Kodex rakietowy
Zedytowany do edycji Europa 10k
Zmiana w produkcji, możliwości wystrzeliwania i co jakkolwiek dotyczy ataków rakietowych:
*) Rakiety są produkowane odtąd w slotach, tak samo Rakiety strategiczne (o zasięgu >1), Zestawy rakiet taktycznych jak i przeciwrakiety.
Koszt produkcyjny zestawu rakiet taktycznych i rakiety strategicznej to 5 mln $, koszt przeciwrakiety to 3 mln $.
Można robić 4 rakiety w slocie. Nie jest to zwiększalne żadnymi standardowymi rozwiązaniami mechanicznymi.
*) Rakiety taktyczne ORAZ przeciwrakiety mogą być wystrzeliwane z/przez:
- niespecjalizowane jednostki piechoty V generacji (lub specjalne konstrukcje co najmniej IV generacji).
- niszczycieli, krążowników, pancerników i okrętów podwodnych (V generacji).
- silosów rakietowych.
Rakiety taktyczne nie mogą przenosić głowic atomowych, a przeciwrakiety w ogóle nie mogą posiadać głowic.
*) Rakiety strategiczne mogą być wystrzeliwane tylko z okrętów podwodnych, pancerników (V generacji) i silosów rakietowych.
*) Do zwalczania rakiet przydatne też są jednostki plot V generacji (piechVplot oraz specjalnie opracowane konstrukcje piechVzmechplot*) oraz radary (struktura stacjonarna).
*) Zestawy rakiet taktycznych mają zasięg maksymalny równy 1. Rakiety strategiczne mają zasięg określany na podstawie technologii. Przeciwrakiety mają zasięg rakiet strategicznych.
Zasięg liczymy tak samo jak dla jednostek lotniczych.
Zapis rakiet w rozpisce i ich przechowywanie
Rakiety powinny być zaznaczone w rozpisce wojska - zarówno jeśli mają być użyte w ataku rakietowym, kiedy są zestawem taktycznym trzymanym w rezerwie, przeciwrakietami, a także jak są trzymane po prostu w stanie magazynowym. Informacja że są w budżecie z poprzedniej tury nie jest wystarczająca.
Stosujemy skróty: icbm (rakieta strategiczna, Intercontinental ballistic missile), srbm (zestaw rakiet taktycznych, short range ballistic missile) oraz sam (przeciwrakieta, surface-to-air missile).
Zapis rakiet dla jednostki wojskowej wygląda tak, że zapisujemy rakiety po jednostkach.
Przykład:
III Korpus Rakietowy (gen. Ketjabo) - 3piechVzmech, 2srbm, 1sam - Pcim Nandański
W wypadku silosów rakietowych, należy w rozpisce wojsk utworzyć wojska rakietowe. Nie muszą mieć dowódców [nic im nie dadzą].
I Oddział Rakietowy (brak) - 4icbm, 2sam - silos rakietowy w Zasiedmiogórogrodzie [silos jest ukryty]
Wprowadzony zostaje limit dla rakiet: jednostka wojskowa (okręt, jednostka lądowa, zajedno) może przechowywać (i używać w turze) maksymalnie do 5 rakiet jakiegokolwiek typu (icbm, srbm, sam), a silos rakietowy - do 10.
Pozostałe, nadmiarowe rakiety należy zapisać w Informacjach Tajnych wraz z nieużywanym sprzętem wojskowym -> w rubryce “Ukryte struktury i postacie:”
Jak wygląda zrobienie ataku rakietowego:
W Rozkazach należy napisać osobny akapit (lub post z datą) odnoszący się do ataku rakietowego. Musi on być wyraźnie zaznaczony i nie pisany ciągiem wraz z innymi rozkazami.
W rozkazie musi być określone: skąd są wystrzeliwane rakiety (jeśli wystrzeliwuje się z ukrytego silosu, należy zaznaczyć że jest ukryty, inaczej za utrudnianie roboty MG rakiety mają mniejszą skuteczność), jakie rakiety, ile jest tych rakiet (inaczej domyślnie jest wystrzeliwana 1), jeśli mają głowice też należy o tym napisać… oraz oczywiście trzeba wyznaczyć cel.
