Zasady gry
#8
...::: Zasady specjalne tylko do edycji Śródziemie 2.0 :::...

Regulacje budżetowe
...wrzucam tutaj, bo to ważne zmiany i nie chcemy ich potem szukać gdzieś po ogłoszeniach.
[Obrazek: main-qimg-6157d1f9b15ff1fd5bcf1b542ebd4529]

Wszystkie zmiany/zyski/straty jakie eventowo otrzymamy w turze X, będą przeliczane w budżecie nie w turze X, a "na przełomie tur".

Przykład: Na początku tury usiadłem do robienia budżetu, zaplanowałem wydatki, zostało mi równo 0 mln$, 0 KP i 0 K+. Wredny MG zrzucił na mój kraj meteoryt i napisał, że usuwanie zniszczeń kosztuje 10 mln$. Nie muszę jednak w żaden sposób modyfikować zaplanowanych na tę turę wydatków. Te 10 mln$ odliczam sobie od dochodu dopiero w turze X+1.
Przykład 2: Rozpisałem sobie w turze X sprytną akcję i wydałem 10 K+ na poszukiwania złota w górach. Dostałem w tej samej turze od MG odpis o znalezieniu niewielkich ale cennych złóż. Zyskałem 10 mln$. Problem w tym, że te 10 mln$ doliczam sobie nie od razu w turze X ale dopiero do dochodu w turze X+1.
Przykład 3: <tu miał być przykład o tym, że jak komuś wybuchł wulkan w turze X i przestały mu działać złoża żywności, to złoża te nie produkują DP dopiero w turze X+1....ale szczerze mam nadzieję, że nie będę wcale dawał eventów mieszających cokolwiek z surowcami>

Jeśli komuś pilnie potrzebna jest kasa już w turze X, to może to wciąż ogarnąć mechanicznie np. za pomocą takich rzeczy jak: pożyczka państwowa, pożyczka od innego gracza, PP w bogactwo, ewentualnie odpalanie jakichś cech, które mieliśmy dostępne na początku tury X.

MG wrzuca spis wszystkich plusików i minusików otrzymanych/straconych w danej turze w temacie z budżetem.

W ten sposób rozwiązujemy problem konieczności pamiętania o tym, czy dostało się +1 mln$ gdzieś w pogłoskach, wszystko jest w jednym miejscu.
Przykład: gracz pisze posta z budżetem na turę X, ja wrzucam w kolejnym poście modyfikatory pojawiające się "między turami" i w kolejnym poście gracz pisząc posta z budżetem X+1 bierze dane z poprzednich dwóch postów.

Wprowadzamy obowiązek trzymania się schematu budżetu dostępnego w szablonach.

Gracz może liczyć na jakiekolwiek odpisy tylko jeśli jego model wypełniania budżetu umożliwia mi sprawną kontrolę czy nie ma w nim baboli.

- - - - -

Kopalnie, jaskinie i podziemia

[Obrazek: moria-staircases.jpg?w=625]

Z uwagi na lore jest bardzo prawdopodobne, że w grze pojawią się przypadki rozwiniętej infrastruktury (miast, fabryk, magazynów itp.) usytuowanych pod powierzchnią ziemi. Wolę z góry zaproponować jakąś mechanikę, niż żeby potem było z tym zamieszanie w trakcie gry. Ustalamy, że w prowincjach górzystych można umieszczać WP pod ziemią (w razie wątpliwości proszę pytać MG czy dany teren to umożliwia). Oznaczamy to w informacjach ogólnych w następujący sposób:
WP (<suma>, w tym podziemnych: <suma podziemnych>):
Moria 10 (8)
...co oznacza, że dana prowincja posiada 10 WP, z których 8 jest pod ziemią.

Co to daje?

