FAQ (oraz losowe wywody i podpowiedzi)
#4
5. Jak skuteczna jest piechota w ataku?

Chociaż napisałem niby “poradnik” do militariów, ten tyczy się bardziej po prostu jak pisać Rozkazy ogólnie oraz co jest zalecane (jest dostępny tutaj: https://pnwpbf.eu/showthread.php?tid=28). Natomiast pierdyliard pytań, z których najważniejsze i najgorsze - jak właściwie skuteczna jest piechota, well - dalej to męczy pewnie was. W tym poście do FAQ opiszę mniej więcej jak ja patrzę na sprawę oraz podniosę kilka innych aspektów. Zrobimy to na przykładzie dwóch fikcyjnych państw położonych w Bretonnii - Księstwa Corounne oraz Republiki L’Anguille.

[Obrazek: SYmxcRJ.png]

- Skuteczność piechoty w obronie i jej mobilność

Powód dla którego piechota jest dużo bardziej skuteczna w obronie niż w ataku wynika z możliwości obrony pozycji oraz okopania się. Dywizja jest uznawana za okopaną jeśli okupuje prowincję nieruchomo przez odpowiednio dużo czasu by się przygotować do obrony. Oznacza to, że tak - piechota jest lepsza w obronie, ale tylko jeśli stoją w miejscu i miały czas się ufortyfikować. Jeśli piechota, dajmy na to - zaatakuje prowincję, w której nie ma przeciwnika, z łatwością ją zdobędzie, ale natychmiast zostanie skontratakowana - to wtedy nie uzyskuje tego bonusu do obrony. To czyni piechotę dywizję szczególnie podatną na kontratak.

[Obrazek: nFb4Bpt.png]

Cytat:I Armia Republiki (4 piech I) w Arden wykonuje atak na prowincję Florida gdzie stacjonuje I Armia Królewska (4 piech I). Republikanie zostają zmiażdżeni, gdyż piechota wroga była gotowa na atak i czekała na okopanych pozycjach. Republikanie trzy dywizje, Armia Królewska traci jedną dywizję i nieco siły ludzkiej.

II Armia Królewska (4 piech I)  atakuje prowincję Larret, która przez republikański sztab specjalnie była pozostawiona pusta - gdy ta wkracza II Armia Republiki (4 piech I) atakuje ją z Grasgar. Pozbawiona czasu na okopanie się II Armia Królewska traci 2 dywizje, przy stratach 2 dywizji ze strony Republikanów - dodatkowo Armia Królewska zostaje zmuszona do odwrotu z powrotem do Hesin.


Pomijając bezpośrednią skuteczność, ważnym elementem jest to, że dywizje piechoty są najwolniejszymi dywizjami o najgorszej aprowizacji. Są dwa aspekty tego stanu rzeczy: pierwszy taki, że dywizje piechoty wolno posuwają się do przodu nawet gdy pokonują przeciwnika, a po drugie, jeśli zostają zmuszone do odwrotu bądź rozkaże się im odwrót - dzieje się to znacząco wolniej niż dla dywizji zmechanizowanych. Oznacza to, że starcia piechota vs piechota sprowadzają się do mielenia mięsa armatniego bez jednoczesnych zmian terytorialnych (patrz I wojna światowa), a piechota, która zostanie zmuszona do odwrotu jest bardzo wrażliwa (patrz bitwa warszawska czy ogólnie Barbarossa).

- Skuteczność piechoty w ataku

Nie znaczy to, że piechota jest skuteczna tylko do trzymania linii czy robieniu desperackich kontrataków. Sytuacyjnie, w starciu piechota przeciwko piechocie można osiągnąć lepszy wynik bitewny. By to zrobić - należy zaatakować z wielu stron naraz. Nadal samo zdobywanie terenu będzie problemem dla twoich armii ale przez idealne wybranie pola bitwy masz możliwość zadania większych strat od przeciwnika jeśli dobrze wybierzesz pole bitwy (taka powtórka z Verdun).