Jeśli cel nie leży w sąsiedniej prowincji, należy rozpisać trasę lotu rakiety, co jest jednocześnie wykazaniem że cel jest w zasięgu ataku rakietowego. Jeśli gracz nie rozpisze trasy lotu rakiety, MG rzutem oka na mapę sam ją wykreśla. Jeśli za pierwszym razem nie uda mu się doliczyć trasy mieszczącej się w zasięgu rakiety, to atak się nie odbywa z powodu braku odpowiedniego zasięgu.
Przykład.
Gracz zadeklarował wystrzelenie dwóch rakiet strategicznych z silosu w Kreutzhofen w celu zbombardowania Mournwall. Ale nie podał trasy, a jego rakiety strategiczne mają tylko zasięg 2 [w edycji warhammer zasięg 2= 10 prowincji włącznie ze startem i celem]
MG na chybił trafił (zielona linia) określił trasę Kreutzhofen -> Sonnefurt -> Karak Hirn -> Khazid Hafak -> Munzig -> Dolina Sieci -> Zenres -> Las Czarnych Pająków -> Karaz-a-Karak -> Karak Magni… i tu mamy 10 prowów, koniec, dalej nie doleci.
Tymczasem wystarczyłoby, gdyby gracz sam wyznaczył trasę (brązowa linia) Kreutzhofen -> Sonnefurt -> Karak Hirn -> Vidovdan -> Akendorf -> Menres -> Levralian -> Dolina Grobowców -> Karak Moira -> Mournwall. (równo 10 prowincji).
Ten przykład jest jeszcze dość prosty, bo tylko 10 prowów i dość łatwo zoptymalizować. Ale kiedy zasięg już ma być 5 (25 prowów w edycji Warhammer)? Można liczyć i liczyć. A MG nie jest od tego by optymalizować działania graczy, tylko je oceniać. Jeśli Gracz prowadzi ostrzał na granicy swojego zasięgu rakietowego, powinien podać trasę (najlepiej z mapką), by można było to łatwo sprawdzić i przyznać mu rację. Albo udowodnić, że się pomylił w dodawaniu i o jeden prow za daleko.
Ps. jak Wam się nie podoba wypisywanie, możecie nie używać rakiet strategicznych. W innych trudniej o pomyłkę MG.
Osobną kwestią jest pozostawienie zestawu rakiet taktycznych na wyposażeniu jednostki lądowej/morskiej (mogącej je wystrzeliwywać) i określenie w rozkazach, że żołnierze mają dowolność ich użycia. W takim wypadku rakiety są używane w starciu bezpośrednim (w prowincji/ na akwenie gdzie jednostka toczy walki) zwiększając znacząco siłę rażenia jednostki - wymaga znacząco mniej pracy koncepcyjnej, więc do tego gorąco zachęcam.
Ochrona przed rakietami.
Akcja powoduje reakcję, więc nikt nie chce być bezbronny przy bezkarnym atakowaniu go rakietami. Z pomocą przychodzą tu jednostki plot, niszczyciele, przeciwrakiety i radary stacjonarne.
Uwaga: nie ma możliwości strącania przeciwrakiet kiedy wykonują misje obronne, w innym przypadku traktujemy je jak rakiety taktyczne.
Uwaga2: wszystkie zaokrąglenia odbywają się zgodnie z ogólnymi zasadami zaokrąglania, czyli od 0,01 do 0,49 rakiety to “0”, a od 0,5 do 0,99 to “1”
Uwaga3: poniższe zasady dotyczą rozliczania ataków które są skomasowane. Jeśli ataki są rzadsze, MG może je rozpatrywać jako skomasowane, ale nie musi..
*) Jednostki plot (piechVplot / specjalnie opracowane konstrukcje piechVzmechplot*):
Jednostki plot zapewniają pewną osłonę w konkretnej prowincji [stacjonowania] przed atakami rakietami taktycznymi i marną przed atakami rakietami strategicznymi - a prawie żadną przed przelotem .
Jedna dywizja zapewnia osłonę równą strąceniu:
-> 1/5 atakujących w danej prowincji zestawów rakiet taktycznych; 1/10 dla więcej niż 3 dywizji; brak postępu dla więcej niż 6 dywizji (90% to skuteczność maksymalna).
W wypadku radaru stacjonarnego pokrywającego obszar atakowanej prowincji, skuteczność jest jednakowa dla wszystkich dywizji i równa 1/5, acz nie może wynosić więcej niż 100%.