Budując pod ziemią w znacznym stopniu zabezpieczamy się przed atakami wrogiego lotnictwa (nie jest to jednak całkowity immunitet, zakładamy że górne poziomy podziemi mają jakieś szerokie prześwity itp.). Przyjmujemy, że wojska lądowe walczą w podziemiach ze skutecznością podobną do walk miejskich (czyli mobilność ma mniejsze znaczenie, wojska pancerne są bardziej narażone na zniszczenie itd.).
Teoretycznie jest możliwe, że w danej prowincji Abacja kontroluje militarnie powierzchnię ziemi, a wojsko Bebacji siedzi w pod ziemią w jakichś katakumbach.

Gdzie jest haczyk?

Po pierwsze kasa: koszt pieniężny budowy WP pod ziemią to zawsze 16 mln$ (taki jak dla "bardzo zamożnych" i wyżej, ale kto bogatemu zabroni!).
Po drugie: możliwości rozwoju rolnictwa itp. pod ziemią są ograniczone, więc im więcej WP mamy pod ziemią, tym większe mamy problemy z aprowizacją. Każde pełne 10 WP schowane pod ziemią (łącznie w całym naszym państwie, a nie tylko w jednej prowincji!) powoduje wzrost wymaganej liczby DP o 1. Limit 10 WP rośnie o 2 za każdy poziom technologii "Administracja".
Po trzecie: Startowe WP można rozmieszczać pod ziemią tylko na warunkach opisanych przez MG w poście ze strukturami startowymi. Nie przewiduję, żeby u kogokolwiek było to więcej niż 10.
Po czwarte: Niezależnie od rasy, obywatele siedzący pod ziemią z czasem robią się zrzędliwi i należy się spodziewać, że ich marudzenie objawi się w eventach. Wiecie, żony narzekają, że tylko byście kopali w tej kopalni i nie zabieracie ich na wakacje do Umbaru itd.
Po piąte: Prawdopodobnie zakazuje tego kilkadziesiąt różnych konwencji i kodeksów honorowych ale zdecydowanie nie chcecie siedzieć w podziemiach kiedy stojący na powierzchni wróg zacznie do nich ładować broń chemiczną.

Czego pod ziemią nie wolno?
...zapędzić się w swej chciwości zbyt głęboko!
  • Budować lotnisk - wykonanie pod ziemią odpowiednio długiego pasa startowego ociera się o techniczną niemożliwość
  • Budować czegokolwiek ani przenosić wojsk, jeśli powierzchnia ziemi jest opanowana przez wrogie wojska - przyjmujemy, że taka prowincja jest odcięta od zaopatrzenia, co ma też wpływ na skuteczność walczących tam jednostek...chyba, że dana prowincja jest połączona traktem militarnym lub łączonym z inną. Koszt budowy traktu pod ziemią to dodatkowy wydatek rzędu 6 mln$ (bazowy koszt 6 + 6 za to że budujemy w górach + 6 za budowę pod ziemią = 18 mln$).
  • Budować/posiadać centrów - dla ułatwienia przyjmujemy, że centra zawsze znajdują się na powierzchni ziemi.
  • Przenosić WP pod ziemię co prawda wolno, ale wiążę się to zawsze (niezależnie od ustroju) ze stratą połowy WP (straty zaokrąglamy w górę).
  • Umieszczać WP otrzymywanych w wyniku badania techów, PP, cnót itp. (czyli można tylko budować po koszcie wymienionym wyżej, lub przenosić)

//W razie potrzeby tutaj będziemy dopisywać mechaniki, jakie się jeszcze nasuną na dalszym etapie.
Odpowiedz


Wiadomości w tym wątku
Zasady gry - przez Richtus - 2024-01-25, 04:13
RE: Zasady gry - przez Richtus - 2024-01-25, 04:21
RE: Zasady gry - przez Richtus - 2024-01-25, 04:25
RE: Zasady gry - przez Richtus - 2024-01-25, 04:28
RE: Zasady gry - przez Richtus - 2024-01-25, 04:28
RE: Zasady gry - przez Richtus - 2024-01-25, 04:32
RE: Zasady gry - przez Richtus - 2024-01-25, 04:35
RE: Zasady gry - przez Richtus - 2024-02-02, 04:33