Nandan Trzeci: Technologie
#6
Ok, nieco wstępnie. Formuła rapid fire, ale jeden najpierw disclaimer:

Wg. obecnych zasad są 3 sloty badawcze + jeśli ktoś ma cechy bądź jeśli ma centrum naukowe i odpalonego w niego PPka, albo jeśli ma się odpalony PP2 do Nauki dla dodatkowego slota. Moim zdaniem to grubo za mało. Rush Nauki jest obvious jak zauważył Vegeta dla dodatkowego progresu badawczego (bo to oszczędza pieniądz niezbędny by upewnić się, że się dokończy techa), ale ogólnie - przeczuwam, że szczególnie na początku progres technologiczny będzie *bardzo wolny* przez ograniczenie slotowe (to jest, na początku gry przez pierwsze tury każdy robi techa w turę, ale jak są to tylko 3 techy na turę to jest bieda straszna). PP2 do Nauki jest przez to też zbyt obvious wyborem. Ja zaryzykowałbym stwierdzenie, że dużo zdrowsze dla gry jest generalnie gdy slotów naukowych jest bardzo dużo, ale sam progres w punktach jest wolniejszy. To bardziej realistycznie odwzorowuje realny progres technologiczny, zachęca graczy do ciągnięcia w wiele rzeczy naraz (a nie: "muszę kompletnie olać nie jedną, ale całe dwie gałęzie nauki bo nie ma slotów).

Więc ogólnie tl.dr - zdrowsze będzie więcej slotów badawczych, można to zbalansować zmniejszeniem prędkości progresu technologicznego w innych aspektach. Propozycja Vegety nie wiem czy jest najlepsza, ale nieźle kombinuje. Ogólnie, coś trzeba zrobić.

Teraz, rapid fire:

Przemysł:

1. W Mechanizacji produkcji X, dałbym "za każdy wydobywany jeden wybrany przez gracza surowiec nie będący żywnością" zamiast "metali przemysłowych" by nie karać zbytnio osób co miały pecha przy losowaniu surków.
2. Robotyzacja jest bardzo silnym techem, wręcz ogligatoryjnym na mid game z tym darmowym centrum i kiedy pewnie wiekszość graczy będzie wchodziło w gospodarki wojenne, ale wymaganie Nauki III sprawia, że ponownie "rush w Naukę" jest zbyt obvious choice'm.
3. Złączyłbym techy do pancerników i lotniskowców. 
4. Tech specjalny Kartelizacji - bardzo mocny. Wymaganie Przemysłu III nie boli, też gdy to jest bardzo dobry tech. Zastanowiłbym się nad daniem secondary wymagania do tego techa, może uczyniłbym go droższym w punktach.
5. Tech specjalny centralnego planowania jest ok (po prostu ok), ale zmieniłbym jego nazwę - jakbym grał centralnym planowaniem, nie chciałbym odkrywać technologii która samą swoją nazwą mnie szkaluje xd

Nauka:

6. O Nauce już było.
7. Klastry obliczeniowe - jak w disclaimerze, rush Nauki jest zbyt obvious przy tak niskiej ilości slotów.
8. Ogólna uwaga do techów "zamieniam X w Y", zastanawia mnie czy dodanie drobnego kosztu, nawet gówno -3/5 mln nie miałoby jakiegoś sensu. Z drugiej strony, te techy są i tak bardzo drogie w punktach Nauki, więc może nie będzie miało to wpływ na grę.
9. Tech specjalny Balcerowicza - Bardzo, bardzo mocny tech. Z drugiej strony, średnio mam pomysł jak go nerfić. 

Wojska Lądowe:

10. Brak uwag.

Lotnictwo:

11. Rozważyłbym jeszcze potanienie Bombowców z 5 per level 4 per level. I tak generacje myśliwców zawsze wchodzą pierwsze i to one są głównym ogranicznikiem.
12. Rozważyłbym złączenie techów na lotnictwo morskie i lotnictwo specjalistyczne.
13. jeez, te Pociski Rakietowe to jest srogi overkill. Tech mający 30 PN, mający wymaganie Nauki III (RUSH NAUKI JEST ZBYT PCHANY, ZBYT OCZYWISTY) i który blokuje każdą III genkę wojsk w grze? Gruby overkill. Zbiłbym wymagania Nauki do Nauki II (jak cię to bardzo boli, daj za to dod. wymaganie do Przemysłu II) oraz **mocno** obniżył wymaganie w Punktach Nauki. Nie wiem o ile, ale imo tutaj poszedł overkill.

Flota:

14. Łodzie podwodne dziwnie droższe od pancerników i lotniskowców. Not sure czy ma to sens z perspektywy balansu.

Administracja:

15. Nie jestem jeszcze pewien, bo tego jakoś super nie przeliczałem, ale tech, który podbija kontrwywiad i ma jeszcze wiele poziomów sprawi, że agresywny wywiad z testami stanie się kompletnie irrelewantny. Z drugiej strony - i tak go nikt nie lubi, więc może to i dobrze?
16. Tech do kolonizacji wydaję się być **bardzo mocny** po tych zmianach zasad i co właściwie kolonizacja daje.
17. PMC jest PMC, Keynesizm jest bardzo mocnym techem, ale jedna zabawna rzecz o nim. Są to techy specjalne ustrojów gospodarczych o grubo najtrudniejszym pathie do odkrycia. Wymaga Administracji III, a ta wymaga Klastrów, a Klastry wymagają Nauki III. Dziwnie trudno. To wymaganie Klastrów do Administracji III jest dziwne i do dalszych rozważań.

Do technologii specjalnych się nie wypowiadam.
Odpowiedz


Wiadomości w tym wątku
Nandan Trzeci: Technologie - przez prehi - 2025-05-09, 23:50
RE: Nandan Trzeci: Technologie - przez Gandzia - 2025-05-10, 00:07
RE: Nandan Trzeci: Technologie - przez prehi - 2025-05-10, 00:11
RE: Nandan Trzeci: Technologie - przez prehi - 2025-05-10, 00:34
RE: Nandan Trzeci: Technologie - przez VegetaZen - 2025-05-10, 22:21
RE: Nandan Trzeci: Technologie - przez Verlax - 2025-05-26, 00:33
RE: Nandan Trzeci: Technologie - przez prehi - 2025-05-31, 00:04
RE: Nandan Trzeci: Technologie - przez Verlax - 2025-05-31, 20:10