FAQ (oraz losowe wywody i podpowiedzi)
#2
3. Jak właściwie oceniam efekt Wydarzeń/Tajnych Wydarzeń i wszystkich tych "reform" i "inwestycji"?

Chociaż prawdopodobnie strasznie zasmucę w tym poście wszelkich zwolenników spamu reform i beznadziejnie taniemu kupowaniu dobrych cech społecznych, tak pozwolę sobie o tym opowiedzieć, by nie było wątpliwości - jest to ważne z perspektywy balansu i tego w jaki sposób warto podchodzić do reform. Ogólnie, w kwestii oceniania przeze mnie skuteczności eventowych inwestycji i reform kieruję się dwoma głównymi  zasadami:

1. To co gracz zainwestuje/zrobi reformę, może być skuteczniejsze od tego co można ot tak kupić sobie w cenniku w tym samym dziale (inwestowanie w prowincje i działania z KP)

2. Jednocześnie, absolutnie te działania/reformy w Tajnych Wydarzeniach nie mogą być na tyle mocne by czyniło to z akcji z cennika śmieszny żart.

Żeby wam pokazać o co konkretnie chodzi, wyobraźmy sobie, że jesteś graczem i sobie wpadłeś na pomysł jakąś formę reformy (rolniczą, industrialną, pal licho) licząc na to, że dostaniesz z tego cechę dającą jakiś bonus do dochodu. Dajmy na to, że będzie to +5%. Przez chwilę się zastanów - ile właściwie dałbyś kasy na to by otrzymać taką cechę? 30 mln? 40 mln?

Dobra, a teraz patrz na to:

Cytat:Reforma gospodarcza (rynek) - poświęcamy 10% WP (zaokrąglając w górę) i uzyskujemy stały bonus +10% dochodu - 50 KP (tylko dla gospodarek rynkowych, bonus się kumuluje)

Cytat:+1 WP za 10 mln $ i 5000 siły ludzkiej (dla keynesizmu koszt zwiększony o 2 mln $ i 2 KP, dla lesseferyzmu opcja niedostępna).

Zacznijmy już od tego, że reformy z cennika już kosztują KP, co jest znacząco większym obciążeniem na zasadach gdzie generalnie o kasę łatwo, a KP zawsze jest ograniczone. A tutaj trzeba zapłacić kolosalne 50 KP by uzyskać ten efekt i jeszcze zapłacić 10% WP zaokrąglając w górę. Na etapie gry w którym prawdopodobnie mogłaby być ta akcja używana mogłoby to być od 9 do 13 WP. Każdy z tych pojedyńczych WP jest wart 10 mln i 5000 siły ludzkiej, albo nawet więcej jeśli jest się keynesistą. Jest to też ponad 10 tur pracy centrum finansowego. W efekcie, by uzyskać 10% dochodu, niejako płacisz około 90 mln oraz 45.000 siły ludzkiej i 50 KP. Dzieląc na pół, wychodzi to około 45 mln, 22.500 siły ludzkiej i 25 KP. Już nie wspomnę o opportunity cost i podobnym, ale szczególnie KP jest olbrzymią różnicą - jest to surowiec który zdobywasz właściwie tylko w jeden sposób i jest bardzo ograniczony.

Podobny eksperyment można by wykonać na pytaniu: ile byś wydał na własną reformę by wspierać kolonizacje, a następnie zderzyć ją z tym:

Cytat:Inwestycja w mieszkalnictwo - +5 PK i 2 WP do kolonizowanej prowincji w której mamy co najmniej 1 PK - 20 KP i 15 mln $

To co winniście zapamiętać:

1) Jest zrozumiałe dlaczego dla własnych reform do Wydarzeń/Tajnych Wydarzeń nie wydajecie KP, bo durno wydawać KP na coś co nie wiecie jaki konkretnie da efekt, gdy KP jest tak cennym i ważnym surowcem do konkretnych działań, mających ważne przełożenie na grę

2) Jednocześnie, dokładnie z tego powodu, że nie wydajecie tego KP (i te reformy to przede wszystkim money-sink) jestem zmuszony być bardzo ograniczony w realnych benefitach z tych reform. To jest też jeden z powodów (osoby co już postowały różne reformy zauważą) że na dużej większości daje "wejście efektów z opóźnieniem" - zwyczajnie robię to z balansu (no i jest w tym szczypta realizmu).

3) Jak wspomniałem wyżej - to co proponujecie w Wydarzeniach/Tajnych Wydarzeniach, wasze reformy i działania mogą być skuteczniejsze, i to nawet mocno skuteczniejsze od rzeczy z cennika. Musicie być jednak z tym trochę sprytniejsi niż literalnie "to co samo co w cenniku, tylko dużo taniej i bez KP". Bonusem dla takich działań może być:

- Sprytne wykorzystanie już istniejących zdarzeń
- Współpraca wielu graczy nad jedną inicjatywą
- Sensowny pomysł, który nie jest oczywisty i nie ma odwzorowania w cenniku
- Wykorzystanie specyfiku ustrojowej/rasowej/religijnej do zrobienia czegoś unikatowego
- Konsekwentne finansowanie na przestrzeni lat i pozwolenie tej inwestycji dojrzeć

4) I jeszcze jako finalny bonus. Możecie sfinansować jeszcze te reformy i inwestycje w inny sposób - dobrowolnie narzucając na siebie na określony czas w grze karę do dochodu (np. -10% kary do dochodu przez 5 lat). Możecie to też łączyć z KP. Ja tworzę w ten sposób cechę społeczną, którą wam dodaję do informacji ogólnych, a po zakończeniu terminu ujawniam rezultat tych reform i nagrodę za przetrwanie tego.
Odpowiedz


Wiadomości w tym wątku
RE: FAQ (oraz losowe wywody i podpowiedzi) - przez Verlax - 2020-10-18, 00:25