Kodex rakietowy
#1
Kodex rakietowy
do edycji Śródziemie 2.0

Koszty, użycie i zasięgi
*) Rakiety są produkowane w slotach, tak samo rakiety strategiczne (o zasięgu >1), zestawy rakiet taktycznych jak i przeciwrakiety.
Koszty rakiet są rozpisane w cenniku, podobnie jak liczba rakiet możliwa do tworzenia w jednym slocie przemysłowym.
*) Rakiety taktyczne ORAZ przeciwrakiety mogą być wystrzeliwane z/przez:
- niespecjalizowane jednostki piechoty V generacji (lub specjalne konstrukcje co najmniej IV generacji).
- niszczycieli, krążowników, pancerników i okrętów podwodnych (V generacji).
- silosów rakietowych.
Rakiety taktyczne nie mogą przenosić głowic atomowych, a przeciwrakiety w ogóle nie mogą posiadać głowic.
*) Rakiety strategiczne mogą być wystrzeliwane tylko z okrętów podwodnych (V generacji), pancerników (V generacji) i silosów rakietowych.
*) Do zwalczania rakiet przydatne też są jednostki plot V generacji (piechVplot oraz specjalnie opracowane konstrukcje piechVzmechplot*) oraz radary (struktura stacjonarna).
*) Zestawy rakiet taktycznych mają zasięg maksymalny równy 1. Rakiety strategiczne mają zasięg określany na podstawie technologii. Przeciwrakiety mają zasięg rakiet strategicznych.
Zasięg liczymy tak samo jak dla jednostek lotniczych.

Zapis rakiet w rozpisce i ich przechowywanie
Rakiety powinny być zaznaczone w rozpisce wojska - zarówno jeśli mają być użyte w ataku rakietowym, kiedy są zestawem taktycznym trzymanym w rezerwie, przeciwrakietami, a także jak są trzymane po prostu w stanie magazynowym. Informacja że są w budżecie z poprzedniej tury nie jest wystarczająca.
Stosujemy skróty: icbm (rakieta strategiczna, Intercontinental ballistic missile), srbm (zestaw rakiet taktycznych, short range ballistic missile) oraz sam (przeciwrakieta, surface-to-air missile).
Zapis rakiet dla jednostki wojskowej wygląda tak, że zapisujemy rakiety po jednostkach.
Przykład:
III Korpus Rakietowy (gen. Ketjabo) - 3piechVzmech, 2srbm, 1sam - Pcim Nandański
W wypadku silosów rakietowych, należy w rozpisce wojsk utworzyć wojska rakietowe. Nie muszą mieć dowódców [nic im nie dadzą].
I Oddział Rakietowy (brak) - 4icbm, 2sam - silos rakietowy w Zasiedmiogórogrodzie [silos jest ukryty]

Wprowadzony zostaje limit dla rakiet: jednostka wojskowa (okręt lub jednostka lądowa) może przechowywać (i używać w turze) maksymalnie do 5 rakiet jakiegokolwiek typu (icbm, srbm, sam), a silos rakietowy - do 10.
Pozostałe, nadmiarowe rakiety należy zapisać w Informacjach Tajnych wraz z nieużywanym sprzętem wojskowym -> w rubryce “Ukryte struktury i postacie:”

Jak wygląda zrobienie ataku rakietowego:
W Rozkazach należy napisać osobny akapit (lub post z datą) odnoszący się do ataku rakietowego. Musi on być wyraźnie zaznaczony i nie pisany ciągiem wraz z innymi rozkazami.
W rozkazie musi być określone: skąd są wystrzeliwane rakiety (jeśli wystrzeliwuje się z ukrytego silosu, należy zaznaczyć że jest ukryty, inaczej za utrudnianie roboty MG rakiety mają mniejszą skuteczność), jakie rakiety, ile jest tych rakiet (inaczej domyślnie jest wystrzeliwana 1), jeśli mają głowice też należy o tym napisać… oraz oczywiście trzeba wyznaczyć cel. 
Jeśli cel nie leży w sąsiedniej prowincji, należy rozpisać trasę lotu rakiety, co jest jednocześnie wykazaniem że cel jest w zasięgu ataku rakietowego. Jeśli gracz nie rozpisze trasy lotu rakiety, MG rzutem oka na mapę sam ją wykreśla. Jeśli za pierwszym razem nie uda mu się doliczyć trasy mieszczącej się w zasięgu rakiety, to atak się nie odbywa z powodu braku odpowiedniego zasięgu.
Przykład:
[Obrazek: lOrd1ZK.png]

Gracz zadeklarował wystrzelenie dwóch rakiet strategicznych z silosu w Grenoble w celu ostrzelania Bielefeld. Nie podał trasy, a jego rakiety strategiczne mają zasięg 3 [w edycji Śródziemie zasięg 3 = 12 prowincji włącznie ze startem i celem]
MG na chybił trafił (niebieska linia) określił trasę Grenoble -> Genewa-> C67 -> C71 -> C70 -> E34 -> E33 -> E32 -> E31 -> Düsseldorf (Düs) -> Duisburg (Du) -> Essen… i tu mamy 12 prowów, koniec, dalej nie doleci.