-> 1/10 atakujących rakiet strategicznych / przelatujących nad prowincją rakiet taktycznych; 1/20 dla więcej niż 3 dywizji; brak postępu dla więcej niż 6 dywizji (45% to skuteczność maksymalna).
W wypadku radaru stacjonarnego pokrywającego obszar danej prowincji, skuteczność jest jednakowa dla wszystkich dywizji i równa 1/10, acz nie może wynosić więcej niż 60%.
-> brak możliwości strącania rakiet strategicznych przelatujących nad prowincją.
W wypadku radaru stacjonarnego pokrywającego obszar atakowanej prowincji, skuteczność strącania wynosi 5%, ale nie więcej niż 30%.
*) Niszczyciele (V generacji):
- W czasie pobytu w bazie, jeśli jednostka nie jest zaangażowana przez całą turę w działania wojenne, zapewniają osłonę identyczną jak jednostki plot lądowe. Dotyczy też baz na rzekach.
- W czasie rejsu na akwenie/rzece, zapewniają flocie do której są dołączone osłonę przed zestawami rakiet taktycznych na poziomie 30% dla dla każdej eskadry niszczycieli, aż do maksymalnych 100% dla 4 i więcej eskadr niszczycieli.
Rakiety strategiczne mają zerową skuteczność w użyciu przeciw flocie, więc nie są rozpatrywane.
*) Przeciwrakiety [działają tak samo na zestawy rakiet taktycznych i rakiety strategiczne! -> jedna “przeciwrakieta” to tak naprawdę ich zestaw]:
- Jeśli cel nie posiada radarów stacjonarnych, przeciwrakiety chronią tylko w prowincji w której “stacjonują”. Strącają rakiety 1:1 automatycznie, ale tylko nad niebem tej prowincji. Pozostałe rakiety atakującego są strącane przez inne jednostki zgodnie z powyższymi zasadami dla jednostek plot i niszczycieli.
- Inaczej jest, jeśli rakiety przelatują przez obszar pokryty radarami. Rakiety są wtedy wykrywane w czasie rzeczywistym. Jeśli po wleceniu w obszar objęty osłoną radarową dzieli je od celu mniej niż dwukrotność odległości od najbliższego silosa z przeciwrakietami, są przechwycone (ale tylko przez rakiety z tego silosa). Przeciwrakiety są wtedy zużywane w stosunku 1:1; w innym wypadku nie są zużywane w ogóle.
Przykład [uwaga, z edycji WH, więc zasięg 1=5 prowincji]:
Rozpatrujemy atak rakietowy jak przy mapce do przykładowego rozkazu ataku rakietowego.
Wariant1: w Karak Retong znajduje się radar, zaś w Cha-Thair silos z przeciwrakietami.
Rakiety są wykryte w Levralian, które dzieli od celu 4 prowincje, a od silosu 6. Rakiety są więc wyniszczone na tyle na ile starczy przeciwrakiet.
Wariant2: w Karak Retong znajduje się radar, zaś w Cha-Thair silos z jedną przeciwrakietą, kolejny silos znajduje się daleko na wschodzie (dalej niż 4 prowincje od Mournwall).
Rakiety są wykryte w Levralian, które dzieli od celu 4 prowincje, a od pierwszego silosu 6. Ale tylko jedna rakieta zostaje strącona, pozostałe już nie, bo za daleko.
Wariant3: radar znajduje się w Denville, a silos nadal w Cha-Thair.
Rakiety są wykryte w Karak Moir, 2 prowincje od celu i 4 prowincji od silosu. Przeciwrakiety nie mają ich możliwości przechwycić, obrońcy Mournwall mogą liczyć tylko na jednostki plot...
*) Radary stacjonarne bez jednostek plot, niszczycieli i przeciwrakiet:
Pasywnie pozwalają na ewakuację regionów zagrożonych, co ogranicza straty w ludziach [np. w rządzie].
Przykład: jeśli w stolicy znajduje się radar, to atak rakietowy nawet z głowicą nuklearną nie zada coup de grace i nie znulifikuje rządu gracza. Co innego jeśli w ataku będzie więcej rakiet z głowicami nuklearnymi… tutaj już można się zastanawiać, jak silne schrony ma cel.
