101 SE
W sprawie propozycji poprawki Wszechkhazadu do punktu 2d, jest ona racjonalna ale wymaga doprecyzowania. Mogą się bowiem zdarzyć przypadki, że przedstawiciel państwa A dokona szpiegostwa na rzecz państwa trzeciego (państwo C), a nie swojego macierzystego. Stąd też, proponowalibyśmy taki tekst poprawki:
Oryginał:
Poprawka:
Do poprawki dodaliśmy też formę w jaki sposób można odwiesić państwo, które popełniło przestępstwo w postaci szpiegostwa przemysłowego.
///. chodzi też o to by nie wyszły zabawne sytuacje, gdy przykładowo Państwo A swoją siatką wywiadowczą w państwie C, wykorzysta delegacje państwa C by ukraść technologie z B dla siebie.
-------------------
W sprawie propozycji Chińskiej Republiki Ludowej, co do ciężkich sankcji za łamanie postanowień traktatu, takich jak:
Federacja Shire wyraża pewien poziom sceptyzmu co do bardziej radykalnych form kar, ze względu na trudność z uzyskaniem konsensusu co do ich zastosowania.
- zakaz uczestnictwa w wydarzeniach kulturalnych, sportowych i naukowych uważamy za względnie bezproduktywny, a jednocześnie - szkodliwy, bo utrudniałby działania dyplomacji i soft power.
- embargo na handel surowcami strategicznymi i bronią oraz całkowite embargo handlowe (///. z zasad, uwalanie procentu dochodu) - to jest coś co można rozważyć i Federacja Shire mogłaby być tym wstępnie zainteresowana.
- interwencja zbrojna - propozycja CHRL choć jest pożądana i idealistyczna, to mamy duże wątpliwości do jej realizmu - szczególnie, nie wierzymy, że zapisanie w traktacie, że "sojusznicy celu interwencji" mieliby "zrezygnować" z jego wspierania" będzie możliwe do wprowadzenia w życie.
Należy zaznaczyć, że niezależnie od tego co zostanie ustalone jako "traktatowe sankcje" w ramach tego traktatu na I Kongresie Ardy, to w reakcji na wyniki komisji/śledztwa Rady Nadzorczej każde państwo może samo nałożyć sankcje bądź wykonać inne działania polityczne bądź wręcz wojskowe jakie uzna za stosowne i potrzebne do ograniczenia rozpowszechnienia broni ABC.
///. innymi słowy - jeśli śledztwo Rady wykryje łamanie postanowień, to daje to podkładkę pozostałym członkom Rady do takich działań jak embargo czy interwencja zbrojna ze znacznie zaniżonymi kosztami KP, jeśli nie bonusami za takie akcje. Sankcje można wpisać też traktatowo, ale wpisywanie tych cięższych wraz z interwencją zbrojną może być bezcelowe - bo państwa-uczestnicy same w razie czego to zrobią.
W sprawie propozycji poprawki Wszechkhazadu do punktu 2d, jest ona racjonalna ale wymaga doprecyzowania. Mogą się bowiem zdarzyć przypadki, że przedstawiciel państwa A dokona szpiegostwa na rzecz państwa trzeciego (państwo C), a nie swojego macierzystego. Stąd też, proponowalibyśmy taki tekst poprawki:
Oryginał:
Cytat:d) punkty a, b oraz c nie zezwalają członkom Rady Nadzorczej na możliwość szpiegostwa przemysłowego i eksperci Rady Nadzorczej są karnie zobowiązani do nie uczestniczenia w wrogiej działalności wywiadowczej na bezpośrednią korzyść dla innego państwa.
