Informacje ogólne Orthanku
#1
Stolica: Orthank
Ustrój: demokracja moralna (system mieszany)
Model gospodarczy: interwencjonizm sprzysiężonych (keynesizm)
Język/i urzędowy/e : Westron, Rohirricki, mowa Entów


Dane na: 100 SE

Ludności : 21 mln
Reputacja: 0
Zamożność: średniozamożni
Poziom mobilizacji: 0

Cechy społeczeństwa :
  • W imię Valarów - -5% dochodu; +5 KP co turę; użycie cnoty obywatelskiej (za wyjątkiem cnót "innowacyjni" i "przedsiębiorczy") kosztuje zawsze tylko 30 K+. Koszt aktywacji cnoty nie rośnie po każdym użyciu (za wyjątkiem cnót "innowacyjni" i "przedsiębiorczy").
  • Kawalerowie Białej Szarfy i system kuratorów - +5 K+ co turę; +1 do poziomu kontrwywiadu
  • Sprawiedliwość entów - +2 KP co turę za każdy dodatni punkt reputacji

Aktualne umowy i pakty:
* Pakt o nieagresji z ChRL

Państwa satelickie:
<tutaj idą detale o państwie satelickim w twojej strefie wpływów, skrócone, pole jest puste na początku gry z oczywistych przyczyn>

Struktura narodowościowa
  • Orkowie 42%
  • Rohirrimowie 18%
  • Entowie 16%
  • Gondorczycy 10%
  • Dunlendingowie 6%
  • Druedainowie 4%
  • Inni 4%

Struktura religijna
  • Iluvataryzm 95%
  • Inne 5%
Odpowiedz
#2
[Obrazek: 3BPWlIS.png]

WP (57):
Ujście Iseny 5
Pinilia 1
Gangorgrad 1
Strażnica Zachodnia 1
Przymierze 1
Północny Dunland 1
Mglica 1
Helmowy Jar 2
Misegard 3
Szpon 1
Samgard 1
Południowy Dunland 1
Nowy Isengard 10
Orthank 10
Wrota Rohanu 2
Calenardhon 2
Edoras 2
Isildurgard 2
Fangorn Południowy 2
Fangorn Północny 2
Fangorn Zewnętrzny 1
Minas Edlen 2
Mur 1
Strażnica Wschodnia 1
Kress 1

Centra: wymieniamy tylko te które mamy
- własne: Przemysłowe w Nowym Isengardzie, Wywiadowcze w Orthanku
- przejęte:

Struktury:
*Baza morska/rzeczna: 1 Samgard
Odpowiedz
#3
Głowa państwa: Żywicooki, przewodniczący Rady Sprzysiężenia (Ojczulek narodu - +4 KP co turę)
Szef rządu (de facto): Grimgar Młodszy, kawaler białej szarfy (Wojownik nowej ery - koszty technologii "Specjalna konstrukcja: piechota/sprzęt/lotnictwo" w PN są obniżone o połowę (ułamki zaokrąglamy w górę))

Skład parlamentu:
70% - Obecni
12% - Wyżsi
11% - Boczni
7% - Niżsi

Następne wybory: Wybory co 5 lat, zaczynając od tury 0

Wybrana polityka: konserwatyzm

Dowódcy:
Xarlug*

Zespoły naukowe:
Nauka - Fangorn Lab - um. 1


Zespoły wywiadowcze:
Edoras Yard - um. 1

Postacie fabularne:
- Żywicooki - ent, jeden z najwybitniejszych przedstawicieli tego gatunku w Sprzysiężeniu oraz jego ojciec-założyciel. Przed laty razem z orkiem Gangorem doprowadził do zakończenia walk w rejonie Isengardu i powołania nowego państwa, mającego zaprowadzić pokój w rejonie oraz prowadzić orków do lepszej przyszłości. Od tamtej pory już kilka razy stawał na czele kraju, z reguły w sytuacjach kryzysowych, by legitymizować państwo swoim autorytetem oraz skupić narodowy wysiłek w konkretnym celu. Za każdym razem rezygnuje ze stanowiska od razu po doprowadzeniu sytuacji do porządku - tym razem zapowiada jednak, że powrócił ostatni raz, i zaczyna swoją władzę widzieć jako wyraz nadmiernego przywiązania kraju do przeszłości, szkodzący jego szansom na rozwój.
- Grimgar Młodszy - ork, kawaler białej szarfy, wnuk Grimgara Zdartej Szarfy który był posłem do Rivendell po nawiązaniu kontaktu z tym krajem. Jak swój przodek słynie z waleczności oraz honoru, który pozwolił mu dojść do wysokiego stanowiska w armii, a poprzez nie - w kraju. Żywicooki został jego kuratorem i, po ponownym objęciu przez niego stanowiska przewodniczącego, powołał go na swojego zastępcę i nadał szeroki zakres uprawnień by wsparł go swoim doświadczeniem przy obecnym kryzysie. Powszechnie uważany za zwolennika stronnictwa "Niższych".