[Obrazek: jIoasFd.png]

Cytat:V, VI, VII i VIII Armie Republiki (po 3 piech I każda, łącznie 12 piech I) atakują Puszczę Chalons gdzie stacjonuje okopana III Armia Królewska (12 piech I). Atakując z kilku stron, maksymalizując swoją skuteczność bitewną. Dzięki temu Republikanie tracą 6 dywizji, podczas gdy broniący się monarchiści tracą 7 dywizji, jednocześnie będąc w stanie wybronić prowincję. Nie ma zmian terytorialnych, ale atakujący republikanie zdołali osiągnąć przewagę w wojnie na wyniszczenie.

6. Czym właściwie różni się dywizja zmechanizowana od piechoty?

Zmech jest piechotą, nieznacznie skuteczniejszą w ataku (nieznacznie - 4 zmech I dalej w ofensywie nie pokona okopanej 4 piech I). Dywizje zmechanizowane mają jednak kilka bardzo ważnych przewag: najważniejsza z nich jest taka, że są znacząco mniej wrażliwe na kontratak - mogą się wycofać bez większych strat i są skuteczniejsze w obronie od piechoty w sytuacji gdy nie było czasu by się okopać.

[Obrazek: hICXTPe.png]

Cytat:I Armia Zmechanizowana Republiki (4 zmech I) atakuje z Massif Orcal w kierunku Hemmerle, a następnie Vingtiennes, by domyślnie okrążyć wrogie armie na południu przez zdobycie jeszcze Didem. I Armia Zmechanizowana przejeżdża przez puste prowincje, ale zostaje wreszcie przechwycona przez IIII oraz IV Armię Rezerwową Królestwa (po 3 piech I, razem 6 piech I), które atakują ją w Vingitiennes. Armia Zmechanizowana traci 1 zmech I, podczas gdy atakujące armie rezerwowe tracą łącznie 3 piech I i nieco siły ludzkiej, nie będąc w stanie wypchnąć atakującej Armii Zmechanizowanej.

Dywizje zmechanizowane są też znacząco szybsze od dywizji piechoty i mogą towarzyszyć dywizjom pancernym w szybkich atakach głęboko w terytorium przeciwnika. Wreszcie, dywizje zmechanizowane są świetne jako rezerwy do obrony linii frontu, gdyż mogą szybko dojechać do prowincji gdzie są potrzebne i dywizje zmechanizowane są skuteczniejsze od piechoty w bronieniu prowincji bez okopania się wcześniej.

7. Jak dużo potrzebuję piechoty by powstrzymać atakującą dywizję pancerną? Jak skuteczna może być dywizja pancerna?

Wspomniane w pytaniu piątym zjawisko “okopania się” jest kluczowe do zrozumienia tej różnicy. Jeśli armia pancerna (zawierająca czołgi i zmechy) zaatakuje okopaną piechotę, to prawdopodobnie wygra i wypcha przeciwnika z prowincji, ale straty mogą być bardziej wyrównane albo broniąca się piechota może kupić dosyć czasu. Ale co kluczowe - dywizje pancerne (o ile nie ma ekstremalnego terenu jak gór) absolutnie zmiażdżą piechotę, która nie miała czasu się przygotować do obrony bądź jest już w odwrocie.

[Obrazek: JrQKYAv.png]

Cytat:I oraz II Armia Pancerna Królestwa (po 2 panc I i 3 zmech I każda) atakują siły Republiki na południu. I Armia Pancerna atakuje Castres, gdzie walczy z XII Armią Republiki (7 piech I) podczas gdy II Armia Pancerna atakuje Barcares, gdzie walczy z XIII Armią Republiki (5 piech I).