Zedytowany do edycji Europa 10k
Zmiana w produkcji, możliwości wystrzeliwania i co jakkolwiek dotyczy ataków rakietowych:
*) Rakiety są produkowane odtąd w slotach, tak samo Rakiety strategiczne (o zasięgu >1), Zestawy rakiet taktycznych jak i przeciwrakiety.
Koszt produkcyjny zestawu rakiet taktycznych i rakiety strategicznej to 5 mln $, koszt przeciwrakiety to 3 mln $.
Można robić 4 rakiety w slocie. Nie jest to zwiększalne żadnymi standardowymi rozwiązaniami mechanicznymi.
*) Rakiety taktyczne ORAZ przeciwrakiety mogą być wystrzeliwane z/przez:
- niespecjalizowane jednostki piechoty V generacji (lub specjalne konstrukcje co najmniej IV generacji).
- niszczycieli, krążowników, pancerników i okrętów podwodnych (V generacji).
- silosów rakietowych.
Rakiety taktyczne nie mogą przenosić głowic atomowych, a przeciwrakiety w ogóle nie mogą posiadać głowic.
*) Rakiety strategiczne mogą być wystrzeliwane tylko z okrętów podwodnych, pancerników (V generacji) i silosów rakietowych.
*) Do zwalczania rakiet przydatne też są jednostki plot V generacji (piechVplot oraz specjalnie opracowane konstrukcje piechVzmechplot*) oraz radary (struktura stacjonarna).
*) Zestawy rakiet taktycznych mają zasięg maksymalny równy 1. Rakiety strategiczne mają zasięg określany na podstawie technologii. Przeciwrakiety mają zasięg rakiet strategicznych.
Zasięg liczymy tak samo jak dla jednostek lotniczych.
Zapis rakiet w rozpisce i ich przechowywanie
Rakiety powinny być zaznaczone w rozpisce wojska - zarówno jeśli mają być użyte w ataku rakietowym, kiedy są zestawem taktycznym trzymanym w rezerwie, przeciwrakietami, a także jak są trzymane po prostu w stanie magazynowym. Informacja że są w budżecie z poprzedniej tury nie jest wystarczająca.
Stosujemy skróty: icbm (rakieta strategiczna, Intercontinental ballistic missile), srbm (zestaw rakiet taktycznych, short range ballistic missile) oraz sam (przeciwrakieta, surface-to-air missile).
Zapis rakiet dla jednostki wojskowej wygląda tak, że zapisujemy rakiety po jednostkach.
Przykład:
III Korpus Rakietowy (gen. Ketjabo) - 3piechVzmech, 2srbm, 1sam - Pcim Nandański
W wypadku silosów rakietowych, należy w rozpisce wojsk utworzyć wojska rakietowe. Nie muszą mieć dowódców [nic im nie dadzą].
I Oddział Rakietowy (brak) - 4icbm, 2sam - silos rakietowy w Zasiedmiogórogrodzie [silos jest ukryty]
Wprowadzony zostaje limit dla rakiet: jednostka wojskowa (okręt, jednostka lądowa, zajedno) może przechowywać (i używać w turze) maksymalnie do 5 rakiet jakiegokolwiek typu (icbm, srbm, sam), a silos rakietowy - do 10.
Pozostałe, nadmiarowe rakiety należy zapisać w Informacjach Tajnych wraz z nieużywanym sprzętem wojskowym -> w rubryce “Ukryte struktury i postacie:”
Jak wygląda zrobienie ataku rakietowego:
W Rozkazach należy napisać osobny akapit (lub post z datą) odnoszący się do ataku rakietowego. Musi on być wyraźnie zaznaczony i nie pisany ciągiem wraz z innymi rozkazami.
W rozkazie musi być określone: skąd są wystrzeliwane rakiety (jeśli wystrzeliwuje się z ukrytego silosu, należy zaznaczyć że jest ukryty, inaczej za utrudnianie roboty MG rakiety mają mniejszą skuteczność), jakie rakiety, ile jest tych rakiet (inaczej domyślnie jest wystrzeliwana 1), jeśli mają głowice też należy o tym napisać… oraz oczywiście trzeba wyznaczyć cel.
