Informacje ogólne
#1
[Obrazek: pnw2.png]
Wicekrólestwo Nowej Etiopii

Stolica: Nowe Aksum (P16)
Ustrój: Monarchia konstytucyjna/teokratyczna (System mieszany)
Model gospodarczy: Centralne planowanie
Język/i urzędowy/e: Język gyyz jako język komunikacji i administracji, języki regionalne/lokalne w społecznościach (Oromo, tigrinia, amharski etc.)

Dane na: 2208

Ludności: 32 956 100
Reputacja: +2
Zamożność: Zamożne
Poziom mobilizacji: 1

Cechy społeczeństwa:
  • Duch PRAWDZIWEJ wiary! - wojny prowadzone w imię wiary nie kosztują utraty PP za pokój. Decyzja o rozpoczęciu wojny w imię wiary jest co najwyżej “niepopularna”.
  • Redukcje misyjne - -10% siły ludzkiej, +5% dochodu, -3KP co turę. Ośrodki zrzeszające “nawracanych” stanowią zarzewie potencjalnego buntu.
  • Zdecentralizowane centralne planowanie - produkcja +2Z i +1P więcej w slotach produkujących zaopatrzenie; +5% dochodu
  • Niechęć wobec obcych - +1 poziom kontrwywiadu; +5KP, +2K+ jeśli w poprzedniej turze nie podpisano c z e g o k o l w i e k  z innym krajem [handel też się liczy, zawsze. Tranzyt nie, jeśli jest umową długoterminową].
  • Lojaliści Ziemi - nasi mieszkańcy interes Ziemi stawiają ponad interesem kolonii: sprzeciwianie się woli Ziemi (Cesarstwo, Kościół, ONZ) zawsze będzie wiąże się ze spadkiem stabilności (brak możliwość użycia KP).
  • Cnota: Innowacyjni
  • Cnota: Przedsiębiorczy
  • Nadzieja Przyszłości - +5% przyrostu naturalnego, efekt działania technologii "Medycyna" jest podwojony, +3K+ co turę, -2PK co turę, -5% siły ludzkiej, -10% dochodu
  • Książęta Kościoła - +5KP co turę, +5% dochodu, bazowy postęp badań nauki i przemysłu spada o 2. Nie można używać PP: Nauka
  • Już nie monolit religijny - -5KP co turę (głównie przez niezadowolenie kleru), +5K+ co turę (różnorodność).
  • Poganie nas znieważają - Przywrócenie poprzedniego stanu "po naszemu" w prowincji Yūjō lub zaczęcie rozstrzygania tego na stopie wojennej da nam +1 stabilności i +20 KP. Każda tura bez rozstrzygnięcia / rozpoczęcia rozstrzygania to -1 stabilności.


Aktualne umowy i pakty:
Traktat Ugodowy z Shiroihan
Pakt o Nieagresji z Transaarde na 5 lat (2203-2208)
Układ o Nierozprzestrzenianiu Broni ABC

Brak.

Państwa satelickie:
Brak.

Struktura narodowościowa:
  • Etiopczycy - 56%
  • Afrykanie subsaharyjscy - 32%
  • Arabowie - 3,5%
  • Azjaci (Azja Południowo-Wschodnia) - 4%
  • Inni - 4,5%

Struktura religijna:
  • Etiopski Kościół Ortodoksyjny - 74,5%
  • Katechumeni - 4,5%
  • Panhumanistyczna Świątynia Miłości JAWNI - 13,5%
  • Heretycy (inni chrześcijanie) - 1%*
  • Heretycy (inni chrześcijanie) JAWNI - 2%
  • Ateiści i Agnostycy - 1%*
  • Ateiści i Agnostycy JAWNI - 2,5%
  • Inni - 1%*

