Europa 10k, prace koncepcyjne: Państwo
#7
Zmiany. Nie za dużo, ale dość istotne. Wrzucam całe akapity w których nastąpiła jakaś zmiana, dla łatwiejszego oglądu:


Cytat:Model gospodarczy:
* Minarchizm - nie można inwestować w prowincjach i używać slotów do industrializacji, wydając PP w Bogactwo dostajemy o 10 mln $ więcej. Nie możemy podnieść poboru powyżej poziomu “Armia zawodowa”. 
* Leseferyzm - nie można używać slotów do industrializacji, sloty produkujące DP zwiększają dochód w przyszłej turze o 4 mln $, koszt przeszkolenia dywizji wzrasta o 1 mln $
* Keynesizm - inwestycje w prowincjach nie wymagają KP, pożyczka państwowa nie wymaga KP.
* Kartelizacja - PP w Bogactwo zapewnia o 10 mln $ mniej, limit centrów własnych jest zwiększony o 1
* Centralne planowanie - nie można przeznaczać PP na bogactwo, pożyczka państwowa daje dwa razy gorszy efekt finansowy, efekt centrów finansowych jest zredukowany o połowę, slot przeznaczony w industrializację zapewnia dodatkowe +1 WP w ulepszanej prowincji. Można przeznaczyć slot przemysłowy na budowę domów z prefabrykatów (dodaje +2 PK rozdzielane na zwykłych zasadach).

Zmiana modelu gospodarczego w trakcie gry wiąże się ze stratami stabilności (minimum 1 do maksymalnych 9).
+


Cytat:Zamożność - umowny stan materialny naszego społeczeństwa. Bogatsze społeczeństwa zapewniają większy dochód i dodatkową kulturę. Zamożność jest podzielona na 6 poziomów zależnie od stosunku sumy wartości prowincji do populacji państwa:
WP < pop - bardzo ubogie - +1 DP wymagane, podwojona siła ludzka za I poziom poboru (“Armia zawodowa”)
WP >= pop (min. 20 WP) - ubogie - +5 kultury/tura, +2 DP wymagane,  podwojona siła ludzka za I poziom poboru (“Armia zawodowa”)
WP > 2 * pop (min. 40 WP) - średniozamożne - +10% dochodu, +10 kultury/tura, +3 DP wymagane
WP > 4 * pop (min. 60 WP) - zamożne - +20% dochodu, +15 kultury/tura, +5 DP wymagane, wymagane 0,5 P [paliwa] *pop. +1 slot naukowy.
WP > 7 * pop (min. 80 WP) - bardzo zamożne - +25% dochodu, +20 kultury/tura, +6 DP wymagane, wymagane 1 P [paliwa] *pop. +1 slot naukowy i wywiadowczy.
WP > 10 * pop (min. 100 WP) - krezusi - +30% dochodu, +25 kultury/tura, +7 DP wymagane, wymagane 2 P [paliwa] *pop. +2 sloty naukowe i wywiadowcze.

Gracze nie zmieniają zamożności samodzielnie, po przekroczeniu odpowiedniego progu mogą się upomnieć o wzrost/spadek zamożności do MG. Niektóre cechy mogą wpływać podniesienie albo obniżenie zamożności.

Społeczeństwa zamożne i wyżej wymagają dostarczania paliwa na rynek. Nie dostarczenie paliwa w odpowiedniej ilości skutkuje problemami społecznymi: dla zamożnego -1 stabilności i -20% dochodu, dla bardzo zamożnego -2 stabilności i - 30% dochodu, dla krezusów -3 stabilności i -40% dochodu. W każdym wypadku wartości są podawane per tura.

+

Cytat:Jeżeli w ciągu tury licząc (wszystkie źródła) zdobędziemy 30 K+ odblokowujemy cnotę obywatelską, która jest dodawaną cechą naszego społeczeństwa pozwalającą na wykorzystanie specjalnej umiejętności. Jej użycie wymaga wykorzystania 1 PP (na kulturę) i zapłacenia 50 K+. W ciągu tury możemy skorzystać tylko z jednej takiej akcji. Użycie każdej kolejnej umiejętności cnoty, niezależnie od rodzaju, podczas edycji będzie o 10 droższe niż poprzednie (60, 70, 80, itd...). Jeżeli w ciągu pojedynczej tury zdobędziemy 60 K+ odblokowujemy drugą cnotę obywatelską, zaś przy 90 K+ trzecią. O użyciu cnoty informujemy jawnie, z jednym wyjątkiem (wpływowi). Lista dostępnych cnót obywatelskich:
  • cnota: przedsiębiorczy - +5 WP dowolnie rozdysponowane w naszych prowincjach

  • cnota: innowacyjni - dajemy +8 postępu w wybranym slocie badawczym

  • cnota: wpływowi - ilość slotów wywiadowczych w tej turze +2, +1 do siatki wywiadowczej w trzech dowolnych państwach, +1 do wpływu w trzech dowolnych państwach (ta cnota może być użyta poprzez deklarację w tajnych wydarzeniach)

  • cnota: patriotyczni - zyskujemy +1 stabilności i +20 KP

  • cnota: waleczni - do końca trwania konfliktu zbrojnego z wybranym rywalem nie tracimy PP bezpieczeństwo

  • cnota: pracowici - +1 DP oraz +1 slot produkcyjny w tej turze

  • cnota: zorganizowani - kolonizujemy wybraną prowincję, w której mieliśmy przynajmniej 1 PK


***
Zapraszam do komentariatu. Zmiany są kompatybilne z poprawionym cennikiem (chyba).
Wiem, że nie wiadomo o co chodzi z "Pożyczką państwową", bo wciąż zastanawiam się gdzie ją dać - do cennika, czy do handlu (obok traktów). Ale tak czy siak, pożyczka państwowa to obligacje które będą ustalone wreszcie mechanicznie. Im wyższa zamożność tym skuteczniejsze. Im więcej wzięto, tym mniej skuteczne.
Odpowiedz


Wiadomości w tym wątku
RE: Europa 10k, prace koncepcyjne: Państwo - przez prehi - 2022-07-13, 21:33