Jeśli cel nie leży w sąsiedniej prowincji, należy rozpisać trasę lotu rakiety, co jest jednocześnie wykazaniem że cel jest w zasięgu ataku rakietowego. Jeśli gracz nie rozpisze trasy lotu rakiety, MG rzutem oka na mapę sam ją wykreśla. Jeśli za pierwszym razem nie uda mu się doliczyć trasy mieszczącej się w zasięgu rakiety, to atak się nie odbywa z powodu braku odpowiedniego zasięgu.
Przykład.
Gracz zadeklarował wystrzelenie dwóch rakiet strategicznych z silosu w Kreutzhofen w celu zbombardowania Mournwall. Ale nie podał trasy, a jego rakiety strategiczne mają tylko zasięg 2 [w edycji warhammer zasięg 2= 10 prowincji włącznie ze startem i celem]
MG na chybił trafił (zielona linia) określił trasę Kreutzhofen -> Sonnefurt -> Karak Hirn -> Khazid Hafak -> Munzig -> Dolina Sieci -> Zenres -> Las Czarnych Pająków -> Karaz-a-Karak -> Karak Magni… i tu mamy 10 prowów, koniec, dalej nie doleci.
Tymczasem wystarczyłoby, gdyby gracz sam wyznaczył trasę (brązowa linia) Kreutzhofen -> Sonnefurt -> Karak Hirn -> Vidovdan -> Akendorf -> Menres -> Levralian -> Dolina Grobowców -> Karak Moira -> Mournwall. (równo 10 prowincji).
Ten przykład jest jeszcze dość prosty, bo tylko 10 prowów i dość łatwo zoptymalizować. Ale kiedy zasięg już ma być 5 (25 prowów w edycji Warhammer)? Można liczyć i liczyć. A MG nie jest od tego by optymalizować działania graczy, tylko je oceniać. Jeśli Gracz prowadzi ostrzał na granicy swojego zasięgu rakietowego, powinien podać trasę (najlepiej z mapką), by można było to łatwo sprawdzić i przyznać mu rację. Albo udowodnić, że się pomylił w dodawaniu i o jeden prow za daleko.
Ps. jak Wam się nie podoba wypisywanie, możecie nie używać rakiet strategicznych. W innych trudniej o pomyłkę MG.
Osobną kwestią jest pozostawienie zestawu rakiet taktycznych na wyposażeniu jednostki lądowej/morskiej (mogącej je wystrzeliwywać) i określenie w rozkazach, że żołnierze mają dowolność ich użycia. W takim wypadku rakiety są używane w starciu bezpośrednim (w prowincji/ na akwenie gdzie jednostka toczy walki) zwiększając znacząco siłę rażenia jednostki - wymaga znacząco mniej pracy koncepcyjnej, więc do tego gorąco zachęcam.
Ochrona przed rakietami.
Akcja powoduje reakcję, więc nikt nie chce być bezbronny przy bezkarnym atakowaniu go rakietami. Z pomocą przychodzą tu jednostki plot, niszczyciele, przeciwrakiety i radary stacjonarne.
Uwaga: nie ma możliwości strącania przeciwrakiet kiedy wykonują misje obronne, w innym przypadku traktujemy je jak rakiety taktyczne.
Uwaga2: wszystkie zaokrąglenia odbywają się zgodnie z ogólnymi zasadami zaokrąglania, czyli od 0,01 do 0,49 rakiety to “0”, a od 0,5 do 0,99 to “1”
Uwaga3: poniższe zasady dotyczą rozliczania ataków które są skomasowane. Jeśli ataki są rzadsze, MG może je rozpatrywać jako skomasowane, ale nie musi..
*) Jednostki plot (piechVplot / specjalnie opracowane konstrukcje piechVzmechplot*):
Jednostki plot zapewniają pewną osłonę w konkretnej prowincji [stacjonowania] przed atakami rakietami taktycznymi i marną przed atakami rakietami strategicznymi - a prawie żadną przed przelotem .
Jedna dywizja zapewnia osłonę równą strąceniu:
-> 1/5 atakujących w danej prowincji zestawów rakiet taktycznych; 1/10 dla więcej niż 3 dywizji; brak postępu dla więcej niż 6 dywizji (90% to skuteczność maksymalna).
W wypadku radaru stacjonarnego pokrywającego obszar atakowanej prowincji, skuteczność jest jednakowa dla wszystkich dywizji i równa 1/5, acz nie może wynosić więcej niż 100%.