Partie polityczne:
- Obecni (Kon) - zwolennicy kontynuacji obecnego ustroju oraz celu istnienia państwa. Obecni wierzą w szczególne znaczenie dziejowe Sprzysiężenia, jako kraju szerzącego wiarę w Valarów oraz idee pokojowej współpracy między narodami, uznając jednak konieczność działania czasem wbrew woli tym, którym się pomaga. Bądź co bądź, czy widząc leżącego w błocie bliźniego pomógłbyś mu, czy uznał że może on sobie tak lubi leżeć i to jego wolny wybór? Nie lubią Rivendell.
- Wyżsi (Pop) - zwolennicy demokratyzacji Sprzysiężenia i stworzenia z niego pełnoprawnej federacji. Swoją postawę tłumaczą naturalnym dążeniem każdej rasy do czynienia dobra w pozytywnych warunkach - a zatem po zapewnieniu takowych niewątpliwie zwiększenie roli parlamentu oraz utworzenie oficjalnego, wybieranego w powszednich wyborach stanowiska szefa rządu przyczyni się do powszechnego szczęścia i rozwoju. Popierają przy tym ostrzejszą politykę zagraniczną - do utworzenia warunków potrzebnych do stworzenia szczęśliwej, religijnej demokracji konieczna jest twarda postawa wobec reżimów totalitarnych oraz bardzo aktywna współpraca z nie-melkorystycznymi demokracjami. Nie lubią Rivendell.
- Niżsi (Nac) - izolacjoniści i militaryści. Ich hasłem jest "rewolucja w jednym kraju" - moralna, społeczna, ekonomiczna oraz naukowa. Dopiero po pełnym przekształceniu Sprzysiężenia oraz jego obywateli (szczególnie orków - Niżsi są zwolennikami najbardziej radykalnych metod walki ze skazami Nieprzyjaciela) kraj będzie gotowy by zająć godną dla niego pozycję na świecie. Jak ma dojść do tych przemian? No cóż, ograniczenie prawa głosu, zwiększenie rangi sądów religijnych oraz systemu szarf, militaryzacja państwa... twierdzą, że nie są totalitarystami, ale czy można im wierzyć? Nie lubią Rivendell.
- Boczni (Soc) - stronnictwo skupione nie wokół reformatorów, wojskowych czy filozofów, a przedstawicieli związków zawodowych, ekonomistów czy ugrupowań religijnych skupionych na działalności społecznej. Nie interesuje ich kwestia demokratyzacji/totalitaryzacji/utrzymania statusu quo ustroju, a reprezentowanie biedniejszych warstw społeczeństwa oraz promowanie ustawodawstwa mającego poprawić ich warunki bytowe. Nie przepadają za Rivendell.
Odpowiedz
#4
Ustrój:
Sprzysiężenie Orthanku jest demokracją moralną - zdecentralizowanym państwem w którym wiele gatunków współistnieje w pokoju i harmonii pod czujnym okiem czcicieli Valarów oraz Iluvatara, ich wojsk oraz służb.

Według swojej oficjalnej ideologii, głównymi celami Sprzysiężenia jest strzeżenie pokoju, działanie zgodne z zasadami Valarów oraz oczyszczenie orków z wpływów Nieprzyjaciela. Są celowo sformowane na tyle ogólnikowo by pozostawić miejsce na rozwój i dyskusję - szczególnie druga kwestia podlega ciągłym dyskusjom i rozważaniom.

Oficjalnie w państwie istnieje dwuizbowy parlament, jednak de facto znaczenie ma tylko jego wyższa, niedemokratyczna izba. Niższa, sejm, jest wybierana demokratycznie co pięć lat, ale większość władzy jest w rękach Rady Sprzysiężenia . W Radzie zasiadają entowie, najważniejsi czciciele Valarów oraz kawalerowie białej szarfy. Przewodniczący Rady pełni funkcję głowy państwa. W historii kraju niektórzy przewodniczący - z reguły entowie - nadawali innemu członkowi Rady szeroki zakres uprawnień, czyniąc ich de facto drugą najważniejszą osobą w państwie oraz ich prawą dłonią (konarem?), ale pełni to wyłącznie rolę precedensu - stanowisko to jest nieoficjalne. Przewodniczący są powoływani na czas nieokreślony - w wypadku entów z reguły do rezygnacji po wypełnieniu obiecanych celów, a w wypadku innych gatunków do rezygnacji lub odwołania przez Radę.