    *- w oficjalnych statystykach zaliczani do katechumenów lub Kościoła, nikt normalny się nie przyzna np do ateizmu. co najmniej 2/3 katechumenów ma ten status już 5 i więcej lat.
Odpowiedz
#2
[Obrazek: unknown.png]
WP (132):

Region P (Niziny):
Nowe Aksum - 26
Negele - 4
Elidar - 1
Tepi - 1
Welwel - 2
Gorgora - 0
Mota - 7
Negash - 4
Humera - 4
Fiche - 3
Haramaya - 3
Adola - 4
Kercheche - 4
Kebri - 3
Makdala - 4
Mangest - 3

Region Q (Wielkie Lasy)
Bedessa - 5
Addis Zemen - 0
Debre Zebit  - 0
Alamata - 2
Yesu Bandari - 6
Petros - 1
Jared - 1
Dasya- 1
Yerusalemupya - 1
Kaleb - 1
Makkapya - 5
Amani - 1
Romapya - 4
Nyerere - 1
Kimbilio - 1
Frumentius - 2
Kaunda - 2
Maputopya - 1
Maathai - 2
Arissa - 1

Region T (Góry)
Tebela - 15
Waja - 5

Centra:
- własne: Centrum przemysłowe w Tebela.
- przejęte:

Struktury:
  • Linia Menelika (lekkie fortyfikacje): Tebela, Waja
  • Kosmodrom w Nowe Aksum
  • Baza Morska w Nowe Aksum
  • Baza Morska w Yesu Bandari
  • Lotnisko w Humere
  • Lotnisko w Alamata
  • Platforma Wydobywcza (ropa naftowa) w Zatoce Bliźniaków.

Odpowiedz
#3
Wicekról: Leul Ras Absalom Alazar Makonnen Selassie (Ambitny młodszy syn, ale trochę niepewny - limit produkcji czołgów jest większy o 1. +0 KP co turę podczas prowadzenia wojny ofensywnej, -2KP w innym wypadku)
Premier: Deberetsion Gebremeskel (Zdolny administrator - +5% dochodu; co turę +1 WP w najmniej rozwiniętej prowincji, o ile nie stracono praw do żadnego PP)
Ideologia rządzących: Konserwatyzm

Skład parlamentu:
Zgromadzenie Reprezentantów (40 posłów):
ZNP - 21 (52,5%)
LP - 11 (30%)
RSS - 4 (12,5%)
TŚJ - 2 (2,5%)
Inne, niepowiązani z nikim reprezentanci prowincji: 2 (2,5%)

Izba Ludowa (100 posłów):
ZNP - 46 (46%)
LP - 36 (40%)
RSS - 10 (9%)
TŚJ - 5 (1%)

Następne wybory: Co 4 lata (następne w 2208)

Obecnie prowadzona polityka: Inwestycja w kulturę

Dowódcy:
Lebna Bona Mengistu (generał) - 3 [Atak przełamujący - bonus do bezpośredniego, niefinezyjnego ataku]
Abdella Nazwari Kelile (dowódca lotniczy) - 1

Zespoły naukowe:
Uniwersytet im. Św. Elesbana (nauka) - 4
Etiopskie Zakłady Lotnicze (lotnictwo) - 3
Państwowa Grupa Zbrojeniowa (armia lądowa) - 3
Komisja Planowania (przemysł) - 2
Zespoły wywiadowcze:
Departament Ochrony Wewnętrznej - 1


Postacie fabularne:
Absalom Alazar Makonnen Selassie (Ambitny młodszy syn, ale trochę niepewny - limit produkcji czołgów jest większy o 1. +0 KP co turę podczas prowadzenia wojny ofensywnej, -2KP w innym wypadku) → Trzeci syn obecnego Króla Królów z dynastii Salomońskiej, wicekról Nowej Etiopii na Nandanie. Jako lojalny Leul Ras (syn Cesarza i książę) był naturalnym wyborem na to stanowisko przez swojego ojca. Żyjąc w cieniu starszych braci i ojca, dąży do osiągnięcia czegoś wielkiego w Wicekrólestwie i zapewnienia mu splendoru oraz prestiżu; ale jakie będzie jego dziedzictwo, to dopiero czas pokaże.