W Castres, XII Armia Republiki ze swoją przewagą liczebną i okopaniem jest zmuszona do odwrotu przed wrogimi pojazdami pancernymi, ale jest w stanie zadać jako tako sensowne straty (XII Armia traci 2 piech I, I Armia Pancerna traci 2 zmech I) - przemieszcza się Vierzon. W międzyczasie na południu jednak II Armia Pancerna przebija się przez XIII Armię Republiki, która traci 2 piech I za 1 zmech I i wycofuje się do Pornic. II Armia Pancerna kontynuuje atak (mając 2 panc I i 2 zmech II) i całkowicie miażdży XIII Armię (3 piech I) która nie miała czasu się okopać, bez strat własnych. W obliczu sytuacji i uciekając przed okrążeniem XII Armia Republiki (5 piech I) wycofuje się z Vierzon dalej do Chinnon, ścigana jednak dalej przez I Armię Pancerną (2 panc I, 1 zmech I). W trakcie pościgu składająca się z samej wolnej piechoty XII Armia traci dodatkowe 2 dywizje i nieco siły ludzkiej w zamian za jednego zmecha.

Straty przy punkcie kontaktu:
Królestwo: 3 zmech I
Republika: 4 piech I

Straty po przebiciu frontu i pościgu:
Królestwo: 4 zmech I
Republika: 9 piech I



Na powyższym przykładzie widzimy, że piechota jest zdumiewająco cost-effective w użyciu w obronie przeciwko dużo droższym we slotach dywizjom pancernym i zmechanizowanym przy stabilnym froncie - gdy jednak front się już przemieszcza - dywizje zmechanizowane i pancerne otrzymują olbrzymią przewagę, a wycofująca się piechota jest bardzo wrażliwa na pościg ze strony szybszego wroga.

Podsumowując pytania 5, 6 i 7 - póki front jest stabilny i statyczny, piechota jest nadskuteczna w stosunku do swojej ceny. Jeśli jednak front już został przebity, dywizje zmechanizowane i pancerne będą się po prostu przejeżdżały po biednej piechocie. Piechota nie jest zła do ataku sama z siebie, sytuacyjnie w ataku może być dosyć skuteczna.

8. Dorzuciłbyś jeszcze jakieś fajne porady czy tipsy do wojny?

- Na potrzeby rozpisek wojennych, im większe WP w prowincji, tym bardziej teren zurbanizowany i w rezultacie łatwiejszy do obrony, szczególnie dla piechoty. Jednocześnie, działania wojenne w prowincjach o dużej ilości WP mają dużą szansę być bardzo niszczące dla populacji i bogactwa.

- Dywizje pancerne sprawują się lepiej, jeśli mają osłonę wspierajacej piechoty - czy to zwykłej czy zmechanizowanej. Zmechanizowana działa w oczywisty sposób lepiej, bo może dotrzymać tempa czołgom.

- W tej edycji jest dużo więcej prowincji dla poszczególnych państw  i ma to bardzo ważne reperkusje dla planowania kampanii - można nieironicznie bronić się bardziej w głąb kraju, próbować zachęcić wroga do ataku by potem kontratakować czy specjalnie planować obronę tak by lotnictwo wroga było mniej skuteczne ze względu na zasięg.

- W kontekście tego samego - gdy produkujecie nowe dywizje, tworzone one są w waszym kraju i dopiero potem asygnowane do waszych armii. Nie ma to znaczenia gdy te armie są cały czas w twoim kraju, pojawiają się tam natychmiast, ale jeśli jesteś stroną atakującą, której armie są 3 prowincje w głąb wrogiego państwa, tworzone nowe dywizje będą do nich docierały z opóźnieniem w rozpisce wojennej.

- Jeśli jest za dużo dywizji atakujących z jednego pola (np. 10 dywizji atakujących tylko z jednej strony) skuteczność poszczególnych dywizji się zmniejsza. Zawsze warto atakować możliwie z wielu stron jednocześnie.
Odpowiedz


Wiadomości w tym wątku
RE: FAQ (oraz losowe wywody i podpowiedzi) - przez Verlax - 2020-10-28, 18:37