Jednym z najważniejszych elementów ustroju Sprzysiężenia jest system przysiąg i szarf. Każdy ork może złożyć przysięgę dokonywania określonych rzeczy albo powstrzymywania się od nich - od "nie będę przeklinał" po "nie odmówię pomocy potrzebującemu" - i otrzymać odpowiadającą temu szarfę. Posiadanie pewnych szarf jest wymagane do pełnienia wyższych stanowisk - oficerowie wymagają przysiąg dotyczących żołnierskiego honoru, wyżsi urzędnicy pracowitości i chęci udzielania pomocy, i tak dalej. Przysięgi i prawo nie są sobie równe - prawo ustanawia minimum wymagane do życia w państwie, przysięgi ustanawiają moralny ideał do którego się dąży, a pomiędzy nimi kryje się  spora strefa. W razie podejrzeń o złamanie przysięgi sprawą zajmują się odrębne sądy religijne, w których panuje domniemanie winy (w przeciwieństwie do zwykłych sądów) - przy czym mają one szeroki zakres środków. Odebranie szarfy jest ekstremalne i zdarza się przy cięższych przypadkach albo recydywie - częściej dochodzi do nałożenia pokuty lub przyznania kuratora. Z rzadka zdarzają się sprawy w których złamanie prawa równocześnie nie zostaje uznane za czyn decydujący o odebraniu szarfy, i takie wypadki zawsze kończą się dogłębnym badaniem sprawy by ustalić przyczynę takiej sprawy i naprawić bądź to prawo, bądź to system przysiąg.

Specyficznym rodzajem sądu religijnego jest wybór Kawalerów Białej Szarfy - gdy ork zbierze wystarczającą ilość szarf i zdoła je utrzymać, Rada Sprzysiężenia może zawnioskować o nadanie mu na ich miejsce pojedynczej, białej szarfy. W trakcie osądu dokładnie bada się życie i osiągniecia kandydata (w kilku głośnych wypadkach skończyło się to koniecznością zwołania nowych sądów by przyjrzeć się ponownie określonym przysięgom, gdy dokładne śledztwo wykazało plamy na życiorysie), po czym, w razie pozytywnej oceny, nadaje mu się tytuł kawalera oraz przydziela kuratora, z reguły enta. Taka para automatycznie otrzymuje członkostwo w Radzie Przymierza, możliwość obejmowania najważniejszych funkcji w państwie etc.

W kraju istnieje system autonomii dla poszczególnych gatunków - Okręgi, w ramach których mają własne sądownictwo, prawa oraz lokalne siły samoobrony. Między innymi swój okręg mają Gondorczycy. Wolności osobiste nie sięgają za to religii - w kraju panuje kult Valarów, inne religie są traktowane podejrzliwie, a wszelkie odłamy wiary w Morgotha, Saurona czy obnoszenie się ze znakiem Białej Dłoni są zakazane. W kraju panuje cenzura - wolność słowa nie jest gwarantowana. Wszelkie treści uznawane za godzące w dobro demokracji moralnej mogą podlegać zakazowi, ocenzurowaniu, konfiskacie etc. - na przykład Rada bardzo uważnie przyglądała się temu kto z prasy miał dostęp do Morii gdy jeszcze panowała powszechna nadzieja na pokój w tym strasznym kraju. Czujne oko służb państwowych nigdy się nie zamyka, zwłaszcza w trakcie kryzysów.

Entowie może i nie stanowią większości obywateli, ani nawet największej mniejszości, ale ze względu na ich wiek, mądrość, znaczenie etc. cieszą się największymi przywilejami - jak choćby najłatwiejszym dostępem do Rady Przymierza. Według ustroju jakby valarowie, prawowierni majarowie albo istari chcieli dołączyć do Rady, również powinni mieć taką możliwość - ale na razie żaden się nie pokwapił na wizytę w Orthanku, a najbliższym kontaktem z majarami było spotkanie z balrogami w Morii.

Przysięgi na Iluvatara traktowane są z pełną powagą. Ostatnia przysięga złożona przez Radę dotyczyła Morii oraz Rivendell.
Odpowiedz