Tymczasem wystarczyłoby, gdyby gracz sam wyznaczył trasę (czerwona linia): Grenoble -> Sion -> Zurych -> Konstanz -> E45 -> Stuttgart -> Frankfurt am Main-> Kassel-> Bielefeld (tylko 9 prowincji, a więc w zasięgu).

Osobną kwestią jest pozostawienie zestawu rakiet taktycznych na wyposażeniu jednostki lądowej/morskiej (mogącej je wystrzeliwywać) i określenie w rozkazach, że żołnierze mają dowolność ich użycia. W takim wypadku rakiety są używane w starciu bezpośrednim (w prowincji/ na akwenie gdzie jednostka toczy walki) zwiększając znacząco siłę rażenia jednostki - wymaga znacząco mniej pracy koncepcyjnej, więc do tego gorąco zachęcam.

Ochrona przed rakietami.
Akcja powoduje reakcję, więc nikt nie chce być bezbronny przy bezkarnym atakowaniu go rakietami. Z pomocą przychodzą tu jednostki plot, niszczyciele, przeciwrakiety i radary stacjonarne.
Uwaga: nie ma możliwości strącania przeciwrakiet kiedy wykonują misje obronne, w innym przypadku traktujemy je jak rakiety taktyczne.
Uwaga2: wszystkie zaokrąglenia odbywają się zgodnie z ogólnymi zasadami zaokrąglania, czyli od 0,01 do 0,49 rakiety to “0”, a od 0,5 do 0,99 to “1”
Uwaga3: poniższe zasady dotyczą rozliczania ataków które są skomasowane. Jeśli ataki są rzadsze, MG może je rozpatrywać jako skomasowane, ale nie musi...
Uwaga4: aby efektywnie chronić się przed ostrzałem rakietami balistycznymi, potrzebujemy silosów z antyrakietami w odpowiedniej liczbie oraz sieci stacji radarowych. Każda stacja radarowa ma zasięg 1 i odpowiednie ich rozstawienie stanowi klucz do skutecznej obrony antyrakietowej.

*) Jednostki plot (piechVplot / specjalnie opracowane konstrukcje piechVzmechplot*):
Jednostki plot zapewniają pewną osłonę w konkretnej prowincji [stacjonowania] przed atakami rakietami taktycznymi i marną przed atakami rakietami strategicznymi - a prawie żadną przed przelotem .
Jedna dywizja zapewnia osłonę równą strąceniu:
-> 1/5 atakujących w danej prowincji zestawów rakiet taktycznych; 1/10 dla więcej niż 3 dywizji; brak postępu dla więcej niż 6 dywizji (90% to skuteczność maksymalna).
[Przykład: atakuje 10 rakiet, obrońcy mają 2 piechVplot, każda z nich strąca 1/5 atakujących rakiet, więc w sumie strącają 2+2=4 rakiety] 
[Przykład 2: atakuje 10 rakiet, obrońcy mają 4 piechVplot, 3 pierwsze strącają po 1/5 atakujących rakiet, czwarta strąca 1/10, więc w sumie strącają 2+2+2+1=7 rakiet]
[Przykład 3: atakuje 10 rakiet, obrońcy mają 7 piechVplot, 3 pierwsze strącają po 1/5 atakujących rakiet, 3 kolejne po 1/10, siódma nie strąca nic, więc w sumie 2+2+2+1+1+1=9 rakiet strąconych]
W wypadku radaru stacjonarnego pokrywającego obszar atakowanej prowincji, skuteczność jest jednakowa dla wszystkich dywizji i równa 1/5, acz nie może wynosić więcej niż 100%.
-> 1/10 atakujących rakiet strategicznych / przelatujących nad prowincją rakiet taktycznych; 1/20 dla więcej niż 3 dywizji; brak postępu dla więcej niż 6 dywizji (45% to skuteczność maksymalna).
W wypadku radaru stacjonarnego pokrywającego obszar danej prowincji, skuteczność jest jednakowa dla wszystkich dywizji i równa 1/10, acz nie może wynosić więcej niż 60%.
-> brak możliwości strącania rakiet strategicznych przelatujących nad prowincją.
W wypadku radaru stacjonarnego pokrywającego obszar atakowanej prowincji, skuteczność strącania wynosi 5%, ale nie więcej niż 30%.