Deberetsion Gebremeskel(Zdolny administrator - +5% dochodu; co turę +1 WP w najmniej rozwiniętej prowincji, o ile nie stracono praw do żadnego PP) → Tsehafi Taezaz, czyli minister pióra, który w Wicekrólestwie sprawuje urząd bardzo podobny do premiera. Na Nandan przybył jako dziecko z jednych z pierwszych kolonistów. Od tamtego czasu minęły już prawie trzy dekady, a w międzyczasie zdołał zostać ważną osobą na scenie politycznej dzięki skrupulatnej pracy przez całe lata, a także zdobyć renomę i posłuch zarówno wśród lokalnych kolonistów jak i ich społeczności, a także dworu cesarskiego, co uczyniło go idealnym kandydatem na to stanowisko.

Biskup Merkorios → Przywódca tutejszej autokefalii (autonomii) Etiopskiego Kościoła Ortodoksyjnego. Na Ziemi był jednym z radykałów; jego skrajny antyliberalizm, antykomunizm oraz dążenie do wyrzucenia "niewiernych" z Afryki albo ich nawrócenia był nawet zbyt ekstremistyczny jak na Etiopię. Został więc on niejako tutaj wygnany. Przywódca Ligi Prawowiernych, nie ma nic przeciwko nazywaniu go populistą, gdyż działa zgodnie z zasadą głos ludu – głosem Boga.

Partie polityczne:

Związek Naprawy Ojczyzny (konserwatyzm) – ZNO jest po prostu partią współpracującą z dworem i obecnym rządem Nowej Etiopii. Stanowi podporę polityczną w prowincjach i miastach, a jej ideologia (ta, na którą mogą się zgodzić wszyscy jej członkowie) to stopniowe reformy celem polepszenia stanu państwa, oraz oczywiście konserwatyzm obyczajowy i obrona wiary ortodoksyjnej, ale to raczej taki truizm dla każdego z ruchów. Otwarta na współpracę z opozycją/innymi partiami.

Liga Prawowiernych (populizm) – Jest to frakcja, która dąży do obrony tradycyjnych wartości, rozwoju prawowitej religii chrześcijańskiej na Nandanie oraz interesach zwykłego człowieka. Jej nieoficjalnym przywódcą jest Biskup Merkorios. Dla zagranicznych obserwatorów z pewnością są fanatykami religijnymi, ale to jedna strona medalu; działalność Kościoła i Ligi na rzecz szarego człowieka to nie jest zwykła demagogia, gdyż pomagają chłopom w uprawach roli, zapewniają bezpiecznik w postaci socjału jeżeli państwo nie działa, prowadzą szeroko zakrojoną działalność charytatywną, a w klasztorach kościelnych prawie zawsze da się znaleźć jakąś pracę.

Ruch Sprawiedliwości Społecznej (socjaldemokracja) – Jak sama nazwa Ruchu wskazuje, skupia się on głównie na jednym, aby w państwie nie były łamane prawa biedoty, robotników, chłopów; wszystkich chrześcijan narażonych na wyzysk ze strony silniejszych. Jak można się domyślić, są wielkimi zwolennikami rozszerzania programów socjalnych, prawa pracy oraz wspierają wszystkie związki zawodowe i inne organizacje do nich podobne.

