Q&A edycja Śródziemie 2.0
#1
Proszę pytać. Do startu edycji można też pytać na priv na discordzie. Potem zdecydowanie zalecam pytać tutaj, albo na TF.
Odpowiedz
#2
Czy podczas rekrutacji do edycji Śródziemie będzie rozwiązanie podobne do europejskiej, kiedy mogliśmy wybierać specyfikę naszych państw (np. kraje azjatyckie miały więcej ludności, a amerykańskie więcej ropy i kasy na strat itp.), a jeśli tak to czy będzie to zależne od wybieranej przez nas rasy, która będzie miała z góry ustalone swoje silne/słabe strony?
Odpowiedz
#3
Najpierw planuję ogarnąć zasady, a potem rekrutację, także wszystko co dotyczy tej drugiej może jeszcze ulec zmianom ale:
- tak, będą rozwiązania pozwalające wpływać na specyfikę państw na starcie, najprawdopodobniej kolejność będzie taka: złożenie podania opisującego początek państwowości naszego wymarzonego kraju -> niejawne rozdanie państw i struktur startowych -> seria 2-3 szybkich tur "przed-zerowych" w których gracze odpowiadają na pytania/problemy stawiane przez MG i robią coś w stylu rozdawania punktów na ludność/wojsko/naukę/przemysł/wywiad/terytorium itd. ale w formie rozwiązywania konkretnych problemów i mając ograniczoną wiedzę na temat tego co się dzieje w ich bezpośrednim sąsiedztwie (i być może wchodząc już w jakąś ograniczoną interakcję ze sobą) -> ogłoszenie wyników rekrutacji i startowej mapki - na razie mam zarys koncepcji, potem będę doprecyzowywał ale myślę, że to nam pozwoli stworzyć ciekawy zarys "historyczny" sytuacji w grze na starcie, da to też czas Verlaxowi na robienie mapki, a mi na kreślenie ambicji, jednocześnie skracając oczekiwanie graczy na robienie czegokolwiek,
- jeśli będą z góry określone modyfikatory/cechy poszczególnych ras (pewnie będą), to będą one podane na początku procesu rekrutacji (włącznie z ustaleniem co jeśli kraj jest "wielorasowy" i co to w ogóle znaczy / jak ktoś będzie bardzo mocno chciał grać jakąś rasą inną niż wyszczególnione i sensownie to przedstawi, to możliwe są update'y).
Odpowiedz
#4
Pytania, których nikt nie zadał:
1. To Śródziemie to jest po/przed Władcą Pierścieni/Hobbitem/Silmarilionem Smile ?
2. Tom Bombadil potwierdzony, ale czy możemy spodziewać się innych znanych postaci?
3. Czy oprócz magii, przewidujesz też artefakty i czy nie będzie się to kłócić z zaawansowaną technologią? patrz Arcanum
4. Czy przewidujesz ingerencje lub kontakty ze światem poza mapą oraz np. wyprawy poza mapę?
"All strange and terrible events are welcome, but comforts we despise. My honour was not yielded, but conquered merely. I will not be triumphed over."
Odpowiedz
#5
1. Po wszystkich wyżej wymienionych, a nawet po pierwszej edycji w Śródziemiu Smile
2. Niewykluczone ale na starcie nic nie słychać o żadnym takim, poza tym jednym wymienionym. Generalnie na etapie składania podań jak najbardziej można też twierdzić, że np. nasi monarchowie wywodzą się z rodu Durina/ są potomkami Finarfina, czy co tam jeszcze. Czy to prawda, to generalnie fakt ten ginie w pomrokach dziejów ale twierdzić można.
3. Możliwe, jak ktoś pamięta pierwszego Warhammera, to tam wręcz nie bardzo dawało się czarować bez artefaktów. Magia nie jest przeze mnie postrzegana jako przeciwstawna do technologii, a raczej albo tak jak u Prehiego (zjawiska tak skomplikowane, że niezrozumiałe dla współczesnej nauki), albo jako wygodne wytłumaczenie dlaczego Tom Bombadil żyje już tyle stuleci itp.
4. Złota zasada pozwala próbować. Co wiadomo: na północy jest bardzo zimno, na wschodzie i południu bardzo gorąco, a na zachodzie szaleją takie sztormy, że ciężko gdzieś dotrzeć.
Odpowiedz
#6
1) Co się stało z Sauronem i Sarumanem? Czy oni mogli wrócić?

2) Czy Melkoryzm-Sauronizm jest drogą?

3) Czy można mieć bardzo nietypowe postacie fabularne w postaci Nazguli, których los pozostaje, haha, w cieniu?

4) Czy mogę graniczyć z Gandzią, jakbym grał? :*
Odpowiedz
#7
1. Obaj zginęli w toku wydarzeń opisanych w "Powrocie króla" i od tego czasu nikt ich nie widział. Faktem jest, że jako Majarowie teoretycznie mogliby wrócić do Śródziemia, o ile Valarowie by ich nie upilnowali.

2. A czemu by nie? Można, jeśli ktoś chce, a jeśli nikt nie zechce to będzie to stanowiło dodatkowe natchnienie do pisania eventów.

3. Obawiam się, że znane z książek Nazgule kanonicznie wyparowały po zniszczeniu Jedynego Pierścienia, natomiast generalnie jestem otwarty na różne dziwne pomysły. Ba, byłbym zawiedziony gdyby ich nie było. Chociaż jak wspomnę pomysł Milorda na państwo, to już trochę się obawiam, co też się narodzi w Waszych umysłach!