Poprawka:
Cytat:d) punkty a, b oraz c nie zezwalają członkom Rady Nadzorczej na możliwość szpiegostwa przemysłowego i eksperci Rady Nadzorczej są karnie zobowiązani do nie uczestniczenia w wrogiej działalności wywiadowczej na bezpośrednią korzyść dla innego państwa. Jeśli śledztwo wewnątrz Rady Nadzorczej udowodni kierowniczą rolę jednego z państw w tej działalności szpiegowskiej, to państwo zostaje zawieszone w ramach Rady Nadzorczej, o ile nie wypłaci należytego i racjonalnego odszkodowania stronie pokrzywdzonej szpiegostwem przemysłowym albo o ile sama strona pokrzywdzona nie zrezygnuje z rekompensaty.
Do poprawki dodaliśmy też formę w jaki sposób można odwiesić państwo, które popełniło przestępstwo w postaci szpiegostwa przemysłowego.
///. chodzi też o to by nie wyszły zabawne sytuacje, gdy przykładowo Państwo A swoją siatką wywiadowczą w państwie C, wykorzysta delegacje państwa C by ukraść technologie z B dla siebie.
-------------------
W sprawie propozycji Chińskiej Republiki Ludowej, co do ciężkich sankcji za łamanie postanowień traktatu, takich jak:
Cytat:- zakaz uczestnictwa w wydarzeniach kulturalnych, sportowych i naukowych, nakładany zarówno na całe państwo, jak i indywidualnie na osoby odpowiedzialne za rozwój broni ABC.
- embargo na handel surowcami strategicznymi i bronią,
- całkowite embargo handlowe
- interwencja zbrojna. Zakładamy, że jej jedynym celem byłoby zakończenie prac nad bronią ABC, kończyłaby się więc pokojem bez aneksji i kontrybucji, za to z możliwym pozostawieniem przez koalicjantów sił pokojowych i częściową demilitaryzacją. Z czynnego uczestnictwa w interwencji byłyby wyłączone państwa będące w sojuszu z krajem-celem interwencji, byłyby one jednak zobowiązane do wstrzymania się od wspierania kraju łamiącego postanowienia traktatu oraz do udzielenia koalicji innych form wsparcia (dyplomatycznego, moralnego, w skrajnych przypadkach do użyczenia swojego terytorium, portów i lotnisk na potrzeby interwencji).
Federacja Shire wyraża pewien poziom sceptyzmu co do bardziej radykalnych form kar, ze względu na trudność z uzyskaniem konsensusu co do ich zastosowania.
- zakaz uczestnictwa w wydarzeniach kulturalnych, sportowych i naukowych uważamy za względnie bezproduktywny, a jednocześnie - szkodliwy, bo utrudniałby działania dyplomacji i soft power.
- embargo na handel surowcami strategicznymi i bronią oraz całkowite embargo handlowe (///. z zasad, uwalanie procentu dochodu) - to jest coś co można rozważyć i Federacja Shire mogłaby być tym wstępnie zainteresowana.
- interwencja zbrojna - propozycja CHRL choć jest pożądana i idealistyczna, to mamy duże wątpliwości do jej realizmu - szczególnie, nie wierzymy, że zapisanie w traktacie, że "sojusznicy celu interwencji" mieliby "zrezygnować" z jego wspierania" będzie możliwe do wprowadzenia w życie.
Należy zaznaczyć, że niezależnie od tego co zostanie ustalone jako "traktatowe sankcje" w ramach tego traktatu na I Kongresie Ardy, to w reakcji na wyniki komisji/śledztwa Rady Nadzorczej każde państwo może samo nałożyć sankcje bądź wykonać inne działania polityczne bądź wręcz wojskowe jakie uzna za stosowne i potrzebne do ograniczenia rozpowszechnienia broni ABC.
///. innymi słowy - jeśli śledztwo Rady wykryje łamanie postanowień, to daje to podkładkę pozostałym członkom Rady do takich działań jak embargo czy interwencja zbrojna ze znacznie zaniżonymi kosztami KP, jeśli nie bonusami za takie akcje. Sankcje można wpisać też traktatowo, ale wpisywanie tych cięższych wraz z interwencją zbrojną może być bezcelowe - bo państwa-uczestnicy same w razie czego to zrobią.