Towarzystwo Świętego Jareda (centryzm) – Nazwanie ich partią polityczną byłoby sporym nadużyciem; albowiem stosunkowo niewielu z nich profesjonalnie zajmuje się polityką. Ich głównym celem zarówno na Nandanie jak i na Ziemi jest po prostu szerzenie kultury, przez co ich organizacja zajmuje się finansowaniem oper, teatrów, filharmonii etc. i postulują zwiększenie wydatków na te działania przez rząd albo stworzenie nowych programów, które tym by się zajmowały.
Odpowiedz
#4
Generalny opis państwa i systemu gospodarczego
Nowa Etiopia powstała jako publiczne przedsięwzięcie etiopskich władz dni po odkryciu Nandanu, mając na celu zapewnienie Etiopii i Afryce Subsaharyjskiej miejsca w kosmosie, aby po raz kolejny Czarny Kontynent znowu nie obudził się z ręką w nocniku. Wicekrólestwo na papierze jest monarchią konstytucyjną z dwuizbowym parlamentem, nowoczesnym sądownictwem, podziałem na trójwładzę i podobne, które są uważane za jedną z ważniejszych cech państwa zmodernizowanego i efektywnego. Zapis na papierze a rzeczywistość to jednak dwie różne rzeczy. System obecnie obowiązujący (prawnie i umownie) w Etiopii tak naprawdę powstał na przestrzeni lat i według definicji obowiązujących powszechnie można go określić zwykłą mieszanką takich ustrojów jak teokracja, parlamentaryzm, municypalizm, a nawet autorytaryzm monarszy.

Gospodarka Nowej Etiopii jest centralnie planowana, za wyjątkiem rolnictwa; w agrokulturze prawo do własności prywatnej jest prawnie gwarantowane przez konstytucję, ale nie oznacza to istnienia latyfundystów albo państwowych gospodarstw; każdy chłop ma prawo do ziemi i ma też górny limit ile jej może posiadać, a to czy sprawiedliwa dystrybucja będzie w ramach spółdzielni rolniczej, tradycyjnej strukturze plemiennej czy danej wsi, albo po prostu równego rozparcelowania  pozostawia się zgodnie z zasadą pomocniczości na niskich szczeblach władzy.

Centralne planowanie w Etiopii też nie oznacza, aby w przemyśle czy innych sektorach wszystko było sterowane przez kilku urzędasów z Nowego Aksum; w niejako zdecentralizowaniu planowania ogromny udział odgrywają związki zawodowe, cechy, samorządy robotnicze albo zrzeszenia specjalistów, które często odpowiadają za produkcję i jakość w danym sektorze. Agencje odpowiedzialne za planowanie oceniają też potrzeby ludzi z pomocą administracji w terenie, gdzie za pomocą lokalnej demokracji sami obywatele są w stanie wyrazić ich potrzeby.

Władza wykonawcza, ustawodawcza, uprawnienia głowy państwa
Wicekrólowi jako reprezentantowi Cesarza przysługuje najwyższa władza; zachował prawo mianowania ministrów, bez konieczności ich akceptacji przez jakąkolwiek izbę (mogą być jednak strąceni ze stołka przy odpowiednio dużym sprzeciwie parlamentu), prawo decydowania o dyplomacji, nieograniczone prawo veta. Więc wynikałoby, iż Nowa Etiopia to tak naprawdę po prostu autorytaryzm; jednak przez strukturę społeczną, działalność Kościoła i prawo bardzo często umowne tak po prostu nie jest.

Parlament składa się z dwóch izb:
Zgromadzenie Reprezentantów, którego przedstawiciele są wybrani w demokratycznych wyborach w danej prowincji. Każda prowincja niezależnie od swojej populacji posiada 2 reprezentantów, co mają za zadanie godnie reprezentować swe prowincje i dbać o interes państwa i lokalny, a jak zawiodą, to mogą zostać odwołani przez własnych wyborców. Jest to izba niższa i tak naprawdę posiada względnie niewiele władzy i służy głównie jako organ doradczy, chociaż gdy naprawdę stwierdzą, że coś z kierunkiem obranym w państwie nie tak, mogą złożyć veto 2/3 głosów.
Izba Ludowa jako izba wyższa składa się z reprezentantów ciał społecznych i podobnych im grup, takie jak związki zawodowe, zrzeszenia specjalistów, towarzystwa samopomocowe, kółka rolnicze,  kler etc. Izba dzięki większym uprawnieniom (wdrażanie ustaw zwykłą większością np.) cieszy się szerokim poparciem społecznym, a jej członkowie są uważani za ludzi broniących interesów szarego człowieka, a w dodatku wspiera ją silnie Kościół Ortodoksyjny, który wspiera go jako przeciwwagę dla potencjalnego despotyzmu.