4. Jak obaj będziecie chcieli, to nie będę stawał Waszemu szczęściu na drodze :*
Odpowiedz
#8
5) Czy jakiś fragment Numenoru wystaje nad powierzchnię? Albo cały?

6) Jaka jest wiedza o czasach przeszłych i nie mówię o jakimś pitu pitu przed apokalipsą, nie ważne jaką, ale o I/II/III Erze?

7) Czy gra Mordorem to gra Rosją, czy uznajemy że Orkowie są jednak sympatyczniejsi, a Sauroniści-Melkoryści mają więcej zasad moralnych?

8) ... czy smoki, balrogi, enty, upiory spod kurchanów - są grywalne? Fabularnie dostępne? Istniejące? Wymarłe Sad ?
Odpowiedz
#9
9) Czy do mapki powstaną jakieś fikcyjne archipelagi (Numenor) żeby uzupełnić południowy wschód? Myślę że Tolkien byłby dumny z Verlaksa jakby się takowe pojawiły

10) Nacisk fabularny będzie bardziej na epickość i superpostacie czy idziemy bardziej w narrację z "Ostatniego władcy Pierścienia"?

11) Czy czysto hipotetycznie jakbym grał czarnymi elfami (tzn. fizycznie czarnymi) to całe Śródziemie będzie miało casus belli na mój kraj?
Odpowiedz
#10
5. Po dłuższym zastanowieniu - Numenor się nie wynurzył, wystarczy że na całym kontynencie są góry, nie chcę jeszcze prowincji oddzielonych wielkim morzem od reszty graczy, na których można stackować całe swoje WP. Ponieważ na PW obiecałem: ponad powierzchnię wody wystaje wierzchołek Meneltarmy (najwyższy szczyt Numenoru) ale ma zbyt małą powierzchnię, żeby liczyć to jako prowincję (powiedzmy 5 km^2). Czyli jak ktoś bardzo chce, to może z tym kombinować ale nie w takiej formie, że będzie się tam kisił na końcu mapy sam.

6. Elfowie i krasnoludowie wszystko spisali i nawet czasem z grubsza zgadzają się co do tego co się wtedy wydarzyło. Jeśli ktoś chce odnosić się do prawdziwych lub wyimaginowanych krzywd z przeszłości, to może się wcześniej dopytać MG na ile faktycznie są na to dowody historyczne.

7. Zakaz gry Rosją obowiązuje, Mordoru nie uznajemy za Rosję. Sauroniści-melkoryści to wbrew powszechnym stereotypom bardzo mili ludzie i uczciwi członkowie społeczeństwa obywatelskiego. Tak kazali napisać.

8. Dopuszczam grę krajem w którym znaczną część społeczeństwa stanowią entowie. Entiany zostały odnalezione, wszystko ładnie rośnie i fotosyntezuje według najlepszych tradycji PNW.
Wielkie pająki i górskie trolle podobnie jak entowie!
Smoka można mieć na start jednego na kraj, pod warunkiem, że jest oficjalnym władcą tego kraju ^^ Wiadomo, że jakieś smoki żyją daleko na północy i na wschodzie.
Balrogi istnieją, są fabularnie dostępne, jeśli ktoś chciałby tym grać, to mogą stanowić jakąś bardzo nieliczną grupę w danym kraju (może to być np. elita rządząca)
Orły podobnie jak balrogi.
Upiory kurhanów - trzeba byłoby ich poszukać, zobaczymy.
Tutaj niżej, w punkcie 10, dorzuciłem szerszy opis koncepcji funkcjonowania tych wszystkich stworów.

Czy poza oczywistymi (ludzie, elfowie, orkowie, krasnoludowie, hobbici) o jakąś jeszcze rasę chcecie dopytać?

9. Patrz pytanie nr 4. Poza tym, tak jak wyżej pisałem, Numenoru nie chcę. Oczywiście można próbować odkrywać jakieś dalekie ziemie ale niczego nie obiecuję.

10. Co konkretnie rozumiesz pod terminem "nacisk fabularny"? Generalnie, jak pisałem w ogłoszeniach, "nacisku" na to żeby gracze coś robili będzie mniej niż ostatnio. Jeśli "superpostacie" oznaczają magów kładących całą dywizję jednym spellem - nie, nie przewiduję takich. Są smoki, balrogi itd. ale skoro smoka dawało się zranić z jakiejś balisty, czy nawet łuku, to tym bardziej można go ostrzelać z moździerza i źle skończy. Jeśli chodzi o funkcjonowanie wszelkich magicznych stworzeń w społeczeństwie, to należy się spodziewać pratchettowskich nawiązań w rodzaju smoków deklarujących się jako abstynenci w dziedzinie pożerania dziewic, balrogów uczęszczających na terapię z kontroli emocji, trolli studiujących na uniwersytetach oraz orków startujących w konkursach piękności - tak jak to było w większości edycji fantasy do tej pory. "Ostatniego władcę Pierścienia" czytałem bardzo dawno temu ale bardzo możliwe, że orkowie będą mieć swoją wizję świata mniej więcej taką jak tam opisano.

11. Gdyby pozostali gracze o to wnioskowali, to na pewno bym rozważył Tongue
Odpowiedz