2025-11-23, 13:12
(2025-11-23, 10:11)Gacuch napisał(a): Skoro stał się to taki temat do wszystkiego to w sumie ja też zacząłem się zastanawiać czy rzeczy które są zmieniane w info ogólnym nie powinny być jakoś ogłaszane w wydarzeniach jawnych: wzrosty WP, wzrosty ludności, gwiazdki generałów/ZN/ZW bo niby jest to wszystko policzalne ale musiałbym prowadzić teczki ze screenami z każdej tury a to są wartościowe informacje i byłby to jakiś kontroli między graczami. Jakieś coroczne raporty wrzucane w wydarzenia albo w osobny temat nawet
Nowy temat żeby trzymać porządek i przejrzystość pomysłów.
Gacuch ma fajny pomysł, skoro wzrost ludności jest jawny, a co za tym idzie możemy wywnioskować kto ma jaki poziom medycyny (a więc i minimalny nauki), to warto pójść za ciosem i wprowadzić przymus ogłaszania wzrostu WP.
Dla przejrzystości warto by było zrobić nowy temat aby to nie zaśmiecało wydarzeń.
Natomiast co do gwiazdek generałów, ZN i ZW absolutnie nie rozumiem czemu jest to coś jawnego. Najbardziej absurdalne jest to, że musimy pokazać ile ma nasz startowy ZW. Jasne, możemy dokonać akcji ukrycie, ale jaki to ma sens, skoro startowy ZW może mieć już jakiś poziom? Najgłupsze w tym jest to, że gdyby ktoś wziął startowy pkt w wywiad (X D), to jego zboostowany ZW jest widoczny od samego początku.
Moim zdaniem takie informacje jak gwiazdki powinny być ujawniane w następujących sytuacjach:
Generałowi - po rozpisce wojennej w której biorą udział. Informacje nt. ich aktualnego poziomu muszą być adekwatne do tego, co było w ostatniej turze wojennej, czyli mówiąc na przykładzie
W ostatniej turze wojny ma ***, wojna się kończy, przez dwie kolejne tury dodajemy mu po *. W informacjach jawnych dalej widnieje jako ***, bo nie było wojny więc nie ma logicznego powodu aby pokazywać jego wzrost umiejętności.
Wyjątkiem od tego powinno być "rozpoznanie prowincji" gdzie dowiadujemy się o stacjonujących tam wojskach. Wtedy gracz dokonujący tej operacji powinien dostać też aktualne informacje nt. poziomu generała.
Od rozpoznania ZNów i ZW powinny być oddzielne akcje wywiadowcze.
Dodatkowo gdy ZW prowadzi operację u innego gracza i operacja się nie uda, to gracz z natury powinien poznać ich poziom.
I trochę pół-offtopic, ale zahaczający o sferę poprzez ujawnienie ZNów.
Co do ZNów to mam jeszcze luźny pomysł, że skoro i tak mamy stałe wydarzenie co edycję jak zawody sportowe, to można by dodać World Fair gdzie każdy kraj prezentowałby swoje osiągnięcia technologiczno-kulturowe. Byłaby możliwość ujawnienia ZNa poprzez dedykowanie go w slocie specjalistycznym do prac nad wystawą światową, co dawałoby bonus (adekwatny do poziomu i ilości tur w slocie) do końcowego wyniku. Z zawodów sportowych wynikają bonusy które warto by było przenieść na ten event, na koniec wystawy trzy państwa + gospodarz dostają nagrody. Może to być darmowy tech, może to być cecha na X tur, mogą być to pieniądze, zniżki, KP, WP i co tam sobie GM ubzdura, choć celowałbym bardziej w nagrody bardziej naukowe powiązane z techami, np stała cecha "Sloty produkujące syntetyczne paliwo generują +2j paliwa" lub darmowy level up medycyny i +1% dodatkowego przyrostu populacji na zasadzie cechy "Zaawansowana technologicznie służba zdrowia - +1% przyrostu naturalnego".
Myślę że dodatkowy content nigdy nie zaszkodzi, był bulwers o bonusy ze sportu, więc czemu nie przenieść tego bulwersu na dodatkowe wydarzenie angażujące graczy? Zawody sportowe co 4 lata, wystawa światowa co 4 lata, różnica czasu między eventami 2 lata, więc co 2 tury mamy fajne globalne wydarzenie.
Unormowałbym również zasady sportu. Co edycję są zawody, więc warto by było dokonać standaryzacji.
Proponuję uzależnić sport od prostego rzutu kostką D6 (kostka ataku). Dwie rundy rzutów D6 które symbolizują gole w każdej połowie meczu. Wprowadzenie zespołu sportowego (ZS) który zamiast 5 gwiazdek miałby 10. Co X gwiazdek (3?) dodatkowy bonus, na 3 poziomie dodanie kostki obrony D3 (?), gdzie jej wynik odbiera tyle pkt z kostki ataku przeciwnika. Na 6 poziomie kostka bramkarza D2, gdzie za każdy pkt przeciwnika który przeszedł kostkę obrony, mamy rzut i 1 oznacza obronione, 2 oznacza przepuszczone. Itd itp.
Uważam że to uczciwa symulacja tego, że 0-2 gwiazdki to San Marino, a 10 gwiazdek (10 będzie dawać największy boost z cechy zespołu) to światowa topka.
Gwiazdki mogłyby spadać jeśli zespół nie gra regularnie spotkań towarzyskich. To prosta mechanika która poprzez swoją jawność nie wymaga udziału GMa, a angażuje graczy. Nie jest to przy okazji czasochłonne.
Organizacja spotkania towarzyskiego kosztowałaby X mln. Ze spotkań towarzyskich nie byłoby level upu zespołu, za to zapobiegałby on stracie gwiazdek. Im większy level zespołu, tym większa wymagana ilość spotkań towarzyskich żeby nie stracić gwiazdki.
Wynik na mistrzostwach świata mógłby dać gwiazdkę lub doprowadzić do jej straty.
Czekam na feedback szczególnie w sprawie sportu, bawimy się w to co turę, pora to usystematyzować i zrobić to w taki sposób, aby to nie był kolejny obowiązek GMa. Uważam że mój system jako szkielet jest dobry, a po naradzie starszyzny może być doprowadzony do naprawdę solidnego systemu zapewniającego zabawę i emocje, bo rzuty byłyby jawne (na discordzie), a więc i szkalowalne na czacie (i mediach ^^)