Sukcesja władzy jest prosta; gdyby Wicekról zasnął w Panu, następny (zapewne jego potomek) zostaje wybrany na to miejsce przez Króla Królów w Metropolii.

Inne, cechy specyficzne

W Etiopii odżył język gyyz, język liturgiczny Etiopskiego Kościoła Ortodoksyjnego. Dwór Cesarski na podstawie ostrych konfliktów etnicznych w republice poprzedzającej odrodzenie Cesarstwa i samych doświadczeń z tymczasowego utracenia władzy w XX wieku, doszedł do wniosku, że aby zjednoczyć rozbite społeczeństwo, należy wyrwać kąkol wśród pszenicy. Przykładem izraelskim z hebrajskim, tak naprawdę wskrzeszono gyyz jako język literacki, komunikacji między ludami oraz jako język administracji kończąc w ten sposób wojenkę o prymat językowy trzecią drogą, która nie uraziła niczyjej dumy.

Wicekrólestwo jako niejako odbicie Etiopii z Ziemi realizuje zasady harmonii narodowej; mniejszości, które się nawróciły albo różnice ludy zamieszkujące Etiopię mają w pełni prawo do nauczania się własnego języka, przekazywania własnych obyczajów, kultury, a także stanowienia lokalnego prawa w samorządach; filetyzm jest jednak zabroniony, a partie nacjonalistyczne lub inne ruchy separatystyczne są zabronione i zwalczane; nie ma Żyda ani Greka, wszyscy jesteśmy jedno w Jezusie Chrystusie. Jak już o tym mowa...

Etiopskie prawosławie to religia panująca w Nowej Etiopii. Do kolonii zostają wpuszczeni tylko wierni Etiopskiego Kościoła Ortodoksyjnego (wyjątek tutaj stanowią katechumeni, czyli osoba wyrażająca chęć przyjęcia prawdziwej wiary) albo innych kościołów będących z nim w komunii i to tylko oni są obywatelami państwa. Ortodoksja jest jednym z najważniejszych filarów życia społecznego i politycznego kraju. Jak nie trudno się domyślić, Nowa Etiopia jak sama macierz w sprawach obyczajowych jest skrajnie konserwatywna, a także odrzuca takie bzdury jak rasistowskie bajki o „przeludnieniu”, uważając, za prawdziwy problem to dystrybucja dóbr.

Poprzez wpływ Kościoła na życie społeczne i legislację, ogromną rolę w społeczeństwie odgrywa ochrona środowiska oraz zrównoważony rozwój. Dzięki lasom wokół Kościołów w macierzy wiele różnych gatunków przetrwało stulecia (jak nie tysiąclecia) i to właśnie Kościół stanął i dalej stoi na czele ochrony środowiska. Natura i środowisko jako stworzenie Boga oddane pod opiekę ludzi musi być szanowane oraz pielęgnowane i promuje się styl życia w symbiozie. Jaki to opiekun niszczy to, co mu przekazano w troskę?

Nowa Etiopia działa zgodnie z zasadą pomocniczości, a przez to miasta albo wsie mają bardzo duży zakres swobód. Paradoksem z pewnością jest jednak to, że o ile w sprawach regionalnych zakres demokratyzacji jest dosyć szeroki, im dalej w szczeblach władzy, tym ta staje się mniej demokratyczna, a ostatecznie autokratyczna w osobie Wicekróla.
Odpowiedz