Najlepszy Azjata (lub Azjatka)!
Odpowiedz
#4
Rozpoczynamy turę B - lata 2111-2120, która potrwa do środy.

Prace nad mapą, cechami i ambicjami trwają. Jakby ktoś chciał wywracać swoje państwo do góry nogami to jest to najlepszy moment na to. Nie chcę bawić się w głuchy telefon między graczami, więc proszę o zostawienie jakichś konkretnych umów międzynarodowych na pierwszą turę, a teraz bardziej pisanie o vibie czy się z kimś lubicie albo nie.
Odpowiedz
#5
Pierwsze przełożenie w tej edycji. Tura C zacznie się w czwartek. Śmiało można jeszcze działać i liczyć na odpis w środę.
Odpowiedz
#6
Zatem rozpoczynamy 1. turę - 2131. Gracze z uzupełnionymi tematami mogą spodziewać się otrzymania startowych numerków, cech i ambicji.

W tej turze nie liczycie dochodu, ani KP, za to macie 3 PP do wykorzystania. Startowe centrum nie musi być w stolicy.

Z kolonizacją trzeba poczekać do mapy terenu, która też pojawi się na dniach. A i zachęcam do zaproponowania w rozmowach z MG struktury narodowej i religijnej.
Odpowiedz
#7
Klaryfikacja zasad w turze pierwszej:
1) Startowe centrum nie musi być w stolicy.
2) DP rozpatrujemy tylko w obrębie jednej tury - np. w 2025 roku zapotrzebowanie państwa wynosi 4, a gracz użył 3 slotów produkcyjnych do DP i importował 1 DP -> w turze 2026 wpisujemy w budżecie, że DP wyniosło 4/4.
3) Rozwój WP trwa całą turę, ale na samym końcu budżetu podliczamy wszystkie wzrosty do ostatecznego WP (industrializacje, komercjalizacje, kolonizacje i zdobyte prowincje w rozpisce wojennej) - np. w 2025 Polska ma 100 WP i skolonizuje dwie prowincje i poświęci 5 slotów na komercjalizację -> w 2026 na początku budżetu gracz Polski mnoży 107 x modyfikator
4) Wszystkie PP są natychmiastowe, poza bogactwem które zwiększa modyfikator dochodu w następnym roku w zależności od ilość zapewnionych DP w tej turze.
5) Kolonizacja - lekko został zmieniony wording w zasadach i wyjaśniając kolejność - np. Polska w 2025 kolonizuje Królewiec, gracz na końcu tury w której kolonizuje dopisuje sobie 1 WP i 100 tys ludzi, kolonizację tę wyjawia na początku tury 2026 wpisując informację o tym w "zmiany na mapie" i może wyjść wówczas konfliktu granicznego (a prowincja może mieć np. 3 WP i 300 tys. mieszkańców jeżeli równocześnie kolonizowała ją trójka graczy);
6) Konstrukcje specjalne - wpis dodany do zasad. Wymaga dwóch PP w dziedzinę wojska lądowe/lotnictwo/flota z rzędu, tworzymy maksymalnie jedna specjalną konstrukcję w turze, produkowanie tej konstrukcji wymaga dodatkowo ulepszenia slotu produkcyjnego surowcami rzadkimi.
7) Akcje wywiadowcze wchodzą w życie w turze opłacenia, równolegle z turą wojenną. Kontrwywiad działa na turę kolejną - w związku z czym w pierwszej turze nie używamy akcji wywiadowczych.
Odpowiedz
#8
Przypomnienie, bo parę osób zrobiło ten błąd: WP ustala bazową liczbę slotów, ale też maksymalną liczbę slotów (baza x2)! Cieszę się, że rozkminiliście jak mieć 10+ w slotów pierwszej turze, ale niestety jesteście ograniczeni przez WP. Wolno użyć robót publicznych kilka razy w jednej turze, ale limit maksymalnych slotów nam to ogranicza.
Odpowiedz
#9
Rozpoczynamy turę nr 2!

Klaryfikacja zasad lex Varja:
- wszystkie uzyskane WP (z technologii, z industrializacji/komercjalizacji, z cech, z podboju Filipin) w 2131, liczą się do dochodu w 2132
- aktualizacja zamożności jest po podliczeniu dochodu i PP
- liczba slotów i dostarczane/wymagane DP bazują na WP z początku tury, mogą ulegać zmianie (np. eventami czy z cech itd) jedynie do terminu rozkazów, potem ulegają zamrożeniu (przykład: jeżeli w turze wojennej zdobędziemy 100 WP to nie oznacza, że dostaniemy 5 slotów i wymagania DP skaczą)
- podbite terytoria, które nie znajdują się blisko frontu (decyzja MG) trafiają do naszego państwa w turze podbicia (doliczamy WP i ludność, ale nie zmienia to naszych wymaganych DP i slotów j/w - za to w kolejnej turze dostajemy kasę i surowce, na podbitych terytoriach nie zdążymy nic zbudować/rozwinąć w turze podboju).
Odpowiedz
#10
Aktualizacja zasad lex ***:
- PP wywiad może zwiększać siatkę w wybranym państwie sąsiadującym;
- tworzenie siatki wywiadowczej się nie skaluje;
- niszczenie siatki znowu opiera się o zgadywankę;
- niektóre ceny działań/akcji wywiadowczych się zmieniły;
- usunięto kilka artefaktów dawnych zasad.

Dodatkowo, gracze który zignorowali temat wywiadu dostaną nagrodę pocieszenia.
Odpowiedz