*) Niszczyciele (V generacji):
- W czasie pobytu w bazie, jeśli jednostka nie jest zaangażowana przez całą turę w działania wojenne, zapewniają osłonę identyczną jak jednostki plot lądowe. Dotyczy też baz na rzekach.
- W czasie rejsu na akwenie/rzece, zapewniają flocie do której są dołączone osłonę przed zestawami rakiet taktycznych na poziomie 30% dla dla każdej eskadry niszczycieli, aż do maksymalnych 100% dla 4 i więcej eskadr niszczycieli.
Rakiety strategiczne mają zerową skuteczność w użyciu przeciw flocie, więc nie są rozpatrywane.

*) Przeciwrakiety [działają tak samo na zestawy rakiet taktycznych i rakiety strategiczne! -> jedna “przeciwrakieta” to tak naprawdę ich zestaw]:
- Jeśli cel nie posiada radarów stacjonarnych, przeciwrakiety chronią tylko w prowincji w której “stacjonują”. Strącają rakiety 1:1 automatycznie, ale tylko nad niebem tej prowincji. Pozostałe rakiety atakującego są strącane przez inne jednostki zgodnie z powyższymi zasadami dla jednostek plot i niszczycieli.
- Inaczej jest, jeśli rakiety przelatują przez obszar pokryty radarami. Rakiety są wtedy wykrywane w czasie rzeczywistym.
Po wleceniu w obszar objęty osłoną radarową sprawdzamy dwie wartości:
X = odległość miejsca wykrycia rakiet od celu
oraz
Y = odległość miejsca wykrycia rakiet od silosa z przeciwrakietami
Jeśli wartość X jest większa od połowy Y (X>Y/2), to rakiety są przechwytywane. W przeciwnym razie przeciwrakiety nie zdążą przechwycić rakiet. Krótko mówiąc: im bliżej celu rakiety zostaną wykryte, tym bliżej muszą być silosy, żeby przeciwrakiety zdążyły je przechwycić.
Przeciwrakiety są zużywane w stosunku 1:1, jeśli zdołały przechwycić rakiety; w innym wypadku nie są zużywane w ogóle.

Przykład [uwaga, z edycji Śródziemie, więc zasięg 1=4 prowincje]:
Rozpatrujemy atak rakietowy jak przy mapce do przykładowego rozkazu ataku rakietowego. Zakładamy zasięg rakiet balistycznych = 3 (12 prowincji) i taki sam zasięg przeciwrakiet obrońcy.

Wariant1: w Erfurcie znajduje się radar, zaś w Enschede silos z przeciwrakietami.
Rakiety są wykryte w E45 (w odległości 4 prowincji od radaru, który ma zawsze zasięg=1: Erfurt-Frankfurt am Main-Stuttgart-E45). Od celu dzieli je jeszcze 5 prowincji (E45-Stuttgart-Frankfurt am Main-Kassel-Bielefeld), a od silosu 7 (Enschede-Münster-Bielefeld-Kassel-Frankfurt am Main-Stuttgart-E45). Zatem X=5, Y=7, 5>3,5, zatem rakiety zostają przechwycone i zniszczone (o ile starczy przeciwrakiet).

Wariant2: radar znajduje się w Osnabrück, a silos w Rotterdamie
Rakiety zostają wykryte we Frankfurcie (Frankfurt am Main-Kassel-Bielefeld-Osnabrück), 3 prowincje od celu (Frankfurt am Main-Kassel-Bielefeld) i 6 prowincji od silosu (Rotterdam-Eindhoven-C95-E29-E31-Frankfurt am Main). X=3, Y=6, 3 nie jest większe od 3, zatem przeciwrakiety nie mają możliwości przechwycić rakiet, obrońcy Bielefeld mogą liczyć tylko na jednostki plot.

*) Radary stacjonarne bez jednostek plot, niszczycieli i przeciwrakiet:
Pasywnie pozwalają na ewakuację regionów zagrożonych, co ogranicza straty w ludziach [np. w rządzie]. 
Przykład: jeśli w stolicy znajduje się radar, to atak rakietowy nawet z głowicą nuklearną nie zada coup de grace i nie znulifikuje rządu gracza. Co innego jeśli w ataku będzie więcej rakiet z głowicami nuklearnymi… tutaj już można się zastanawiać, jak silne schrony ma cel.
Odpowiedz