-> 1/10 atakujących rakiet strategicznych / przelatujących nad prowincją rakiet taktycznych; 1/20 dla więcej niż 3 dywizji; brak postępu dla więcej niż 6 dywizji (45% to skuteczność maksymalna).
W wypadku radaru stacjonarnego pokrywającego obszar danej prowincji, skuteczność jest jednakowa dla wszystkich dywizji i równa 1/10, acz nie może wynosić więcej niż 60%.
-> brak możliwości strącania rakiet strategicznych przelatujących nad prowincją.
W wypadku radaru stacjonarnego pokrywającego obszar atakowanej prowincji, skuteczność strącania wynosi 5%, ale nie więcej niż 30%.
*) Niszczyciele (V generacji):
- W czasie pobytu w bazie, jeśli jednostka nie jest zaangażowana przez całą turę w działania wojenne, zapewniają osłonę identyczną jak jednostki plot lądowe. Dotyczy też baz na rzekach.
- W czasie rejsu na akwenie/rzece, zapewniają flocie do której są dołączone osłonę przed zestawami rakiet taktycznych na poziomie 30% dla dla każdej eskadry niszczycieli, aż do maksymalnych 100% dla 4 i więcej eskadr niszczycieli.
Rakiety strategiczne mają zerową skuteczność w użyciu przeciw flocie, więc nie są rozpatrywane.
*) Przeciwrakiety [działają tak samo na zestawy rakiet taktycznych i rakiety strategiczne! -> jedna “przeciwrakieta” to tak naprawdę ich zestaw]:
- Jeśli cel nie posiada radarów stacjonarnych, przeciwrakiety chronią tylko w prowincji w której “stacjonują”. Strącają rakiety 1:1 automatycznie, ale tylko nad niebem tej prowincji. Pozostałe rakiety atakującego są strącane przez inne jednostki zgodnie z powyższymi zasadami dla jednostek plot i niszczycieli.
- Inaczej jest, jeśli rakiety przelatują przez obszar pokryty radarami. Rakiety są wtedy wykrywane w czasie rzeczywistym. Jeśli po wleceniu w obszar objęty osłoną radarową dzieli je od celu mniej niż dwukrotność odległości od najbliższego silosa z przeciwrakietami, są przechwycone (ale tylko przez rakiety z tego silosa). Przeciwrakiety są wtedy zużywane w stosunku 1:1; w innym wypadku nie są zużywane w ogóle.
Przykład [uwaga, z edycji WH, więc zasięg 1=5 prowincji]:
Rozpatrujemy atak rakietowy jak przy mapce do przykładowego rozkazu ataku rakietowego.
Wariant1: w Karak Retong znajduje się radar, zaś w Cha-Thair silos z przeciwrakietami.
Rakiety są wykryte w Levralian, które dzieli od celu 4 prowincje, a od silosu 6. Rakiety są więc wyniszczone na tyle na ile starczy przeciwrakiet.
Wariant2: w Karak Retong znajduje się radar, zaś w Cha-Thair silos z jedną przeciwrakietą, kolejny silos znajduje się daleko na wschodzie (dalej niż 4 prowincje od Mournwall).
Rakiety są wykryte w Levralian, które dzieli od celu 4 prowincje, a od pierwszego silosu 6. Ale tylko jedna rakieta zostaje strącona, pozostałe już nie, bo za daleko.
Wariant3: radar znajduje się w Denville, a silos nadal w Cha-Thair.
Rakiety są wykryte w Karak Moir, 2 prowincje od celu i 4 prowincji od silosu. Przeciwrakiety nie mają ich możliwości przechwycić, obrońcy Mournwall mogą liczyć tylko na jednostki plot...
*) Radary stacjonarne bez jednostek plot, niszczycieli i przeciwrakiet:
Pasywnie pozwalają na ewakuację regionów zagrożonych, co ogranicza straty w ludziach [np. w rządzie].
Przykład: jeśli w stolicy znajduje się radar, to atak rakietowy nawet z głowicą nuklearną nie zada coup de grace i nie znulifikuje rządu gracza. Co innego jeśli w ataku będzie więcej rakiet z głowicami nuklearnymi… tutaj już można się zastanawiać, jak silne schrony ma cel.